Hjälp! Är jag ersättningsskyldig??

Kanalgatan

Trådstartare
Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden jag haft min häst där (2 år) har det varit tjafs om diverse grejer hyresvärden tycker jag ska stå för. Stallet är ett ombyggt garage med garageport som öppnas uppåt som stalldörr. Min häst har vid två tillfällen slagit i huvudet när hon har gått in (en gång när stallägaren tog in och jag inte var där) och det har blivit en liten buckla men funktionen påverkas inte. Jag tycker att detta är något man kanske kan räkna med när man har en låg garageport som dörr och bör rimligtvis räknas till "normalt slitage", det hade lika gärna kunnat vara stallägarens hästar som slagit i huvudet.

En annan gång blev hon rädd när jag ledde in henne med grimma och grimskaft och kastade sig - det hände när jag bara haft henne några månader och har aldrig hänt innan eller efter det. Vid det tillfället repade hon hyresvärdens bil som stod parkerad ungefär en halvmeter utanför stallet. Vi löste det då så att hyresvärden fick pengar för skadan som de använde till ett lackstift.

Oftast går hästarna ute dygnet runt och har en ligghall att ligga i. Hyresvärden påstår att min häst sparkar sönder ligghallen, jag har dock aldrig sett henne sparka när jag är i stallet och har inte fått några konkreta bevis. Jag har dock bytt ut brädor som gått sönder för att jag inte orkat tjafsa men det kan ju likagärna vara någon av hyresvärdens hästar som sparkar, eller alla tre! Jag har lämnat förslag till hyresvärden att sätta upp skivor/panel invändigt i ligghallen (nu är det endast panel utvändigt, fastspikad i reglar som är väldigt lätt för en häst att sparka lös, imho inte så "hästsäkert"). Hyresvärden tycker då inte att de ska behöva betala för det och jag erbjöd mig, återigen eftersom jag inte orkade tjafsa, att jag kunde lösa det. För en tid sedan kom jag med ett förslag på hur jag tänkte sätta upp skivor invändigt på ett sätt som passar mig och min plånbok, jag var tydlig med att jag inte kan/vill lägga ut mer pengar. Hyresvärden tyckte dock att mitt förslag var för fult och kontrade med ett förslag som var 4 gånger så dyrt. Jag sa att jag ensam inte kan stå för det och tyckte att hyresvärden då borde kunna stå för mellanskillnaden.

Nu är det väldig dålig stämning i stallet, hyresvärden har sagt att de "räknar med att du betalar för skivor som kompensation för garageporten och bilen och allt annat som går sönder", en kostnad på 6 000 kr. Jag tycker inte jag ska behöva stå för det men har jag fel?

Jag tycker också det är fel av hyresvärden att komma 1,5 år senare och kräva kompensation för garageporten/bilen, hon och sambon har gaddat ihop sig mot mig och jag vill knappt gå till stallet längre.. Vad ska jag göra?!
 
Först och främst så ska du nog leta efter annan stallplats och flytta därifrån så snart som möjligt!
Absolut! Jag har börjat söka efter andra alternativ, tyvärr finns det inte så mycket i närheten men situationen som är nu är ohållbar och jag väljer hellre en dyrare lösning och tillkommen pendlingkostnad för att slippa detta.

Till saken hör också att det sen dag ett klagats på saker jag gör, jag mockar inte tillräckligt i hagen, sopar stallgången på fel sätt. Vågar knappt leda min häst över gårdsplanen längre av rädsla för att göra fel.
 
Jag undrar om deras stall ens är godkänt som stall? Det kan väl inte vara rimligt att stalldörren öppnas som en garagedörr och där hästen kan slå i huvudet? Vad det gäller bilen så är det väl bilägarens ansvar att parkera den så hästarna inte skadar den vid in- och/eller utsläpp. Lösdriften är deras ansvar att underhålla om det är normalt slitage, har de bildbevis att din häst skadar ligghallen? Hur är den konstruerad om den går sönder mycket? En ligghall får inte vara byggd så hästarna kan skadas.
 
Absolut! Jag har börjat söka efter andra alternativ, tyvärr finns det inte så mycket i närheten men situationen som är nu är ohållbar och jag väljer hellre en dyrare lösning och tillkommen pendlingkostnad för att slippa detta.

Till saken hör också att det sen dag ett klagats på saker jag gör, jag mockar inte tillräckligt i hagen, sopar stallgången på fel sätt. Vågar knappt leda min häst över gårdsplanen längre av rädsla för att göra fel.
Nej du är inte skyldig att ersätta det. Flytta så snart du kan.
 
Är det inte någon gammal lag som säger att om en häst och en bil är i en olycka är det alltid bilens fel? Skulle max betalat någon självrisk gällande bilen och sett om hästens försäkring täcker.
I övrigt, ligghallen låter inte godkänd.
Flytta.
Hoppas inte länsstyrelsen kommer dit :)
 
Jag undrar om deras stall ens är godkänt som stall? Det kan väl inte vara rimligt att stalldörren öppnas som en garagedörr och där hästen kan slå i huvudet? Vad det gäller bilen så är det väl bilägarens ansvar att parkera den så hästarna inte skadar den vid in- och/eller utsläpp. Lösdriften är deras ansvar att underhålla om det är normalt slitage, har de bildbevis att din häst skadar ligghallen? Hur är den konstruerad om den går sönder mycket? En ligghall får inte vara byggd så hästarna kan skadas.

Nej, inga bildbevis. De säger att det inte hänt innan men det behöver ju nödvändigtvis inte vara min hästs fel, flocken har ju ändrats från 2 till 3 hästar och det kan ju vara någon av hyresvärdens hästar som reagerar på förändringen.

Konstruktionen är hm, tvivelaktig. Reglar med ca 90 cm i avstånd mellan och stående huspanel på utsidan fastspikad med ungefär tre spikar per bräda.
 
Nej, inga bildbevis. De säger att det inte hänt innan men det behöver ju nödvändigtvis inte vara min hästs fel, flocken har ju ändrats från 2 till 3 hästar och det kan ju vara någon av hyresvärdens hästar som reagerar på förändringen.

Konstruktionen är hm, tvivelaktig. Reglar med ca 90 cm i avstånd mellan och stående huspanel på utsidan fastspikad med ungefär tre spikar per bräda.

Den är inte bara tvivelaktig, den är farlig och inte godkänd.
 
Nej, inga bildbevis. De säger att det inte hänt innan men det behöver ju nödvändigtvis inte vara min hästs fel, flocken har ju ändrats från 2 till 3 hästar och det kan ju vara någon av hyresvärdens hästar som reagerar på förändringen.

Konstruktionen är hm, tvivelaktig. Reglar med ca 90 cm i avstånd mellan och stående huspanel på utsidan fastspikad med ungefär tre spikar per bräda.
Då hade jag inte lagt en spänn på det bygget utan koncentrerat mig på att komma därifrån.
 
Är det inte någon gammal lag som säger att om en häst och en bil är i en olycka är det alltid bilens fel? Skulle max betalat någon självrisk gällande bilen och sett om hästens försäkring täcker.
I övrigt, ligghallen låter inte godkänd.
Flytta.
Hoppas inte länsstyrelsen kommer dit :)

Jo, visst är det så gällande bilar! Jag hade absolut kunnat betala självrisken om de bett om det från början, inte 1,5 år senare. Desssutom är bilen full av repor sedan tidigare som jag är rädd att de kommer försöka lura mig att betala också.
 
Jo, visst är det så gällande bilar! Jag hade absolut kunnat betala självrisken om de bett om det från början, inte 1,5 år senare. Desssutom är bilen full av repor sedan tidigare som jag är rädd att de kommer försöka lura mig att betala också.

Nej efter så lång tid går det ju knappast att härleda skadan från händelsen.
Om personerna fortsätter strula efter flytt - bestrid.
 
Är bilen parkerad och hästägare inte varit vårdslös (typ släppt hästen lös) är det bilens försäkring som gäller. Har jag haft min häst i grimma och grimskaft är det inte mitt fel att den blir rädd.

Jag skulle inte rakt av utgå från att bedömningen av oaktsamhet skulle ske så enkelt rent rättsligt. Men det spelar ingen roll i det här sammanhanget. TS har ersatt skadorna på bilen utefter vad bilägaren önskade när det hände. Så saken är liksom reglerad och klar och TS har oavsett culpabedömning gjort rätt för sig.
 
Håller med övriga att försöka flytta så snart du kan, det där låter ingen höjdare alls och jag tror inte det kommer bli bra även om du nu skulle betala det de försöker få dig att betala, lär säkert komma fler utgifter i framtiden. Flytta så fort du bara kan och ta dig därifrån, det ska vara roligt att gå till stallet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 375
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 307
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 077
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp