HJÄLP AKNE

Twister2007

Trådstartare
01242408-37E2-474C-A068-B5292416581B.jpeg

Nu kan jag bara bifoga en fil, men min hud jag har provat allt, de man ser är inte på huden utan innan för vad är de för akne? Samt mycket ärr på sidorna, har varit i kontakt med läkare flera gånger men de ger mig bara krämer som antingen förvärrar eller gör ingenting vad kan man använda mot porer på näsan samt akne scars och Akne runt munnen o ja ni ser
 
Visa bifogad fil 112065
Nu kan jag bara bifoga en fil, men min hud jag har provat allt, de man ser är inte på huden utan innan för vad är de för akne? Samt mycket ärr på sidorna, har varit i kontakt med läkare flera gånger men de ger mig bara krämer som antingen förvärrar eller gör ingenting vad kan man använda mot porer på näsan samt akne scars och Akne runt munnen o ja ni ser
Vad menar du med "allt"?
Kan du räkna upp de mediciner du använt, så är det enklare att hjälpa :)
 
Jag fick mycket problem med finnar på kinderna plötsligt. Det som har hjälpt mig är att byta örngott var tredje dag ca. Använder inget speciellt medel eller så. Jag tror att det har sammanfallit med när jag började öka tiden mellan hårtvättarna och istället använda torrschampo. Då blev väl örngottet sunkigt fortare (det känns inte smutsigt alltså men jag byter i alla fall).
 
Visa bifogad fil 112065
Nu kan jag bara bifoga en fil, men min hud jag har provat allt, de man ser är inte på huden utan innan för vad är de för akne? Samt mycket ärr på sidorna, har varit i kontakt med läkare flera gånger men de ger mig bara krämer som antingen förvärrar eller gör ingenting vad kan man använda mot porer på näsan samt akne scars och Akne runt munnen o ja ni ser
Fuktkräm och någon produkt med en retinoid. Det kan du få utskrivet av läkare eller köpa svagare styrkor receptfritt.
P-piller mot akne ex Zyrona hjälper också.
 
Ta kontakt med antingen din vårdcentral för remiss till en hudläkare eller skriv en egenremiss direkt till hud.

Jag testade allt, inklusive två omgångar tertralysal (antibiotika) innan jag vågade prova isotretinoin (roaccutan). Är snart 10 år sedan och har idag kanske någon enstaka finne ibland. De flesta ärren har bleknat. Roaccutan har många och skrämmande biverkningar, man följs dock väldigt noggrannt under tiden med bland annat regelbundna prover. Helt klart värt det såhär i efterhand, önskar att jag hade fått det tidigare bara.
 
Jag har haft acne hela mitt vuxna liv.
För starka medel funkar inte. Paulas choice har bra serie. Ihop med basiron på de värsta ställen.
Återfuktning glömmer man lätt. Superviktigt. Lycka till ❣️
 
Hade mer på skulderbladen och så, men tvätta med ättika hjälpte mig. Luktar lite illa ett tag, kan svida lite. Går att prova på en liten fläck och se, viss envishet krävs dock. En mindre bit fibertrasa så det river lite i ytan.
 
Visa bifogad fil 112065
Nu kan jag bara bifoga en fil, men min hud jag har provat allt, de man ser är inte på huden utan innan för vad är de för akne? Samt mycket ärr på sidorna, har varit i kontakt med läkare flera gånger men de ger mig bara krämer som antingen förvärrar eller gör ingenting vad kan man använda mot porer på näsan samt akne scars och Akne runt munnen o ja ni ser
Prova en gång på en liten plats med nyponfröolja
https://lyko.com/sv/the-ordinary/the-ordinary-100-organic-cold-pressed-r
det tycker jag fungerar finfint o ganska raskt (men det är ju ändå olja så därför kanske man vill testa först).

O byta örngott, kanske fläta. (vilket iofs kanske var det första du provade)
 
Senast ändrad:
Jag hade hormonell + bakteriell akne. Blev av med det såhär:

Tvätta händerna innan ansiktstvätt och innan du rör ansiktet.
Mild ansiktstvål (jag har en från eucerin).
Separat ansiktshandduk eller lufttorka.
Klappa in toner som innehåller aktiva ämnen men så få störande ämnen som möjligt (min bästa är Benton Snail Bee Skin).
Förslut fukten med något som inte kan göda bakterier (ren squalane-olja) tillexempel)
Solskydd, om du hittar någon du tål. Eucerins funkar bäst där för mig med, k-beauty solskydden är bra men jag är parfymkänslig.

Aktiva finnar: CosRX kolloidala finnplåster.

Några gånger i veckan, exfoliera med mild syra. Pixis glykolsyra är en av mina favvos. Det tar bort döda hudceller som bakterier kan mumsa på.

Med smink, extremt god sminkhygien. Rengör eller byt svampar och borstar ofta, låt dom inte ligga framme i badrumsluften.

Byta örngott ofta.

Och så slutligen: är det hormonellt så behöver du ta en titt på kroppshälsan, men till viss del går det inte att undvika :). Man får hålla huden i gott skick så den läker ut utbrott snabbt.
 
Jag lite emot alla "byt örngott och håll rent". Jag tror inte man kan bli av med "riktig" akne så? Man får ju inte akne av att man inte tvättar sig ordentligt eller byter örngott tillräckligt ofta.

Det bästa man kan göra är att inte peta, prova preparat utan recept och sen prova preparat på recept.

Eftersom ts säger att hen provat ALLT så antar jag att rena örngott inte kommer att hjälpa ett skit. Det är nog en hudläkare som kan hjälpa nu.
 
Jag lite emot alla "byt örngott och håll rent". Jag tror inte man kan bli av med "riktig" akne så? Man får ju inte akne av att man inte tvättar sig ordentligt eller byter örngott tillräckligt ofta.

Det bästa man kan göra är att inte peta, prova preparat utan recept och sen prova preparat på recept.

Eftersom ts säger att hen provat ALLT så antar jag att rena örngott inte kommer att hjälpa ett skit. Det är nog en hudläkare som kan hjälpa nu.

Det beror på vilken sorts akne. Bakteriell och svampakne hjälper det mot :). Hormonell akne och läkemedelsorsakad gör det såklart ingen skillnad på, de kommer ju inifrån.
 
Vet inte vad du provat men tipsar om att se över schampo o hårprodukter också. En del produkter som innehåller mycket silikoner lägger sig som en hinna på huden.

Cerave smoothing cleanser och cream är en bra och billig hudvård. Min hud pallade inte med ren exfoliering, det blev för mycket. Men cerave har funkat finfint.

Du har fått flera bra tips men som det ser ut på din bild behöver du nog någon form av hjälp ”inifrån” också.
Lycka till 🤞
 
Se över kosten. Många missar att hudproblem kommer från att man har nån obalans i kroppen tex hormonellt(vilket i sig kan ha ursprung i vad man stoppar i sig och det kan vara en idé att se över vad obalansen härör från istället för att tillsätta tex p-piller i blindo). Eller att man rentav reagerar på födoämnen, alla blir inte dåliga i magen vid allergi/överkänslighet utan det kan yttra sig såhär. Men det är inte alltid den vanliga vården har koll på det, läkare läser inte jättemkt om kost. Ibland får man söka sig alternativa vägar.

Om du är intresserad så googla på tex läckande tarm, födoämnesintolerans, aip-kost och liknande träffar du får upp relaterat till det.
 
P-piller räddade mig. Jag har Rosal 28.
Skaffade inte det pga aknen/finnarna, men fick bättre hy som en väldigt trevlig överraskning :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 057
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 509
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp