Hjälp angående kastrering

Det kan vara åldern som gjorde det för din. Om han börjat på dagis innan hormonerna kickade in hade det kanske inte blivit samma chock för honom med alla tikarna. 14 månader är en knepig ålder.
Eller så var det hormonerna.

Jag tror inte samma problem skulle uppstå nu. Däremot tror jag stress skulle uppstå, men det är en annan sak, men nu har hormonerna landat.
 
Det var ju du som svarade på @Wingates inlägg om att en omeriterad hane kan vara värdefull i aveln.
Jag sa att ingen seriös uppfödare kommer använda en hane som inte är testad med bl.a röntgen, MH och är omeriterad.

(självklart beror det på ras, visa raser gör sällan MH, och visa raser kräver fler/andra hälsotester än röntgen)
 
Det var ju svårt att tolka det på annat sätt än du anser att MH/röntgen är meriter med tanke på vad du svarade på i mitt inlägg.
Då tolkade du mitt inlägg fel, läs om och läs ordentligt, jag skrev
"Om jag inte har plan att avla på min hane har jag kanske varken röntgat, gjort MH test eller andra koller inför avel, och har jag inget tävlings intresse så hunden är omeriterad"

= min hund ska vara både röntgad + MH testad + ha meriter, för att användas i avel.
 
Jag sa att ingen seriös uppfödare kommer använda en hane som inte är testad med bl.a röntgen, MH och är omeriterad.

(självklart beror det på ras, visa raser gör sällan MH, och visa raser kräver fler/andra hälsotester än röntgen)
If u say so.

Alltså, det finns rätt mycket hundar som uppfyller grundkraven för avel men inget mer (många gör det uppfödaren ber om). Dessa hundar kan mycket väl vara värda att ha i aveln i framtiden oavsett om de tävlat eller inte. Alla raser har behov av äldre och friska avelsdjur och att automatisk sortera bort dem är negativt för den genetiska bredden.
Att göra hälsotester inför avel är rätt standard att göra innan parning även på meriterade hanar, så att hanen inte har dem när man börjar kolla på den är ju rätt ointressant.


Självklart är meriter alltid bra att ha på avelssdjur, men det är inte ett måste. Andra saker kan vara viktigare (och meriter säger inte att det garanterat är en bra hund, finns gott om skithundar som vunnit stora tävlingar pga förare).
 
If u say so.

Alltså, det finns rätt mycket hundar som uppfyller grundkraven för avel men inget mer (många gör det uppfödaren ber om). Dessa hundar kan mycket väl vara värda att ha i aveln i framtiden oavsett om de tävlat eller inte. Alla raser har behov av äldre och friska avelsdjur och att automatisk sortera bort dem är negativt för den genetiska bredden.
Att göra hälsotester inför avel är rätt standard att göra innan parning även på meriterade hanar, så att hanen inte har dem när man börjar kolla på den är ju rätt ointressant.


Självklart är meriter alltid bra att ha på avelssdjur, men det är inte ett måste. Andra saker kan vara viktigare (och meriter säger inte att det garanterat är en bra hund, finns gott om skithundar som vunnit stora tävlingar pga förare).
Det är väldigt få familjehundar som har genomfört de hälsotester som krävs för avel.

Jag är absolut emot att man ska kastrera alla hundar "bara för att", om däremot ägaren av en eller annan anledning vill kastrera sin hund så ser jag inge problem med det.
Jag ser ingen anledning att man ska tvingas hålla hunden okastrerad bara för att någon gång i framtiden kanske någon vill använda den icke hälsotestade, icke meriterade hunden i avel (hur ofta händer det liksom? förutom inom blandras avel där man väljer avelsdjur efter hur gulliga de ser ut)
 
Det är väldigt få familjehundar som har genomfört de hälsotester som krävs för avel.

Jag är absolut emot att man ska kastrera alla hundar "bara för att", om däremot ägaren av en eller annan anledning vill kastrera sin hund så ser jag inge problem med det.
Jag ser ingen anledning att man ska tvingas hålla hunden okastrerad bara för att någon gång i framtiden kanske någon vill använda den icke hälsotestade, icke meriterade hunden i avel (hur ofta händer det liksom? förutom inom blandras avel där man väljer avelsdjur efter hur gulliga de ser ut)
Jag vet hur mycket hundar som helst som mer skrotar hemma eller tränas för skojs skull som uppfyller grundkraven för avel. Det är inte alls ovanligt som sagt.
Min egen har inte heller några meriter, och inte heller hans syskon - de är ändå intressanta för avel ur min synpunkt pga sina linjer. Avlar man på linjer istället för individer så kan omeriterade hundar vara lika intressanta som meriterade.

Tvingas? Jag säger bara att man bör vara medveten om att man utarmar genpoolen genom slentriankastrering.
 
Det är väldigt få familjehundar som har genomfört de hälsotester som krävs för avel.

Det tror jag beror på ras. I min ras kan man titta på uppföljningen av RAS som gjordes 2019 för hundar som registrerats 2009-2018. Hos dessa låg andelen HD-röntgade på över 60%´. Även andelen som kommit ut på MH var över 60%. Och det är verkligen en minoritet av dessa hundar som är avelshundar, men lyckligtvis utvärderas även en stor del av hundarna som inte är tänkta till avel.
 
Jag sa att ingen seriös uppfödare kommer använda en hane som inte är testad med bl.a röntgen, MH och är omeriterad.

(självklart beror det på ras, visa raser gör sällan MH, och visa raser kräver fler/andra hälsotester än röntgen)
Omeriterad, jo. Det finns massor av seriösa uppfödare som använder omeriterade tikar. Jag anser iaf att landets främsta tjänstehundsuppfödare är seriösa. Likaså landets främsta leverantörer av ledarhundar och assistanshundar.
Jag pratar om ett 20-tal kennlar av bruksraser och retrivers.
 
Omeriterad, jo. Det finns massor av seriösa uppfödare som använder omeriterade tikar. Jag anser iaf att landets främsta tjänstehundsuppfödare är seriösa. Likaså landets främsta leverantörer av ledarhundar och assistanshundar.
Jag pratar om ett 20-tal kennlar av bruksraser och retrivers.
Ja. Jag håller ju just på att slåss om rätten att använda en "omeriterad" hanhund - eftersom praktiskt arbete inte räknas som merit i hunduppfödarvärlden.
 
Ja. Jag håller ju just på att slåss om rätten att använda en "omeriterad" hanhund - eftersom praktiskt arbete inte räknas som merit i hunduppfödarvärlden.
I den ras jag själv varit uppfödare i är det hälsa och mentalitet som räknas och krävs. Meriter är träningsbara och är inget krav.
Det är ju väldigt olika från ras till ras.
 
Det tror jag beror på ras. I min ras kan man titta på uppföljningen av RAS som gjordes 2019 för hundar som registrerats 2009-2018. Hos dessa låg andelen HD-röntgade på över 60%´. Även andelen som kommit ut på MH var över 60%. Och det är verkligen en minoritet av dessa hundar som är avelshundar, men lyckligtvis utvärderas även en stor del av hundarna som inte är tänkta till avel.

Precis och i min ras är de siffrorna mellan 70 och 80%.

Kl. Seriösa uppfödare av brukshundar säljer inte till valpköpare som inte planerar att både röntga och göra MH är min åsikt. Det behövs för utvärderingen av aveln. Verktygen är till för utvärdering av redan genomförd avel mer än testning av individer tilltänkta för avel.
 
Det där är ju delvis ett avelsproblem, de ska liksom funka även med löptik i närheten.
Ammo blir enbart uppjagad när han bästis löper, annars är det sällan ett problem. Han har umgåtts med tikar i början på löp flera gånger liksom.

Slentriankastrerar man kommer man ju aldrig märka hur ligger till i linjerna och det är för mig ett stort avelsproblem. Ett annat problem är att man sorterar ut potentiellt avelsmaterial och därmed utarmar den genetiska bredden, även omeriterade hanar kan vara lämpliga i avel om de blir gamla och friska.
Tror du har rätt. Frågade min uppfödare och hon sa att alla hennes hundar och många i hans stamträd är ”översexuella”. Har även fått höra att det är ett problem bland småhundar att dom har detta i sin avel. Var så fokuserad på annat så frågade aldrig om detta 😞
 
Jag tycker att normalt tikintresse är något som de på hunddagiset ska kunna hantera.
Ja asså nu var det ett tag sedan jag gjorde detta inlägg. Sen dess har jag känt magont varje gång jag hämtat honom att dom ska klanka ner på honom. Förstår inte varför man marknadsför sig som ett dagis som ”tar emot alla” för att sedan säga att man ska kastrera för att han är lite intresserad av tikar. Det känns ju ganska naturligt. Trodde typ att dom då skulle separera honom från tikarna och individanpassad men nej. Direkt rekommenderar dom kastrering.
 
Ja asså nu var det ett tag sedan jag gjorde detta inlägg. Sen dess har jag känt magont varje gång jag hämtat honom att dom ska klanka ner på honom. Förstår inte varför man marknadsför sig som ett dagis som ”tar emot alla” för att sedan säga att man ska kastrera för att han är lite intresserad av tikar. Det känns ju ganska naturligt. Trodde typ att dom då skulle separera honom från tikarna och individanpassad men nej. Direkt rekommenderar dom kastrering.

Men det du beskriver handlar ju om betydligt mer än "lite intresserad av tikar"? Jag kan förstå att det skaver men samtidigt får du nog försöka se objektivt på situationen - det beteende du beskriver är inte ett normalt hanhundsbeteende och lägg därtill att han kommer från linjer där översexualitet förekommit frekvent.

Jag har inga problem med att mina hanar reagerar på löptikar, men att även vara på icke-löpande tikar så pass att det blir jobbigt och till och med bli okontaktbar i möten med tikar, det tolererar jag verkligen inte. Hade kastrerat ögonblickligen.

Edit: inser att det är en ung hund det handlar om men har full förståelse för att dagiset inte har möjlighet att särbehandla en enskild individ för att denne inte kan bete sig runt tikar. Vill man avvakta med kastrering kanske man då får se sig om efter något annat alternativ än hunddagis.
 
Men det du beskriver handlar ju om betydligt mer än "lite intresserad av tikar"? Jag kan förstå att det skaver men samtidigt får du nog försöka se objektivt på situationen - det beteende du beskriver är inte ett normalt hanhundsbeteende och lägg därtill att han kommer från linjer där översexualitet förekommit frekvent.

Jag har inga problem med att mina hanar reagerar på löptikar, men att även vara på icke-löpande tikar så pass att det blir jobbigt och till och med bli okontaktbar i möten med tikar, det tolererar jag verkligen inte. Hade kastrerat ögonblickligen.
Men vad är ett onormalt beteende då? Att han luktar på tikarna, vill vara nära dom? Givetvis skaver det eftersom det är ett kirurgiskt ingrepp som påverkar honom. Vill ju göra det bästa för honom. Är givetvis orolig för att ta ett beslut om kastrering som egentligen inte behövs. Det är väll inte så konstigt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 236
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp