Hjälp angående westernsadel

Twinkle

Trådstartare
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll koll vad gäller just westernsadlar och skulle behöva lite hjälp med bomstorlek osv. Jag rider just nu i en Globus Crincle dressyrsadel som sitter som en smäck. Bomvidden är 34 och jag har mätt till ca 19 cm mellan ortspetsarna. Hur ska jag tänka när jag letar westernsadel? Går det att mäta sig fram på ett ungefär? Gäller samma här, att det skall vara 19 cm mellan conchos? Finns ju semi quarterbom, full quarterbom osv.. Jag har tittat på en del sadlar med detta mått och jämfört med min, rent bildmässigt och tycker då att westernsadlarna ser smalare ut? Som vanligt är ju detta en djungel när det gäller sadlar men hoppas att kunna få lite vägledning i mitt sadelletande :)
 
Är viktigt att prova ut en som passar. Semi är den smalaste , sedan går det uppåt.
Jag tycker inte de är smalare än vanliga sadlar, men de är ju uppbyggda helt annorlunda.
Du kan få mycket bra begagnad sadel av kvalitetsmärke.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 884
Western Är det någon som har koll på vilken bomvidd 18-19 cm mellan conchos motsvarar på en Simco sadel? :confused: Kanske svårt att säga för...
Svar
10
· Visningar
8 905
Senast: 4BarsRR
·
Utrustning Jag är just nu på jakt efter en sadel åt min inte-så-unga men inte inridna (under inridning) häst, men jag blir helt tokig på...
Svar
2
· Visningar
2 371
E
  • Låst
Utrustning När det gäller engelska sadlar finns det ju ingen måttstock som visar hur vid en bom 33 ska vara i grader. T.ex en Stübben i bom 32 och...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Maran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp