Hjälp! Arg och diffus hälta

Josofinito

Trådstartare
Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp.
Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet knappt vad vi har kvar att leta efter.
I början av Mars i år började min dam från ena dagen till den andra bli sur i skritt-trav övergången.
I början surade hon några steg och gick sen som vanligt resterande del av ridpasset, men eftersom hon aldrig någonsin är sur var jag väldigt uppmärksam direkt.
Hon är ung (5år) hade haft vintervila 1månad under nov-dec så tänkte jag att hon nog var i behov av en veckas ledighet.
Veckan gick men hon var fortfarande sur så fort det blev dags för trav och jag började känna att hon inte var ren vänster fram.
Vi åker direkt till veterinär som lokaliserar och bedövar framknä på vänsterben och då syns hälta även högerfram.
Behandlas i båda framknäna och ska börja skrittas innan återbesöket.
Jag hoppar upp och ska skritta och ber henne om något mer aktiv skritt då hon känns riktigt slö och inte vill framåt, hon svarar direkt med att bli arg.
Jag hoppar av och är helt säker på att hon inte är okej men blir ändå friskförklarad på återbesök och visar ingen hälta på lina eller vid böjprov och veterinären tycker jag ska sätta igång henne.
Vi kör igångsättningen efter veterinärens ordination men hon är fortfarande väldigt väldigt arg och blir bara argare.
Rider för tränare för hjälp som inte heller ser något konstigt med henne utan tror hon är dum.
Jag som aldrig fått ett surt svar kan inte riktigt acceptera att hon helt plötsligt efter 2 år skulle blivit sur och dum.

Vi bokar in nytt vetrinärbesök med ny vetrinär.
Diffus hälta som vandrar på böjtspår under longering på vänster fram och högerbak.
Visar inget på böjtspår men är otroligt arg.
Slår konstant med svansen och sparkar bakut även när vi springer med henne för hand.
Vet. tror det kommer någonstans bakifrån.
Vi ultraljudar äggstockar och Si led UA
Röntgar rygg och ben UA
Veterinären börjar redan här klia sig i huvudet över hur arg hon är när det kommer till att springa men hur snäll som helst i övrigt.
Ordineras vila på bete 3 veckor med magsårsmedicin.
Går på bete och jag kollar henne någon gång på linan men hon är ännu argare än tidigare, ingen direkt orenhet i steget dock.

Återbesök med kiropraktor inbokat.
Träffar veterinären först och konstaterar att hon är argare än tidigare.
Vi tar ut henne och ska kolla henne och hon går knappt longera.
Vansinnig och sparkar mer än hon tar ett enda travsteg i vänstervarv.
Vi byter varv och hon är superhalt högerbak.
Kiropraktorn hittar ett låst bäcken och att Si leden behöver behandlas trots att ultraljudet inte visade något.
Behandlas med kortisonspruta.
Nu mer än en vecka efter behandling efter ordination på veterinär tog jag ut henne på longerlina när hon fortfarande går på Rheumocam för att se hur hon såg ut.
Något mindre arg, ser oren ut i steget men när hon travar och när hon saktar ner till skritt blir hon superhalt igen högerbak, upp i trav så minskar hältan.
Inte halt i hagen utan hältan kommer efter hon travat.
Ser henne sällan springa i hagen men dem få gångerna hon gör det (när hon står långt bort och jag kommer till grinden) sparkar hon också.

Jag börjar känna mig så uppgiven och vet knappt vad vi letar efter här.
Tips, liknande diffusa symptom mottages mer än tacksamt.
 
Senast ändrad:
Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp.
Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet knappt vad vi har kvar att leta efter.
I början av Mars i år började min dam från ena dagen till den andra bli sur i skritt-trav övergången.
I början surade hon några steg och gick sen som vanligt resterande del av ridpasset, men eftersom hon aldrig någonsin är sur var jag väldigt uppmärksam direkt.
Hon är ung (5år) hade haft vintervila 1månad under nov-dec så tänkte jag att hon nog var i behov av en veckas ledighet.
Veckan gick men hon var fortfarande sur så fort det blev dags för trav och jag började känna att hon inte var ren vänster fram.
Vi åker direkt till veterinär som lokaliserar och bedövar framknä på vänsterben och då syns hälta även högerfram.
Behandlas i båda framknäna och ska börja skrittas innan återbesöket.
Jag hoppar upp och ska skritta och ber henne om något mer aktiv skritt då hon känns riktigt slö och inte vill framåt, hon svarar direkt med att bli arg.
Jag hoppar av och är helt säker på att hon inte är okej men blir ändå friskförklarad på återbesök och visar ingen hälta på lina eller vid böjprov och veterinären tycker jag ska sätta igång henne.
Vi kör igångsättningen efter veterinärens ordination men hon är fortfarande väldigt väldigt arg och blir bara argare.
Rider för tränare för hjälp som inte heller ser något konstigt med henne utan tror hon är dum.
Jag som aldrig fått ett surt svar kan inte riktigt acceptera att hon helt plötsligt efter 2år skulle blivit sur och dum.

Vi bokar in nytt vetrinärbesök med ny vetrinär.
Diffus hälta som vandrar på böjtspår under longering på vänster fram och högerbak.
Visar inget på böjtspår men är otroligt arg.
Slår konstant med svansen och sparkar bakut även när vi springer med henne för hand.
Vet. tror det kommer någonstans bakifrån.
Vi ultraljudar äggstockar och Si led UA
Röntgar rygg och ben UA
Veterinären börjar redan här klia sig i huvudet över hur arg hon är när det kommer till att springa men hur snäll som helst i övrigt.
Ordineras vila på bete 3 veckor med magsårsmedicin.
Går på bete och jag kollar henne någon gång på linan men hon är ännu argare än tidigare, ingen direkt orenhet i steget dock.

Återbesök med kiropraktor inbokat.
Träffar veterinären först och konstaterar att hon är argare än tidigare.
Vi tar ut henne och ska kolla henne och hon går knappt longera.
Vansinnig och sparkar mer än hon tar ett enda travsteg i vänstervarv.
Vi byter varv och hon är superhalt högerbak.
Kiropraktorn hittar ett låst bäcken och att Si leden behöver behandlas trots att ultraljudet inte visade något.
Behandlas med kortisonspruta.
Nu mer än en vecka efter behandling efter ordination på veterinär tog jag ut henne på longerlina när hon fortfarande går på Rhemucam för att se hur hon såg ut.
Något mindre arg, ser oren ut i steget men när hon travar och när hon saktar ner till skritt blir hon superhalt igen högerbak, upp i trav så minskar hältan.
Inte halt i hagen utan hältan kommer efter hon travat.
Ser henne sällan springa i hagen men dem få gångerna hon gör det (när hon står långt bort och jag kommer till grinden) sparkar hon också.

Jag börjar känna mig så uppgiven och vet knappt vad vi letar efter här.
Tips, liknande diffusa symptom mottages mer än tacksamt.
 
Jag tänker att hon kanske inte ska gå i hagen där hon kan springa. Behandling och sen bara skritt.
 
Jag tänker att hon kanske inte ska gå i hagen där hon kan springa. Behandling och sen bara skritt.
Otydligt formulerat av mig när jag i all hast försökte få med så mycket info som möjligt.
Sprang i hagen på bete under sin 3 veckors vila innan behandling. Inget fullt ös utan några galoppsprång fram till grinden men visade direkt då även irritation.
Efter behandling hade hon boxvila och därefter mindre hage.
Anledningen till koll på longerlinan i trav var enbart för vet. ville få svar på om hon var bättre på smärtstillande.
 
Har du kollat hovarna och skoning? Barfota ett tag kanske när han ändå är halt Och det är mjukt i hagen. Detta verkar ju långrandigt. Syns verkligen alla hovbölder på röntgen?
 
Är ryggen ultraljudad? När min häst fick problem med SI-leden fanns det också en ganska kraftig rygginflammation. Hon var också väldigt sur och ville inte gå framåt alls.
 
Har du kollat hovarna och skoning? Barfota ett tag kanske när han ändå är halt Och det är mjukt i hagen. Detta verkar ju långrandigt. Syns verkligen alla hovbölder på röntgen?
Hon är skodd emellan och vi bar både hamrat utanpå och känt igenom efter hovböld utan minsta reaktion. Tyvärr ser det ut som det kommer högre upp ifrån men ska absolut ha det i åtanke om inget nytt framkommer på återbesöket🙏🏼
 
Om man har en hälta som vandrar eller är oklar så kan tekniska hjälpmedel som tex equisys hjälpa till att spåra varifrån den kommer. Även om hästen är oren på mer än ett ben.

Funderar också på tex fästingsjukdomar som kan ge vandrande hältor. Är det taget blodprov?
 
Är ryggen ultraljudad? När min häst fick problem med SI-leden fanns det också en ganska kraftig rygginflammation. Hon var också väldigt sur och ville inte gå framåt alls.
Ryggen är faktiskt inte ultraljudad, mest för vet aldrig egentligen trott det kommer ifrån ryggen. Röntgades enbart för att när benen var UA.
Kiropraktorn hade inte heller någon reaktion från ryggen mer änatt hon var stelare än i vänster sida.
Hur hittade ni SI-leden och ryggen på din häst? Syntes det på ultraljud? Var hon öm i ryggen? SI-leden ultraljudades som sagt UA innan kiropraktorn så det syntes ju inte där.
Ska absolut be henne kolla ryggen med ultraljud på återbesöket 🙏🏼
 
Ryggen är faktiskt inte ultraljudad, mest för vet aldrig egentligen trott det kommer ifrån ryggen. Röntgades enbart för att när benen var UA.
Kiropraktorn hade inte heller någon reaktion från ryggen mer änatt hon var stelare än i vänster sida.
Hur hittade ni SI-leden och ryggen på din häst? Syntes det på ultraljud? Var hon öm i ryggen? SI-leden ultraljudades som sagt UA innan kiropraktorn så det syntes ju inte där.
Ska absolut be henne kolla ryggen med ultraljud på återbesöket 🙏🏼

För oss började det med motvillighet i galoppen och spred sig sen till motvillighet att börja trava. Veterinären misstänkte då SI-leden pga galoppen så vi ultraljudade SI-leden och ryggen samt röntgade ryggen. Nu visade det sig att hon också hade kissing spines, men hon var 15 då så det hade hon säkert gått med länge. Däremot fanns det också en inflammation i supraspinal ligamentet och så då en mindre inflammation i SI-leden. Hon var lite öm över ryggen men inte jättemycket.

Kanske ett halmstrå men hör absolut med veterinären om det skulle kunna vara nåt sånt. Hoppas ni hittar nåt, är så himla jobbigt när man inte vet vad det är. :heart
 
Om man har en hälta som vandrar eller är oklar så kan tekniska hjälpmedel som tex equisys hjälpa till att spåra varifrån den kommer. Även om hästen är oren på mer än ett ben.

Funderar också på tex fästingsjukdomar som kan ge vandrande hältor. Är det taget blodprov?
Tack för tips 🙏🏼
Inget blodprov taget så ska absolut kolla upp detta på återbesöket 🙏🏼
 
För oss började det med motvillighet i galoppen och spred sig sen till motvillighet att börja trava. Veterinären misstänkte då SI-leden pga galoppen så vi ultraljudade SI-leden och ryggen samt röntgade ryggen. Nu visade det sig att hon också hade kissing spines, men hon var 15 då så det hade hon säkert gått med länge. Däremot fanns det också en inflammation i supraspinal ligamentet och så då en mindre inflammation i SI-leden. Hon var lite öm över ryggen men inte jättemycket.

Kanske ett halmstrå men hör absolut med veterinären om det skulle kunna vara nåt sånt. Hoppas ni hittar nåt, är så himla jobbigt när man inte vet vad det är. :heart
Stort tack 🙏🏼 Ska absolut kolla med veterinären på återbesöket.
Verkligen jobbigt när hon tydligt visar att hon har ont och ingen verkar kunna hitta varför 😢
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av detta.
Kan dem bete sig på detta viset med diffusa symtom? Och att det håller i sig så länge? Hon har aldrig varit öm någonstans när man känner och klämmer på henne.
Inte heller något synligt för ögat i form av ojämn muskulatur,svullen,varm eller ökad puls i ben.
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av detta.
Kan dem bete sig på detta viset med diffusa symtom? Och att det håller i sig så länge? Hon har aldrig varit öm någonstans när man känner och klämmer på henne.
Inte heller något synligt för ögat i form av ojämn muskulatur,svullen,varm eller ökad puls i ben.
Jag skulle vilja få ryggen röntgad. Det händer mycket när unga hästar växer och börjar arbetas. Jag känner två som var otroligt enkla och snälla tills de fyllde 5 och då började konstra. Båda visade kissing spines på röntgen utan direkt ömhet i ryggmusklerna. Den ena växte ur det efter något år och har sedan gått som en klocka.
Just diffusa vandrande hältor tycker jag ofta kommer ifrån att det är någonting uppe i kroppen som inte fungerar.
 
Jag skulle vilja få ryggen röntgad. Det händer mycket när unga hästar växer och börjar arbetas. Jag känner två som var otroligt enkla och snälla tills de fyllde 5 och då började konstra. Båda visade kissing spines på röntgen utan direkt ömhet i ryggmusklerna. Den ena växte ur det efter något år och har sedan gått som en klocka.
Just diffusa vandrande hältor tycker jag ofta kommer ifrån att det är någonting uppe i kroppen som inte fungerar.
Ryggen och alla ben är röntgade UA.
Veterinären påpekad till och med hur otroligt fina röntgen bilder hon visade.
 
Vilka bedövningar är lagda? Bara framknät? Är förstås jättesvårt att veta vad som ska börja behövas bort men om nu höger bak är sämst kanske det är en idé att börja där. Riktigt höga hältor och riktigt låga hältor ser väldigt lika ut. Så tex att börja med en ordinär som släcker kota och neråt och sen jobba sig upp. Men detta har garanterat veterinären tänkt på!

Det låter väldigt skumt men min tanke är att det finns artros nånstans som snabbt blir sämre. Är halskotpelaren röntgad? Det kan ge väldigt diffusa symptom med artros där.

Hoppas ni hittar nåt svar!
 
Jag har ingen direkt erfarenhet av detta.
Kan dem bete sig på detta viset med diffusa symtom? Och att det håller i sig så länge? Hon har aldrig varit öm någonstans när man känner och klämmer på henne.
Inte heller något synligt för ögat i form av ojämn muskulatur,svullen,varm eller ökad puls i ben.
Ja. Om muskelfiber är trasiga kan det ge problem över lång tid. En duktig massör eller equiterapeut kan hitta reaktionspunkter eller påverkade muskler. Då kan man hitta området hästen har problem. Vi i Sverige är väldigt i riktade på leder och skelett men skadade muskler kan om de inte behandlas ge långvarig smärta. Ex haft en häst som fodervärd som började snubbla, hon hade gamla muskelskador. Hon var tex svårskodd fram.
Själv skadade jag axeln för två år sedan. Axeln är ok men mina muskler runt om började arbeta fel under skadan och än idag krånglar musklerna för de försöker än idag skydda den gamla skadan. Jag tränar, masserar och går till kiropraktorn för att hålla det i schack
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
574
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp