Hjälp att hitta nya sadlar!

theresewinqvist

Trådstartare
Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik eller utprovare häromkring som har speciellt många sadlar i lager. Jag måste därför köpa sadel över nätet och sedan prova hemma. Därför önskar jag nu tips!

Hästen är en arabkorsning. Har en rakare rygg men är lite överbyggd. Markerad manke, ganska lång sådan. Rund/platt över ryggen baktill (men kanske mer takformad längre fram?). Sadelgjordsläget är långt fram. Bomvidden är uppmätt till ca 35 i Prestige-mått, kanske 36. Omkring 95 grader?

Många sadlar glider fram, förmodligen för att han är överbyggd och även har sadelgjordsläget så långt fram.

Idag har han en Globus Turner bomvidd 32. Han har också svängd sadelgjord. Den ligger stilla och är okej. Den är dock på gränsen till för smal och jag skulle också gärna ha en sadel som var längre och lätt svängd baktill för att passa honom bättre och få en längre anläggningsyta.

Gällande dressyrsadlar så vill jag ha en liknande Globus turner, alltså med lite mindre stöd och inte så djup.

De sadlar vi provat hittills:

DRESSYR:

Claridge house - för svängd (Eller svängd på fel ställe)

Wintec, Isabelle eller 500 - för svängd (Eller svängd på fel ställe)

Olympic Jessica, bomvidd 32 - Låg bra men hade en lite tendens att glida fram ändå.

Globus Turner bomvidd 34, för vid, glider fram.

Globus Clic dressyr bomvidd 34, för vid, gled fram och jag satt uruselt iden.

Albion Legend K2 dressyr bomvidd MW - Bra i bomvidd och gled inte fram. Dock ruggade den honom baktill och han blev öm i länden. Jag satt ganska bra i den.

HOPP:

Santa Cruz Celine XW - Verkade bra i bomvidd och passade hans ryggform bra. Dock låg den i princip på hans ryggrad/bakre delen av manken.

Santa Cruz Merina bomvidd W -Bra passform, gav utrymme för manke och ryggrad, jag tyckte den var skön. Dock gled den fram, kanske för smal?

Morris & Nolan allroundsadel bomvidd 30 - för smal men annars verkade den bra i passform. Kanske lite för nära manken.

Pessoa Rodrigo, koppjärn orange, MW - Verkade ligga bra på honom men provred den inte.


Budgeten är inte enorm, framförallt eftersom jag måste köpa på chans över nätet. Men alla förslag är välkomna!

Jag funderar på om det kan vara värt att prova en Merina i XW eller om risken är att den hamnar på manken i den storleken.
WINTEC 500 CloseContact CAIR? Eller Bates? För att kunna byta bomvidd...
Har också funderingar på en Santa Cruz Merlin dressyr i XW.


2014-01-13094503.jpg
[/URL][/IMG]



2014-01-13094603-1.jpg
[/URL][/IMG]

2014-01-13094520.jpg
[/URL][/IMG]
2014-01-13100004.jpg
[/URL][/IMG]

2014-01-13095953.jpg
[/URL][/IMG]


Merina W

edb83b53-e1e3-4faa-9b40-dc7a5ae05b16.jpg
[/URL][/IMG]

9486d4d1-ac2e-4884-b8b7-0122ef7e64a5.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: Hjälp att hitta nya sadlar!

Lite ot men vilken härlig färg :) är det korsning med appaloosa oxå?
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Fibusen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 291
Senast: Fiorano
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 677
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 338
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp