Min partner är nyligen hitflyttad från USA och förfasas över vårt ostutbud.

Han efterfrågar "medium cheddar cheese", och jag har fasen ingen aning om vad motsvarande kan heta här! Vi har provat Grevé och hushålls, de är inte vad han söker.
Någon som kan ha tips? Det blir så dyrt att köpa en massa enkilosostar som inte blir använda...
Liedl har någon tysk cheddar som är färdigskivad i ganska tjocka skivor. De har ett stort och ganska osvenskt ostutbud som även skiljer sig radikalt från över disk ost i Sverige. Så ta dit honom.
Antagligen är det något sådant han är ute efter, en gulaktig cheddar. Finns också ett paket engelsk cheddar på ICA Maxi ibland, rött tror jag. Men jag tror den är för smulig för amerikaner.
Så han letar efter en fyrkantig bit, osmulig, gulaktig cheddar tror jag. Helt olik svensk cheddar i smak och konsistens.
Finns ingenting som liknar det bland svensk ost såvitt jag kan förstå, prova Gouda kanske, alltså sådan tråkig vanlig Gouda på ICA, inte den riktiga finGoudan i ostbutiken (den ligger mer nästan åt parmesanhållet ofta, smulig vällagrad, tror han vill ha krämig mjuk, salt), men den är inte heller riktigt nära.
(uhm aldrig varit i USA och ätit denna men förstått att det är något sådant de äter pga recept.)
Ska det vara på hamburgare finns en riktigt hemsk amerikansk hamburgerost, färdigskivad, att köpa på vanlig ICA. Den är som mjukost nästan, superläbbig, min man gillar den.