Hjälp att hitta rätt ost!

@Migo Om ost på kub/bit efterfrågas skulle jag i första hand försöka med en lite bättre Gouda. Alltså in de där bleka jäklarna utande som drar lite mer åt det gulorangea hållet. De har en smak och konsistens som liknar amerikansk cheddar.
Färdigriven orange cheddar finns faktiskt på påse kom jag på nu, funkar när man ska göra en grilled cheese eller typ pizza och gratäng. Men kanske inte så kul att ha på en vanlig smörgås bara. Tyvärr finns det inget utbud av en vanlig medium cheddar i Sverige, inte ens sett sådant på amerikanska livsmedelsbutiker i Stockholm. Är väl dyrt att importera och ingen stor efterfrågan tänker jag.
 
Jag känner en amerikan som brukade köpa nån slags vidrig gummiaktig cheddar som var inplastade styckvis
Den är god 😋 Typ den här:

ed16d1d8a186cc343bf4a526c45b164d.jpeg

Åh nu längtar jag efter att kunna resa igen...
 
Om det är den där plastiga processosten som är närmast borde det kanske funka med mild mjukost på tub också? Är inte det ganska nära i smak?
 
Det kanske finns någon snäll bukefalist med en amerikansk affär i närheten som kan köpa och skicka? Man kan ju riva och frysa om man vill ha den till maten. :)
 
W
Exakt sån letar han efter!
Jag har hittat färdigriven sådan på City Gross. Annars finns blandningar med orange/röd cheddar och Mozzarella från flera märken bland annat Ica.
Eller den där färdigskivade hamburgarosten jag visade bild högre upp i tråden. Såg att Garant hade den produkten också i sitt sortiment (Willys, Hemköp).
 
Min partner är nyligen hitflyttad från USA och förfasas över vårt ostutbud. 🤔🙄😂

Han efterfrågar "medium cheddar cheese", och jag har fasen ingen aning om vad motsvarande kan heta här! Vi har provat Grevé och hushålls, de är inte vad han söker.

Någon som kan ha tips? Det blir så dyrt att köpa en massa enkilosostar som inte blir använda...
Liedl har någon tysk cheddar som är färdigskivad i ganska tjocka skivor. De har ett stort och ganska osvenskt ostutbud som även skiljer sig radikalt från över disk ost i Sverige. Så ta dit honom.

Antagligen är det något sådant han är ute efter, en gulaktig cheddar. Finns också ett paket engelsk cheddar på ICA Maxi ibland, rött tror jag. Men jag tror den är för smulig för amerikaner.

Så han letar efter en fyrkantig bit, osmulig, gulaktig cheddar tror jag. Helt olik svensk cheddar i smak och konsistens.

Finns ingenting som liknar det bland svensk ost såvitt jag kan förstå, prova Gouda kanske, alltså sådan tråkig vanlig Gouda på ICA, inte den riktiga finGoudan i ostbutiken (den ligger mer nästan åt parmesanhållet ofta, smulig vällagrad, tror han vill ha krämig mjuk, salt), men den är inte heller riktigt nära.

(uhm aldrig varit i USA och ätit denna men förstått att det är något sådant de äter pga recept.)

Ska det vara på hamburgare finns en riktigt hemsk amerikansk hamburgerost, färdigskivad, att köpa på vanlig ICA. Den är som mjukost nästan, superläbbig, min man gillar den.
 
Senast ändrad:
Från USA köper jag alltid med smörpopcorn, pumpa och körsbär i konservburk till att göra pumpkin pie respektive cherry pie och oatmeal (instant med roliga smaker samt steel cut) och riktigt bra lönnsirap, gärna en riktigt mörk. Ost hade jag köpt mängder om det fungerat med tullen.
Sen diverse annat kul jag hittar 😁
En trip till en Target och en Whole Foods är liksom ett måste varje resa.
Jo just det, till ena hunden köper jag alltid ett sexpack Kong tennisbollar med pip, för de finns bara i gul i Sverige och i USA finns de i olika färger i blandpack :p
 
Jag har inte aktivt letat men inte heller snubblat över något jag tycker är samma.

Däremot vet jag många amerikaner som gillar helt vanlig gräddost. Så det kan ju vara något att testa för att hitt en ost han gillar (men alltså inte som liknande cheddarn).
 
Gillar de här:
https://www.arla.se/produkter/castello/extra-mature-cheddar-lagrad-hardost-200g-574363/
https://allerumost.se/allerum-cheddar-12man/
https://www.wensleydale.co.uk/product/extra-mature-yorkshire-red-115kg-block/

Den senare finns i lite special-shoppar.

Men gå in i närmaste ostaffär och fråga efter en match med amerikansk medium cheddar; de har säkert ett bra alternativ. Det är en slags ost som används väldigt lite här i Sverige.
Nä de där smakar inte alls likadant (men goda ändå!).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp