Hjälp att hitta rätt ost!

Från USA köper jag alltid med smörpopcorn, pumpa och körsbär i konservburk till att göra pumpkin pie respektive cherry pie och oatmeal (instant med roliga smaker samt steel cut) och riktigt bra lönnsirap, gärna en riktigt mörk. Ost hade jag köpt mängder om det fungerat med tullen.
Sen diverse annat kul jag hittar 😁
En trip till en Target och en Whole Foods är liksom ett måste varje resa.
Jo just det, till ena hunden köper jag alltid ett sexpack Kong tennisbollar med pip, för de finns bara i gul i Sverige och i USA finns de i olika färger i blandpack :p
Här har de börjat med en amerikansk hylla inne på sainsburys. De har inga kylvaror, men det finns twinkies och burkpumpa och lönnsirap och stuff. Flingor också, typ Lucky Charms. Jag har inte provat något men det kanske är värt att botanisera ändå. :D

Jag vill också ha roliga pipbollar!
 
Här har de börjat med en amerikansk hylla inne på sainsburys. De har inga kylvaror, men det finns twinkies och burkpumpa och lönnsirap och stuff. Flingor också, typ Lucky Charms. Jag har inte provat något men det kanske är värt att botanisera ändå. :D

Jag vill också ha roliga pipbollar!
De affärer här som har "American food"- hyllor har typ iste på burk, mac&cheese färdigmat och några sorters läsk. Knappt inga grejer som Amerikanen faktiskt känner igen...
 
De affärer här som har "American food"- hyllor har typ iste på burk, mac&cheese färdigmat och några sorters läsk. Knappt inga grejer som Amerikanen faktiskt känner igen...
Så synd! Här känns det som att de faktiskt satsar på sådant som är typamerikanskt men kanske inte särskilt användbart förstås. Sådant man ser folk äta på film och i youtubekanaler. Almond joys och warheads och andra sorters godis blir det mest, lite novelty items för skottarna mer än sådant som går att använda till matlagning, men i alla fall grejer jag tror de flesta amerikaner är välbekanta med.
 
Jag tror man vackert får trava iväg till Scandikitchen för att få vettiga svenska köttbullar i London.
 
Här har de börjat med en amerikansk hylla inne på sainsburys. De har inga kylvaror, men det finns twinkies och burkpumpa och lönnsirap och stuff. Flingor också, typ Lucky Charms. Jag har inte provat något men det kanske är värt att botanisera ändå. :D

Jag vill också ha roliga pipbollar!
Här finns Grays och The American Food and Gift Store och även en allt växande amerikansk hylla på Ica Maxi. Men fortfarande inte mejeriprodukter, jag antar att det har med EU-regler att göra.

Såg bland annat Froot Loops på The American Stores sida 😝
 
Amerikansk cheddar är inte alls samma som brittisk (och svensk) tyvärr.
Jag förstår @Migo partner då jag älskar ostutbudet i USA men inte hittat något bra alternativ i Sverige. Det närmaste jag kommit är färdigskivad hamburgar-cheddar. Men inte den smältosten utan den som ser ut som vanlig ost men ligger bland de andra färdigskivade. Ska se om jag hittar bild.

Och jag ar SA TROTT pa ostutbudet har. Jag saknar mina Europeiska harda ostar men OLIKA smaker ... det har helt klart forbattrats, men de ar dyra. Det ar fortfarande mest Cheddar, och cheddar och cheddar, och pepper jack och cheddar och ... i ost diskarna.

Den är god 😋 Typ den här:

ed16d1d8a186cc343bf4a526c45b164d.jpeg

Åh nu längtar jag efter att kunna resa igen...

Froot loops!! Ni är roliga ni. :rofl:
(Säger hon som fyller resväskan med Zoegas och ögonkakao och lösgodis när hon åker tillbaka till USA)

Jag ocksa, och touch of taste fond ... men mest Ahlgrens Bilar. :p

Jag tror man vackert får trava iväg till Scandikitchen för att få vettiga svenska köttbullar i London.

Har inte IKEA kottbullar dar? Har kan man ocksa kopa Scandinaviska kottbullar pa Walmart ... ingen marker skillnaden mot om jag kopt dem pa IKEA.:devil:
 
Och jag ar SA TROTT pa ostutbudet har. Jag saknar mina Europeiska harda ostar men OLIKA smaker ... det har helt klart forbattrats, men de ar dyra. Det ar fortfarande mest Cheddar, och cheddar och cheddar, och pepper jack och cheddar och ... i ost diskarna.





Jag ocksa, och touch of taste fond ... men mest Ahlgrens Bilar. :p



Har inte IKEA kottbullar dar? Har kan man ocksa kopa Scandinaviska kottbullar pa Walmart ... ingen marker skillnaden mot om jag kopt dem pa IKEA.:devil:

Jag tycker inte att IKEA är up to par. :D Men de dränker dem inte i tomatsås i alla fall, det är sant!

Edit; Jag tänker nu färdiga, serverade köttbullar.
 
Och jag ar SA TROTT pa ostutbudet har. Jag saknar mina Europeiska harda ostar men OLIKA smaker ... det har helt klart forbattrats, men de ar dyra. Det ar fortfarande mest Cheddar, och cheddar och cheddar, och pepper jack och cheddar och ... i ost diskarna.





Jag ocksa, och touch of taste fond ... men mest Ahlgrens Bilar. :p



Har inte IKEA kottbullar dar? Har kan man ocksa kopa Scandinaviska kottbullar pa Walmart ... ingen marker skillnaden mot om jag kopt dem pa IKEA.:devil:
Har inte Oregon ok ost? Ni som har så många microbreweries och farm-to-table, konstigt att det inte finns en massa micro dairies också.

Diggar min lokala ShopRite som verkligen älskar Vermont och tar in hur många märkliga goda ostar som helst.
 
Vi har HIMLA goda ostar ... men de kostar massor ... och inte ar det vasterbotten, brannvinsost, eller liknande heller. :cautious:
(snackar just nu pa en merlot ost. Mycket god. Men hade hellre snackat pa en vasterbotten:p)
 
@Migo Om ost på kub/bit efterfrågas skulle jag i första hand försöka med en lite bättre Gouda. Alltså in de där bleka jäklarna utande som drar lite mer åt det gulorangea hållet. De har en smak och konsistens som liknar amerikansk cheddar.
Färdigriven orange cheddar finns faktiskt på påse kom jag på nu, funkar när man ska göra en grilled cheese eller typ pizza och gratäng. Men kanske inte så kul att ha på en vanlig smörgås bara. Tyvärr finns det inget utbud av en vanlig medium cheddar i Sverige, inte ens sett sådant på amerikanska livsmedelsbutiker i Stockholm. Är väl dyrt att importera och ingen stor efterfrågan tänker jag.
Gouda å amerikansk cheddar är väl knappast lika i smak 🤔
 
Gouda å amerikansk cheddar är väl knappast lika i smak 🤔
De drar åt liknande håll och har samma konsistens. Då menar jag inte den som finns i de flesta svenska affärer utan mer den jag hittade i Holland eller Tyskland. Typ mellanlagrad. Finns ibland på vissa affärer här hemma också men oftast har de bara de där bleka, billiga varianterna.

Betydligt mer likt än brittisk cheddar, greve och hushållsost i alla fall.
 
Jag har googlat - många tycks ha problemet, men få har bättre lösningar än Lidl eller port salut :(

Kanske finns en marknad :idea:
 
De drar åt liknande håll och har samma konsistens. Då menar jag inte den som finns i de flesta svenska affärer utan mer den jag hittade i Holland eller Tyskland. Typ mellanlagrad. Finns ibland på vissa affärer här hemma också men oftast har de bara de där bleka, billiga varianterna.

Betydligt mer likt än brittisk cheddar, greve och hushållsost i alla fall.
Smaken är uppenbarligen delad 😄 Jag lever typ på Gouda från Gouda å skulle inte komma på att sätta den i relation med amerikansk cheddar 🙃
 
Smaken är uppenbarligen delad 😄 Jag lever typ på Gouda från Gouda å skulle inte komma på att sätta den i relation med amerikansk cheddar 🙃
Jag älskar också riktig Gouda, och amerikansk cheddar, så även om det inte är samma ost tycker jag att den faller lite i samma kategori om man tänker på smak och konsistens. Sen är det absolut inte en ersättning, men kanske ändå faller en amerikan som gillar medium cheddar mer i smaken än de traditionella svenska hårdostarna. Jag har ju inte påstått att det är samma ost.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp