hjälp att tolka analys?

SiZo

Trådstartare
hejsan, nu har jag fått min analys, det är vissa saker jag inte förstår, kanske någon kan klargöra?

alla siffror är per kilo ts.

torrsubstans 84,0
råprotein 88
MJ för häst 9,5
AAT (???) 67
PRV (???) -27
smältbart råprotein för häst 51
NDF (??) 613
EFD procent(??) 44%
Eff rp(??) 70
Eff fibrer(??) 270
kalcium 2,3
fosfor 2,3
magnesium 0,8
kalium 18,7

det jag inte förtstår är alltså de konstiga bokstäverna jag har även skrivit frågetecken vid dem.

men jag skulle oxå vilja veta vad ni tycker om höet i övrigt...
jag ger valacken lusern för att få upp c/pa kvoten. men unghästen måste jag köpa ren kalk till... ska göra det på onsdag.
 
Sv: hjälp att tolka analys?

Dom siffrorna behöver du inte bry dig om eftersom det är till för kor. Du har en kvot på 5,3. Lite lågt, du kan behöva proteintillskott. Hinner inte kolla de andra...de får någon annan göra.
 
Sv: hjälp att tolka analys?

Som Ad... skriver, de siffrorna du skrivit frågetecken efter är till kor och om du inte ska fodra såna behöver du inte bry dig om dem.

Kvoten mellan protein och energi är som Ad...skriver lite låg, speciellt om du ska fodra en växande unghäst, där skulle jag lägga till t ex lucern. Lucernet är ju som du själv skriver också bra för att få upp din Ca/P-kvot som är väl låg (och lite skum...).
 
Sv: hjälp att tolka analys?

vad menar du med skum??

jag sjäv har aldrig varit med om att kalcium och fosfor legat på samm nivå... funderar på att ringa upp och kolla om det kan vara skrivfe eller nåt... jag måste ju tillsätta as mkt kalk för att få ordning på kvoten.

jag har en unghäst, hon är 2,5 år, men har fri tillgång, tycker du ändå att jag behöver ge henne mer protein?

jag är inte så duktig på det där med protein o sånt... mineraler däremot, det kan jag!
 
Sv: hjälp att tolka analys?

Skum just som du sa, det är inte så vanligt att P och Ca ligger på samma nivå (säger inte att det inte kan stämma, men ser lite konstigt ut, precis som du noterat själv).

Jag skulle nog byta ut en del av silaget till unghästen mot lucern, lite beroende på vad det är för ras så växer hon ju iofs inte så mycket till. Du får titta på hur hon ser ut. Är hon rund och fin över kroppen/rygg/rumpa? I regel ska en unghäst i den åldern ha en kvot på något över 6.
 
Sv: hjälp att tolka analys?

silage? det är ju hö...


byta kan jag nog inte göra eftersom hon får fri tillgång, men... är kvoten så viktig då? för om hon äter 9-10 kilo hö om dagen så får hon i sig så mkt protein som hon ska, om man inte tittar på kvoten förstås...
 
Sv: hjälp att tolka analys?

Sorry, läste en annan tråd precis innan, samtidigt som jag försöker arbeta...har uppenbarligen inte så bra simultankapacitet som jag tror ;)

Nej, kvoten behöver inte vara viktig. Det var därför jag skrev att du skulle se hur hon ser ut. Däremot finns det teorier om att ett överskott på energi i förhållande till behovet på unghästar leder till en för snabb tillväxt som kan ge problem. Och för att du ska få i din häst tillräckligt med protein blir det ju ett överskott på energi. Men nu är ju som sagt din häst inte i den allra största växtfasen kanske.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 250
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 148
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp