Hjälp att tolka analysen.. fånghäst..

Tornberga

Trådstartare
Hej
Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla



Hösilage häst



Torrsubstans 84 %

Energi till häst 8.2 MJ/kg

Råprotein NIR 59 g/kg

Råprotein smältbart 29 g/kg

Kvot: råprotein smb/energi 4 g/MJ

Råprotein NIR 70 g/kg TS

Råprotein smältbart 34 g/kg/ TS

Energi till häst 9.8 MJ/kg/TS

NDF NIR 546 g/kg/TS

Socker (WSC) NIR 186 g/kg/TS

Aska NIR 46 g/kg/TS
 
Absolut inte bra. Relativt hög energi, låg protein och högt socker.

Men allt beror på vad för häst och om den är eller misstänks ha en metabolisk störning.

JAG skulle helst inte ge det och om jag var tvungen så skulle jag ge så lite som möjligt. Jag har ett liknande i stallet idag, lite bättre protein bara. Jag ger 7 kg hö (till ett halvblod) och så ger jag 4-5 kg halm samt fixar proteinet med bland annat potatisprotein. För att hålla ner sockret.
 
Tack... Jag behöver inte ge det.. har inte köpt in det utan kollar på analysen för att se om det är bra.. Vilka värden tittar ni på för att avgöra hur högt det är i socker.....? är det NDF NIR eller Socker (WSC) NIR ?
 
Tack... Jag behöver inte ge det.. har inte köpt in det utan kollar på analysen för att se om det är bra.. Vilka värden tittar ni på för att avgöra hur högt det är i socker.....? är det NDF NIR eller Socker (WSC) NIR ?

Socker WSC. Dock ska man vara medveten om att olika analysföretag analyserar ”socker” olika. Vissa tar med fler sockerarter osv, andra mindre. WSC = vattenlösliga kolhydrater.
 
Mmm Okej...tack.. brunsberg som gör horsehage fångfoder har nu svarat mig på ett mail jag skickade dom oxå.. de instämmer, för högt socker. Ni har rätt. Jag får avstå detta hösilage. Tack alla!
 
Mmm Okej...tack.. brunsberg som gör horsehage fångfoder har nu svarat mig på ett mail jag skickade dom oxå.. de instämmer, för högt socker. Ni har rätt. Jag får avstå detta hösilage. Tack alla!


Generellt vill man till fånghästar ha under 10% socker och stärkelse. Sen om hästen inte är sockerkänslig så är det naturligtvis inte lika viktigt. Vet du varför din häst fick fång?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: animalasia
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 790
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp