Hjälp att välja ras

lilium

Trådstartare
Hej!

Jag har haft schäfrar i många år men nu känner jag att det är dags för en ny ras. De senaste åren har schäferaveln gått åt ett håll som inte passar mig. det finns bra schäfrar men jag känner att jag är klar med den rasen ( för tillfället ) helt enkelt. Jag känner även att jag vill ha en ras med mindre skärpa då min senaste schäferkille hade den mindre roliga kombinationen av dålig impulskontroll och stort mått skärpa.
Hunden ska användas till spår, sök och lydnad. Jag tävlade Ipo med mina tidigare hundar men det finns inga figuranter där jag bor och jag är sugen på något annat. Har tränat sök på skoj med mina hundar men aldrig satsat på det. Jag vill tävla men inte satsa på SM

Storlek spelar ingen roll
Så lite pälsvård som möjligt
Öppen och orädd
Miljöstark

Kom med förslag:)
 
En vän till mig föder upp jaktlabbar och de verkar vara så otroligt stabila, trevliga och enkla i vardagen men med en hel del krut i träningen. Men man ska väl kunna tänka sig att komplettera träningen med apportering.
 
Hej!

Jag har haft schäfrar i många år men nu känner jag att det är dags för en ny ras. De senaste åren har schäferaveln gått åt ett håll som inte passar mig. det finns bra schäfrar men jag känner att jag är klar med den rasen ( för tillfället ) helt enkelt. Jag känner även att jag vill ha en ras med mindre skärpa då min senaste schäferkille hade den mindre roliga kombinationen av dålig impulskontroll och stort mått skärpa.
Hunden ska användas till spår, sök och lydnad. Jag tävlade Ipo med mina tidigare hundar men det finns inga figuranter där jag bor och jag är sugen på något annat. Har tränat sök på skoj med mina hundar men aldrig satsat på det. Jag vill tävla men inte satsa på SM

Storlek spelar ingen roll
Så lite pälsvård som möjligt
Öppen och orädd
Miljöstark

Kom med förslag:)

Malle?
 
Har du kikat något på australian kelpie? Annars, som redan nämnst, om du även har ett apporteringsintresse så kan ju jaktlabbe vara lämplig.
 
Boxer är ju oftast inte så skarp, men däremot kan jag ju inte påstå att de har bra impulskontroll. Öppna och orädda tycker jag stämmer bra och även miljöstarka. Men det finns inte jättemånga kennlar som avlar på ordentliga bruksegenskaper, så det är inte helt lätt att få tag på. Det krävs en hel del efterforskningar.
 
Riesenschnauzer
Jaktlabbe
Jaktgolden
Beauceron
Chodsky pés
Kelpie
Staffe
Pudel
Springer spaniel (ESS och WSS) -går att klippa i kort sportfrisyr
 
Är det skärpan hos förra hunden som skrämt dig bort från schäfer eller något annat?

Sen kan man såklart vara sugen på ny ras ändå. Beror ju på vad för nytt/nya egenskaper du önskar, sas?
 
Jaktlabbe eller kelpie motsvarar listan bra. Men det beror ju på vilka egenskaper du värderar högst. De här raserna har arbetskapaciteten och förigheten men kan ha ett visst mått av försiktighet i sig. Om du istället kan tulla lite på förigheten och uthålligheten så är vanliga utställningslabbar enormt miljöstarka och nyfikna.
 
Är det skärpan hos förra hunden som skrämt dig bort från schäfer eller något annat?

Sen kan man såklart vara sugen på ny ras ändå. Beror ju på vad för nytt/nya egenskaper du önskar, sas?
Både ja och nej. Jag ser en trend i aveln som jag inte tycker om. Det är snabba, explosiva och skarpa hundar som inte är roliga i vardagen. Det ser häftigt ut på tävlingsplanen. Såklart inte alla uppfödare och det finns bra schäfrar att få tag på men jag har haft schäfer och varit med i schäferhundklubben i så många år så jag vill prova något nytt.
 
Är det skärpan hos förra hunden som skrämt dig bort från schäfer eller något annat?

Sen kan man såklart vara sugen på ny ras ändå. Beror ju på vad för nytt/nya egenskaper du önskar, sas?
Och sen kan jag tillägga att jag vill ha en hund som är lite mer lätthanterligt för mina hundvakter. Mina föräldrar är vettiga människor som gillar hundar. Dom har klarat av att passa alla mina hundar och dom gillar schäfrar men jag vet att dom skulle uppskatta en lite mer lätthanterlig hund eller vad man ska kalla det.
 
Tack för alla svar!

Jag tror att det lutar åt någon retriever. Har varit inne på det tidigare också :)

Låter som ett bra val. Grannen till mig har en jaktavlad Golden. Oerhört trevlig hund och enligt ägarna är den också fantastiskt rolig att arbeta med (de spårar och apporterar)

Både Labbe och Golden är ju miljöstarka hundar. Det är ju inte för inte som just labradoren är oerhört populär som ledhund exempelvis

Om du önskar en mindre storlek så säger jag engelsk eller welsh springer spaniel :love: :up:
 
Både ja och nej. Jag ser en trend i aveln som jag inte tycker om. Det är snabba, explosiva och skarpa hundar som inte är roliga i vardagen. Det ser häftigt ut på tävlingsplanen. Såklart inte alla uppfödare och det finns bra schäfrar att få tag på men jag har haft schäfer och varit med i schäferhundklubben i så många år så jag vill prova något nytt.
Och sen kan jag tillägga att jag vill ha en hund som är lite mer lätthanterligt för mina hundvakter. Mina föräldrar är vettiga människor som gillar hundar. Dom har klarat av att passa alla mina hundar och dom gillar schäfrar men jag vet att dom skulle uppskatta en lite mer lätthanterlig hund eller vad man ska kalla det.

Jag förstår vad du menar. Även om jag inte håller med om att dom generellt blivit skarpare :D
Men det finns ju helt klart andra mer lätthanterliga raser som är enklare I vardagen.

Lycka till!
 
Även om jag inte håller med om att dom generellt blivit skarpare.

Enig med dig. Schäfern är mindre skarp idag än förr. För oss med tjänsteavel är det svårare att hitta hundar som verkligen menar det dom säger. För de som behöver hund som skydd i tjänst är det ett problem.
Fler är rena byteshundar utan större allvar.
 
Jag tycker att en retriever ska få arbeta med det den är framavlad för - särskilt jaktvarianterna på retriever - men kan man tänka sig att utöver den andra träningen också lägga tid på jaktträningen så är ju labben väldigt allround.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp