Hjälp att välja ras

Appa

Trådstartare
Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit dagfamilj till en golden samt haft henne hos oss under längre perioder då ägaren rest, för att se hur det är att ha hund. Bor lantligt med stor inhägnad tomt, har flexibla jobb så vi kan lösa valptiden och hunden kommer aldrig behöva vara ensam mer än fyra timmar i taget även som vuxen. Hundvakt finns.

Våra önskemål är: en mindre men inte väldigt liten hund som vill hänga mer på allt - stallet, vandring, strandhäng, grillning hos vänner osv. Vi önskar en trogen kompis med will to please och inte så mycket jaktinstinkt. Vi tänker oss att jag och tonårsdottern ska gå kurser, tex rallylydnad och agility och kanske tävla. Hunden måste vara så pass liten/lätt att mina äldre föräldrar kan gå ut med den utan problem och den behöver kunna ta en slappedag ibland. Jag har inget emot pälsvård och vi vill ha en hund med lite - eller mycket - fluff. Inte släthårig alltså. Vi vill ha en renrasig hund.

På vår lista finns följande raser:

Kromfrohländer

Sheltie

Pumi (kanske too much?)

Mellanpudel (fast maken är starkt emot pudel)

Vi har också sneglat lite på dansksvensk gårdshund men dels är den ju släthårig och dels har den väl en hel del jakt i sig?

Vad tror ni om dessa raser som förstahund? Tips på andra raser som uppfyller våra kriterier?
 
Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit dagfamilj till en golden samt haft henne hos oss under längre perioder då ägaren rest, för att se hur det är att ha hund. Bor lantligt med stor inhägnad tomt, har flexibla jobb så vi kan lösa valptiden och hunden kommer aldrig behöva vara ensam mer än fyra timmar i taget även som vuxen. Hundvakt finns.

Våra önskemål är: en mindre men inte väldigt liten hund som vill hänga mer på allt - stallet, vandring, strandhäng, grillning hos vänner osv. Vi önskar en trogen kompis med will to please och inte så mycket jaktinstinkt. Vi tänker oss att jag och tonårsdottern ska gå kurser, tex rallylydnad och agility och kanske tävla. Hunden måste vara så pass liten/lätt att mina äldre föräldrar kan gå ut med den utan problem och den behöver kunna ta en slappedag ibland. Jag har inget emot pälsvård och vi vill ha en hund med lite - eller mycket - fluff. Inte släthårig alltså. Vi vill ha en renrasig hund.

På vår lista finns följande raser:

Kromfrohländer

Sheltie

Pumi (kanske too much?)

Mellanpudel (fast maken är starkt emot pudel)

Vi har också sneglat lite på dansksvensk gårdshund men dels är den ju släthårig och dels har den väl en hel del jakt i sig?

Vad tror ni om dessa raser som förstahund? Tips på andra raser som uppfyller våra kriterier?
Mittelspitz? Papillion? Corgi (kanske inte agility..)? Cocker? Tibetansk terrier?Brainstormar bara..
 
Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit dagfamilj till en golden samt haft henne hos oss under längre perioder då ägaren rest, för att se hur det är att ha hund. Bor lantligt med stor inhägnad tomt, har flexibla jobb så vi kan lösa valptiden och hunden kommer aldrig behöva vara ensam mer än fyra timmar i taget även som vuxen. Hundvakt finns.

Våra önskemål är: en mindre men inte väldigt liten hund som vill hänga mer på allt - stallet, vandring, strandhäng, grillning hos vänner osv. Vi önskar en trogen kompis med will to please och inte så mycket jaktinstinkt. Vi tänker oss att jag och tonårsdottern ska gå kurser, tex rallylydnad och agility och kanske tävla. Hunden måste vara så pass liten/lätt att mina äldre föräldrar kan gå ut med den utan problem och den behöver kunna ta en slappedag ibland. Jag har inget emot pälsvård och vi vill ha en hund med lite - eller mycket - fluff. Inte släthårig alltså. Vi vill ha en renrasig hund.

På vår lista finns följande raser:

Kromfrohländer

Sheltie

Pumi (kanske too much?)

Mellanpudel (fast maken är starkt emot pudel)

Vi har också sneglat lite på dansksvensk gårdshund men dels är den ju släthårig och dels har den väl en hel del jakt i sig?

Vad tror ni om dessa raser som förstahund? Tips på andra raser som uppfyller våra kriterier?
Kromfohrländer hade jag skippat. Rasen är mentalt spretig.

Sheltie - samma sak. Gäller att vara väldigt noga med val av uppfödare och linjer för att få en mentalt bra och icke-nervös Sheltie.

Pumi - rolig hund men kräver en del arbete för att må bra. Skulle nog absolut funka för det som ni beskriver ovan. Flera använder på forumet har rasen ex @Ceta

Mellanpudel - intelligent, rolig och sportig hund. Gäller även här att vara noggrann med mentaliteten och välja från uppfödare som använder sig av mental utvärdering i sin avel. Finns en del nervösa pudlar. Även pudlar behöver få arbeta även om det inte är en utpräglad arbetshund. En bra pudel är en fantastisk hund - både för träning och för familjeliv.

Dansk-svensken. Ingen erfarenhet av denna ras.

Övriga förslag:

- Cocker spaniel.
- Schiperke.
- Tibbe
- Corgi
- Eurasier
- Nån av tyska spetsarna ex mittelspitz (om ni inte har nåt emot hundskall då förstås :D)
- Västgötaspets
 
Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit dagfamilj till en golden samt haft henne hos oss under längre perioder då ägaren rest, för att se hur det är att ha hund. Bor lantligt med stor inhägnad tomt, har flexibla jobb så vi kan lösa valptiden och hunden kommer aldrig behöva vara ensam mer än fyra timmar i taget även som vuxen. Hundvakt finns.

Våra önskemål är: en mindre men inte väldigt liten hund som vill hänga mer på allt - stallet, vandring, strandhäng, grillning hos vänner osv. Vi önskar en trogen kompis med will to please och inte så mycket jaktinstinkt. Vi tänker oss att jag och tonårsdottern ska gå kurser, tex rallylydnad och agility och kanske tävla. Hunden måste vara så pass liten/lätt att mina äldre föräldrar kan gå ut med den utan problem och den behöver kunna ta en slappedag ibland. Jag har inget emot pälsvård och vi vill ha en hund med lite - eller mycket - fluff. Inte släthårig alltså. Vi vill ha en renrasig hund.

På vår lista finns följande raser:

Kromfrohländer

Sheltie

Pumi (kanske too much?)

Mellanpudel (fast maken är starkt emot pudel)

Vi har också sneglat lite på dansksvensk gårdshund men dels är den ju släthårig och dels har den väl en hel del jakt i sig?

Vad tror ni om dessa raser som förstahund? Tips på andra raser som uppfyller våra kriterier?
Sheltie låter som ett jättebra förslag och brukar passa bra både som första hund och familjehund Var noga med att välja en bra uppfödare bara som är noga med mentaliteten, välj en som låter avelsdjuren göra BPH eller MH med bra resultat (dvs inga rädslor, en trygg och stabil hund) så kommer det bli jättebra tror jag :)

Skulle även kika på spetsar om ni gillar fluff exempelvis Mittelspitz, Japansk spets, Volpino som alla ändå är mindre hundar.
 
Säger som @Malibu_Stacy att sheltie låter som ett utmärkt alternativ. Var noga med mentaliteten bara och kika även på uppfödare som är aktiva med hundarna i hundsporter (utöver att göra BPH/MH) så det inte bara är fokus på utställning, så bör chanserna till bra mentalitet öka ytterligare.

Skriver även under på hennes övriga förslag, samt lägger till isländsk fårhund som möjlig kandidat (även här bör du dock i så fall kolla efter uppfödare som jobbar med sina hundar, för att få såna med mer will to please).

Vad gäller dansksvensk gårdshund är det jättevarierat med jaktlust på individnivå, så det skulle jag säga är ett väldigt osäkert kort om det är viktigt med låg jaktlust. Annars är det absolut trevliga hundar.
 
Jag har en kromfohrländer (som första hund) och det stämmer som redan sagts att rasen är ganska spretig. Jag skulle säga att en kromis skiljer sig en del mentalt från de andra raserna du nämner (pumi har jag dock inte träffat) så mitt bästa tips är att fundera vidare på vilken typ av mentalitet ni trivs bäst med hos en hund. Är ni nyfikna på kromfohrländer så se till att träffa flera olika (och stäng öronen lite för överentusiastiska ägare som inte ser utmaningar/begränsningar i rasen 😁).

Framförallt är det reservationen hos rasen jag tycker man ska fundera på. Jag upplever min hane som väldigt rastypisk vad gäller egenskapen "reserverad". På bph var han totalt ointresserad av såväl testledare som funktionär. Hur mycket de än lockade och gullade och sa hans namn så tittade han inte ens på dem utan satte sig och tittade på mig. Var dock trygg vid hantering och att gå iväg med dem, men såg inget som helst värde i dem. Detta ser jag även i vardagen. Min hund avgudar husse, matte och en kompis till mig som passat honom ibland sen han var liten valp och som leker mycket med honom. Resten av världens befolkning är bara kulisser. Vänner på besök får inte klappa eller leka, han är ointresserad och undviker dem. Det skapar tex viss begränsning i vem som funkar som hundvakt.

Rasen är som sagt spretig, och det finns betydligt mer sociala exemplar, men rasmålet vad gäller just den egenskapen ser ut ungefär som min är. Jag tycker att det ska vara en egenskap man uppskattar, och inte bara "kan leva med", om en kromfohrländer ska vara rätt val för en person/familj.

Sen kan det vara värt att nämna att redan innan pandemin fick man räkna med att köa/vänta runt ett år på en valp, och pandemin har inte förenklat läget för kromfohrländersugna valpköpare.
 
Pudel🤩 trevliga och sportiga hundar.

Säg till gubben att en pudel inte behöver ha lejonklippning eller någon av dom andra spektakulära klippningar utan funkar utmärkt med en jämn klippning över hela kroppen.
Ja jag antar att det är klippningen han har något emot som många andra.
Sök #pudel på insta så är få klippta för utställning.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit dagfamilj till en golden samt haft henne hos oss under längre perioder då ägaren rest, för att se hur det är att ha hund. Bor lantligt med stor inhägnad tomt, har flexibla jobb så vi kan lösa valptiden och hunden kommer aldrig behöva vara ensam mer än fyra timmar i taget även som vuxen. Hundvakt finns.

Våra önskemål är: en mindre men inte väldigt liten hund som vill hänga mer på allt - stallet, vandring, strandhäng, grillning hos vänner osv. Vi önskar en trogen kompis med will to please och inte så mycket jaktinstinkt. Vi tänker oss att jag och tonårsdottern ska gå kurser, tex rallylydnad och agility och kanske tävla. Hunden måste vara så pass liten/lätt att mina äldre föräldrar kan gå ut med den utan problem och den behöver kunna ta en slappedag ibland. Jag har inget emot pälsvård och vi vill ha en hund med lite - eller mycket - fluff. Inte släthårig alltså. Vi vill ha en renrasig hund.

På vår lista finns följande raser:

Kromfrohländer

Sheltie

Pumi (kanske too much?)

Mellanpudel (fast maken är starkt emot pudel)

Vi har också sneglat lite på dansksvensk gårdshund men dels är den ju släthårig och dels har den väl en hel del jakt i sig?

Vad tror ni om dessa raser som förstahund? Tips på andra raser som uppfyller våra kriterier?
Pumi är en väldigt rolig ras, men kan vara väldigt intensiva. Väldigt lättlärda, olika mycket jakt. Vi har tre (ofta fyra) och två av dem har jag inte lösa i skogen. De andra två är inga problem. Funkar för lydnad, rally, agility och mycket annat.
Annars slår jag ett slag för mellanpudel, verkar enklare, men ändå pigga och lättlärda.
Cocker spaniel kanske? Känner flera som verkar vara godmodiga och mysiga.
 
Kanske en löwchen? De är med på det mesta man vill göra, pigga, glada, trygga, funkar med allt och alla och otroligt enkla att leva med! :) Jag har ju annars bruksschäfer och är ganska kräsen med att även en sällskapshund ska vara trygg, skottfast och overall en stabil hund. Min följde även med på allt ifrån cykelturer, ridturer och brukshundklubben. Samt överallt i vardagen. Hon bara "fanns där" i bakgrunden och märktes sällan av när man hade med sig henne.

Fäller ej. Man behöver ju inte klippa lejonklippning på dom utan kan klippa ner helt. Då är det minimalt med pälsvård. Typ 45 min var 10-12 vecka, knappt.

Den längst fram är min fd tik, kommer definitivt ha rasen igen :D

11813244_857385597680737_3442884736691357162_n.jpg
 
Säger också corgi! Vi har pembrokes och lever i princip det liv du beskriver och det är ett mycket behagligt hundliv. De har inte sååå fluffig päls dock, korrekt päls är en dubbelpäls med underull, det FINNS fluffiga men det räknas som felaktig päls. Men de blir liksom inte släta heller utan lite puff har de ju.

3BC3B74F-BB73-4EDC-8061-C8EEEF63FB42.jpeg

Lite såhär pälsiga är de

Skriver under på agility, de kan vara ganska vassa på det, väldigt kvicka!
De har ju vall i sig så nåt man får öva är att inte valla hästarna, de är nämligen heelers vilket inte alltid uppskattas av hästarna men våra två har lärt sig att gå bredvid så vi har med dem ut i skogen ofta!
 
Jo det har jag :)

@Appa
Jaktbiten varierar enormt mycket i rasen. Vissa linjer har ingen jakt i sig alls medans andra avlas för just jakt så man får läsa på och höra med uppfödare om vad just de avlar mot. Min egen har sprungit efter rådjur en gång, hare en gång och han har kört bort en främmande katt som slogs med vår en gång. Detta på 3,5 år. Vid varje tillfälle har han vänt tillbaka inom en halv minut. Gemensamt för haren och råddjuret var att de rusade förbi honom och jag är tveksam på om han ens fattade vad det var eller om han bara rusade efter av ren instinkt. Katten hotade ju hans bästa kompis så att den blev bortkörd är ju inget konstigt. Jaga som jaga i regelrätt jakt har han aldrig gjort. Endel ser det här som okej eftersom han genast vänder tillbaka när jag ropar men det gör inte jag. Min går lös hemma (och har stenkoll på gränserna! Även om grinden är öppen går han inte ut förren han får okej på det) men inte i skogen, mer respekt än så har jag för de vilda djuren. Dessutom finns det mycket vildsvin här och vi går i naturreservat dagligen så att ha hunden lös i skogen då är inget alternativ.

Annars stämmer dsg bra in på dina önskemål med ett litet observandum att följa med till vänner. En dsg bildar revir snabbt och kan anse att även vännens hus är deras att vakta. Min gör inte det men jag har hört och läst om andra dsg som gör det.

Det man måste komma ihåg är att dsg är ingen soffhund. De kräver både motion och hjärnstimulans för att inte bli uttråkade och hitta på egna saker att göra. De är oerhört lättlärda och lär sig gärna en hel massa trix, de lär sig därmed både bra och dåliga saker oerhört snabbt, en gång så kan de det sedan.
 
Papillon/phaléne är otroligt roliga och käcka hundar!

Rasen är frisk (kolla patella och PRA, men frekvensen är låg), lättlärd, hänger med på precis allt men har inga problem att chilla i soffan några dar om det skiter sig med tid.

Fluffiga är de också, och trots att de kan ha ganska mycket päls är det lättskött päls.

De är riktigt roliga och personliga :heart

Jag har flera gånger fått kommentarer från tränare och kurskamrater hur avundsjuka de är på mängden will to please min kille har. :)
 
Jag fick min första hund när jag var 13, hade i princip samma kriterier som er, fick en mellanpudel och det blev helt perfekt. Pudlar är så otroligt roliga hundar! Men var noga med mentaliteten😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 455
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 515
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 220
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp