Hjälp att välja ras

Även jag har som sagt 2 Pumis, och precis som @Tajger säger är de underbara hundar :love:

Det gäller att vara mycket noga med mentaliteten, då rasen är väldigt ojämn och det finns en del rädslor.
Mina två är väldigt olika, men båda har sidor och karaktärer som är ljuvliga.

Tror det du skriver som din plan kan funka för en Pumi, så länge du är villig att anpassa dig efter individen :)

Jag finns i norra Halland ifall du har vägarna förbi och vill träffa mina 😅
 
Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit dagfamilj till en golden samt haft henne hos oss under längre perioder då ägaren rest, för att se hur det är att ha hund. Bor lantligt med stor inhägnad tomt, har flexibla jobb så vi kan lösa valptiden och hunden kommer aldrig behöva vara ensam mer än fyra timmar i taget även som vuxen. Hundvakt finns.

Våra önskemål är: en mindre men inte väldigt liten hund som vill hänga mer på allt - stallet, vandring, strandhäng, grillning hos vänner osv. Vi önskar en trogen kompis med will to please och inte så mycket jaktinstinkt. Vi tänker oss att jag och tonårsdottern ska gå kurser, tex rallylydnad och agility och kanske tävla. Hunden måste vara så pass liten/lätt att mina äldre föräldrar kan gå ut med den utan problem och den behöver kunna ta en slappedag ibland. Jag har inget emot pälsvård och vi vill ha en hund med lite - eller mycket - fluff. Inte släthårig alltså. Vi vill ha en renrasig hund.

På vår lista finns följande raser:

Kromfrohländer

Sheltie

Pumi (kanske too much?)

Mellanpudel (fast maken är starkt emot pudel)

Vi har också sneglat lite på dansksvensk gårdshund men dels är den ju släthårig och dels har den väl en hel del jakt i sig?

Vad tror ni om dessa raser som förstahund? Tips på andra raser som uppfyller våra kriterier?
Papillon eller Spaniel?
En pappis är rolig utan att vara svår och en amerikansk cockerspaniel är en ras jag vill höja den är mild och lättsam mot omvärlden och väldigt rolig att träna inte heller så kvick så barnen har betydligt enklare att följa med i agility än med en sheltie där allt går blixtsnabbt.
Överhuvudtaget tycker jag en miljöstark ras är betydligt roligare som första hund så slipper man dom bitarna och kan fokusera på det roliga:)
 
Cocker spaniel har vi som sagt varit tveksamma till då vi hört så mycket om deras hälsoproblem. Jag har fått för mig att eurasier är lite svåra och osociala men det kanske är helt fel? Schiperke, tibbe och corgi ska jag kolla på. Hade ingen aning att corgies kunde vara så bra i agility! Dottern älskar dem.

När det gäller spetsar så har jag fått för mig att de är bjäbbiga. Fast jag vet ju att både sheltie och pumi skäller en hel del så det kanske inte är så stor skillnad? Eller så har jag haft otur och träffat för många små ouppfostrade spetsar kanske?
En i stallet har västgötaspets, en valp som är ljuvlig men den har ju ingen svans! En hund måste ju kunna vifta på svansen och se glad ut liksom. :D
En sheltie skäller ju minst lika mycket det är inte för inte dom kallas för skälltie:)
 
Och har de inte en hel del hälsoproblem, bla med hjärtat? Det är en anledning till att vi inte har cocker på listan.
Nej? Cavalier King Charles Spaniel är däremot ”kända” för bl.a. hjärtproblem.

Dock som någon annan sa kan cockerspaniel ha en del jakt i sig, men i min erfarenhet är det tämligen lätt att få dem att stanna vid ens sida om man lägger ner lite träning på det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 187
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 454
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 510
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp