Hjälp behöver råd angående New forest hingst till mitt sto

Albertina

Trådstartare
Jag har letat som en galning på nätet efter en hingst jag tror passar mitt sto .
Finns aldelles för många bra.
Mitt stos svagheter är grov hals och kunde ha bättre trav , visad med allt ifrån 37 -41 poäng på utställning
De flesta i hennes stam är hopp inriktade så funderar på om jag ska fortsätta använda hopp hingst eller satsa på gångarter och hoppas på att få en duktig hoppare på köpet .
Vill ha en D ponny hingst utan RDG blod . färg är inte viktigt .
stoets stam hon är 144 cm mkh
http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=105413
 
Dimmans Eros hade jag tveklöst använt om jag hade ett NF sto som var obesläktat och ville avla hoppning
 
Dimmans Eros hade jag tveklöst använt om jag hade ett NF sto som var obesläktat och ville avla hoppning
Eros är dock C-ponny. Hans avkommor verkar följa sina mödrars storlek förhållandevis väl.
Det som skulle få mig att backa från Eros i detta fallet är att hans far hade en rätt trist halsansättning om jag inte minns helt galet. Så, jag hade nog inte rekommenderat att använda honom till ett sto som själv har den (tyvärr lite rastypiska) grova NF-halsen. Halsansättningen är nog egentligen det enda som är sämre på min Eros-avkomma än på hennes mamma.
 
Eros är dock C-ponny. Hans avkommor verkar följa sina mödrars storlek förhållandevis väl.
Det som skulle få mig att backa från Eros i detta fallet är att hans far hade en rätt trist halsansättning om jag inte minns helt galet. Så, jag hade nog inte rekommenderat att använda honom till ett sto som själv har den (tyvärr lite rastypiska) grova NF-halsen. Halsansättningen är nog egentligen det enda som är sämre på min Eros-avkomma än på hennes mamma.

Hade jag fått välja mellan hoppförmåga och halsansättning hade jag valt det förstnämnda ;)
 
Hade jag fått välja mellan hoppförmåga och halsansättning hade jag valt det förstnämnda ;)
ja, du ja ;)
Men om det är viktigt för TS att förbättra halsansättningen kan det ju vara bra att känna till förutsättningarna, för att kunna göra ett hingstval som känns rätt för just hen.
 
ja, du ja ;)
Men om det är viktigt för TS att förbättra halsansättningen kan det ju vara bra att känna till förutsättningarna, för att kunna göra ett hingstval som känns rätt för just hen.
Eros går bort dels för att det blir långt att åka också är han c ponny
 
Har kollat på Hoppenhofs Rafael och Marrondales O´Connor . Men har inte sett dom live - de har inte många avkommor heller
 

Liknande trådar

Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp