Hjälp behövs!

G

Gro

Behöver lite hjälp med min lilla pålle!
Har en 13 årig vallack som jag har haft sedan han var tre. Under stor del av sitt liv har han varit skadad, och är därför ganska outbildad. Han är den sortens häst som aldrig "klagar", men är samtidgt otroligt ärlig och framför allt väldigt snäll. Tyvärr litade jag alldelles för mycket på min dåvarande tränare, som påstod att han bara var trotsig och dum som fem-åring, när det senare visade sig att han hade SVÅRA fläkskador båda insidan av båda låren.

I och med alla skador så är han en häst som det pysslats MASSOR med,(Man kan verkligen göra ALLT med honom i stallet), och han är underbar att hantera på marken, men har inget som helst självförtroende vid ridning....
Han är väldigt bakrädd vid ridning, och kan ej ridas sist (men rider man ut ensam går det oftast bra) och blir hysterisk om något oväntat händer (hoppar jag av lugnar han sig oftast snart...)
Ibland är han jättejobbig att rida ut på ensam och vissa dagar går det alldelles utmärkt!
Och som sagt, på marken, vid ledning och så vidare har han ett enormt stort förtroende för mig, men vid ridning har vi problem (inte så konstigt eftersom jag faktiskt ridit honom när han hade ont, hemska tanke, men där sitter nog ganska mycket rent mentalt både hos mig och hästen)

Han är genomgången med lupp av vetrinär, kotknackare och equiterapeuter, och numera är han fullt frisk!

Snälla hjäp mig att träna hans självförtoende vid ridning!
Vad skall jag göra? Leder jag honom går han gladeligen över presseningar, blåsande påsar och andra konstigheter!

Förlåt för ett rörigt inlägg, men nu vill jag verkligen komma till ridning!!!!

Tack på förhand..

Lilla Gro
 
Till att börja med så tycker jag att du ska sluta hoppa av honom om han blir stirrig. Han måste inse att han kan ha förtroende för dig även om du sitter på ryggen. Och du måste tillåta honom att bli rädd!Han måste få känna "aha, jag blev rädd, men inget hände, även om matte satt på min rygg!" Låt honom prova sig fram, han kommer att inse att det går bra ändå! Lycka till!!!
 
Jag har läst i böcker att man ska prata lugnande till hästen när den blir "stirrig". MEN... för ett tag sedan sa en väldigt kunnig och rätt känd ryttare till mig att så ska man absolut inte göra... Talar du lugnande till hästen när du märker att den blir "stirrig" så kopplar hästen att "ojojoj nu försöker matte lugna mig..vad är det som är farlig? Det FINNS alltså något att vara rädd för....".
Kan du inte träna hemma i den miljön din häst känner sig trygg i? Istället för att du gör saker från marken kan du ju be någon att "göra konstiga saker" (ställa fram pressäningar och andra läskiga saker) medan du SITTER på hästen?

Lycka till och kom ihåg at tsådant här kan ta lång tid, men sedan rätt som det är så lossnar allt!

:)
 
Min häst är likadan, jag kan leda henne över presseningar och vifta med plastpåsar mitt framför nosen på henne utan att hon blir rädd. Men när jag rider henne så är hon rädd för stenar, stubbar, brunnar vid vägen, ja allt som INTE rör sig vill hon helst springa ifrån. Kommer det däremot ett rådjur och hoppar upp mitt framför nosen på henne när vi rider så hoppar hon bara till och sen går hon vidare... Knasig häst! Jag har börjat träna hennes självförtroende bla på detta vis: 1. Man ska "skicka" hästen över presseningar och dylikt, inte bara leda. När du leder hästen så följer den bara med dig. Ha hästen i lång lina och driv den över presseningen. Stå först ganska nära, öka sen avståndet mellan dig och hästen. 2. Rid hästen över "farliga" saker så att den lär sig att lita på dig. Massor av beröm när hästen gör rätt! 3. Testa även att rygga hästen över tex en pressening, först från marken, sedan när du sitter på. En häst som är rädd vill inte gå med rumpan först, när han gör det så betyder det att han litar på dig. Jag kan rekommendera att du läser lite om de 7 lekarna av Pat Parelli. Min häst är fortfarande en räddhare för vi har inte tränat så mycket men jag jobbar på det. :rofl:
 
Jag tänkte bara lägga till lite erfarenhet i ämnet...
För det första så kan det mycket väl vara osäkerhet på grund av orutin som han visar upp. Så att lugnt och metodiskt inte ge upp och jobba vidare med förtroende etc så kan du kanske komma långt... Om han blir orolig när du rider hoppa inte av om du kan undvika eftersom du måste träna förtrendet även när du sitter uppe på ryggen, gå lugnt och varligt fram ha tålamod och ta tid på dig. Utmana inte ödet (läskiga saker) men gå inte heller långa omvägar runt problemen för att undvika dem (kanske till och börja med men inte i det långa loppet).

Anledningen till att jag tror att det ev inte beror på att han reds när han var skadad beror på att jag under en period red en häst med så pass allvarliga skador i ryggen (skulle det visa sig) att hon blev triangelmärkt (men hade kunnat dömmas ut om inte ägaren tyckt att hon verkade så lycklig när hon slapp bli riden). Denna häst red jag bla barbacka på ute i skog och mark trots att man 50% av tiden tyckte att det kändes som om hon skulle vända och galoppera hem trots att hon aldrig gjorde något sådant och under långa perioder fick enbart jag fånga henne i hagen. Trots ett ganska vasst temperament kunde barn hjälpa till att borsta osv. Hon visade det största förtroende för människor som jag någonsin har sett en häst visa och det sätt hon ställde upp på visade på inga sett att hon kunde tänkas ha konstant ont vid ridning. Hästar är otroliga på att förlåta!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 950
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 510
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp