Hjälp! Blåmärken i munnen!?

Yrja

Trådstartare
Tittade igenom munnen på min häst idag och lade märke till att han är blå/gråsvart på tandköttet bla. där bettet ligger på båda sidorna(både övre och undre tandraderna).
Det första som slår mig är att det är blåmärken som orsakats av för hård hand under ridning. :crazy: Har nämligen hört om det tidigare.

Så nu undrar jag om det kan vara så att det är "blåmärken". Vad skulle det annars kunna vara?
Har inte tidigare tänkt på det men dom kan mycket väl ha funnits ända sen jag köpte honom(vet ej).

Är väldigt tacksam för svar - är det så att jag rider med så hård hand att jag gör hästen illa vet jag inte om jag har rätt att ha kvar honom(iaf. inte att rida honom med bett). Har så otroligt dåligt samvete...
 
Svårt att veta om det är blåmärken. Om de finns lite här ovh var och varierar i storlek kan det vara pigment fläckar. Om man har en prickig hund och rakar den har den också mörka fläckar. Det är inte alls ovanligt att hästar är mörk pigmenterade ställvis i munnen.
För att utesluta blåmärken rekommenderas att du tittar varje dag under en längre tid så du ser om det förändras. Om det ändå visar sig att det är blåmärken bör du vila från betsel ett tag och sedan se över betslingen, vanligtvis korta betslet en del eller hel del.
Hoppas det är pigment förändringar.
/absolut
 
Jag hade samma problem som du. Tittade min häst i munnen och såg att tandköttet var blåsvart bakom don bakersta framtänderna. Jag fick jättedåligt samvete och blev samtidigt lite förvånad eftrsom jag i princip alltid rider på lång tygel. Jag såg det här första dagen i en 2 veckor lång viloperiod då vi bara skulle ut och gå i grimma. Tittade på tandköttet sista dagen i viloperioden och såg att det då var samma färg på det. Hon har helt enkelt mörka fläckar precis där. När jag kollade lite försiktigt på dom andra hästarna i stallet så hade dom exakt likadana fläckar. Tror du kan ta det lugnt gissar att det är rätt vanligt att hästar har mörka fläckar där :).
 
Aaaaaandas =) Många hästar har mer eller mindre blåsvart tandkött. Från små svarta prickar till i princip helt svart. Utan att det är blåmärken, det är pigment =)

Kolla på lite andra hästar får du se. Och prova tryck på de blå ställena så ser du om hästen reagerar =)
 
Jo, jag har tänkt på att det kunde vara pigment men det är i stort sett exakt lika dant på båda sidor.
Jag kan inte prova att "trycka" på dom då min häst börjar fula med tungan så fort man ens sätter ett finger i mungipan. Han hatar att man pillar honom i munnen. Det tror jag inte beror på smärta för så har han varit ända sen jag fick honom. Han är lite kinkig bara, vill inte ha mat under läpparna heller(då blir han skitsur och börjar fiffla med tungan).

Skönt att höra att jag inte behöver oroa mig. Ska kolla med några duktiga hästfolk och sen kika på deras hästar. Ska även rida utan bett ett tag för att se om det blir ngn skillnad.

Tack alla! :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 787
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 509
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp