Hjälp! deprimerad häst?!

Måste återigen tillägga - om hästen är försäkrad vilket du skrivit flera gånger, så kostar det inga 15000kr att låta en veterinär undersöka den!!! Du betalar självrisken på försäkringen! Du får tala med ägaren så du får försäkringsnumret(men det borde dj väl ha?! Tänk om hästen får akut kolik, ägaren går inte att nå. Ska hästen få självdö då eller, för att du inte vet om du kan åka till veterinär med den..?!)
Erbjud dig att betala självrisken. Hästen har varit ditt ansvar i 1,5 år så du kan gott betala. Visar det sig vara en skada som garanterat uppstått under ägarens tid så får du ta det därifrån och kräva pengar samt tillbakalämning utav hästen. Men då är den iallafall kollad av veterinär och ev smärtlindrande åtgärder har tillsats. Jag skulle aldrig kunna sitta hemma och vänta på att nått sånt här ska lösa sig o ägaren ta tillbaka den. Först veterinär! Sen kan du ta striden om vems ansvar som är vad o vem som ska betala.

Det handlar ju inte om en trasig cykel som kan vänta medans man krånglar med reklamation osv, utan ett levande djur som du just nu har ansvar över oavsett vad som står i ditt kontrakt. Det juridiska kan du krångla med i efterhand.
 
Det kostar absolut inga 15 000 ens hos den dyraste vet.

Instämmer.

Jag gjorde fem klinikbesök med min häst förra året. Tre av dom för att diagnosticera och behandla en ryggdiagnos och två besök p g a att hästen gjorde en praktvurpa i hagen. Jag har totalt lagt ut ca 11 500 för självrisk ur egen ficka. Det blev såpass mycket eftersom vurpan inträffade när ny försäkringsperiod påbörjats. Men det var bara att betala och se glad ut eftersom hästen mår bra efter omständigheterna. Det är ju värt mer än alla pengar i världen. :)
 
Jag har pratat med veterinär som sagt att han måste ha en helundersökning med röntgen osv. vilken är förståeligt och som jag misstänkte. Jag ska ta detta med ägaren imorgon när hon kommer hem från sin semester.

Jag tycker förvisso att det är bra att du har en kommunikation med ägaren, men vad du borde göra i morgon (dvs idag) är att ringa och boka en tid på klinik, och sedan berätta det för ägaren. Beroende på vad undersökningen visar är det antingen du eller ägaren som betalar självrisken.
 
men vart får du 15.000 kr ifrån? Hästen mår dåligt och då åker men till veterinären med den och kollar upp. Allmän rörelsekoll och övergripande check kostar ju bara ett par tusen och det bör man kunna kosta på sig om man misstänker att något inte står rätt till. Så får du råd om man behöver gå vidare med något. Det kommer ju inte bara börja röntga/behandla hejvilt för 15.000 om de inte finner en specifik anledning till det.
 
Jag har löst situationen nu så tack för både bra och dåliga kommentarer från alla :)

Eftersom du var tvungen i skriva dåliga kommentarer så kommenterar jag med att det är Du som sticker huvudet i sanden. Lägg av med det om du faktiskt vill få hjälp!

Hoppas det löste sig bra för alla inblandade med hästen i fokus.
 
15 000:- för hältutredning? Jag betalade 4800:- för 48 timmars vård på Strömsholm efter direktregleringen var gjord.
 
Du vet väl om att det finns veterinär med portabel röntgen och UL i det området du bor i? Du behöver inte ens frakta iväg hästen då?

Jajja hoppas att hästen snart mår bättre och får den vården han behöver.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 069
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp