Hjälp ! EHV-4 bekräftat i stallet (Frankrike)

Kenzo2019

Trådstartare
Hej alla,

Min häst står i ett stall i Frankrike. För några veckor sedan hörde vi att den neurologiska varianten av EHV bekräftats i ett stall i närheten. Det stallet isolerades och våra hästar är vaccinerade. I söndags fick en utav hästarna i vårat stall hög feber och idag visade blodprovet på EHV-4. Vi har möte i stallet ikväll.

Vad kan jag göra för att skydda min häst? Känner mig helt maktlös!!

Tack!
 
Fast EHV-4 är väl ändå den "snällare" varianten som blir som en förkylning? Det är väl bara vid EHV-1 de kan få den neurologiska varianten?
 
EHV-4 är inte samma som EHV-1 som kan ge neurologiska symptom. EHV-4 brukar yttra sig som en förkylning (lite feber, hosta, näsflöde).
Den neurologiska varianten går för övrigt inte att vaccinera mot utan allmänt smittskyddstänk är det som gäller.

Men för övrigt så bör ju en sjuk häst isoleras från de friska för att undvika smittspridning och att inte samma personer tar i den sjuka hästen som i de friska då det är kontakt- och luftburen smitta. Tvätta händer och byt kläder/skor mellan sjuka/friska hästar och använd virkon/ytdesinfektion på allt.
 
Tempa din häst (och helst se till att alla andra i stallet gör samma) morgon och kväll. Isolera den sjuka hästen och om möjligt dela upp stallet/hästarna i mindre gruppar som inte har kontakt sig emellan (olika personer som sköter hästarna). Låt bli att åka ut från anlägningen på träningar/tävlingar eller besöka andra stall (bör gälla alla hästar och ryttare) och släpp inte in hästar från andra stall, om personer som varit i andra stall ska komma till er måste de byta kläder, desinficera händer och skor samt helst tvätta hår eller använda luva.

Så gör vi som har misstänkt EVH-1 på ett stall i vårt närområde iaf.
 
Tack! Om smittan nu finns i stallet - måste jag då utgå ifrån att min häst kommer att bli sjuk/redan är smittad?
 
Tack! Om smittan nu finns i stallet - måste jag då utgå ifrån att min häst kommer att bli sjuk/redan är smittad?

Det beror ju lite på hur era rutiner ser ut mtp hantering av hästarna, men sannolikt kan den ha blivit utsatt för smittan. Alla hästar blir dock inte sjuka av viruset. Plingar @prallan som jag tror har mer erfarenhet..?
 
Tack! Om smittan nu finns i stallet - måste jag då utgå ifrån att min häst kommer att bli sjuk/redan är smittad?

Om smittan finns i samma stall som din häst står i så är din häst redan utsatt för den eftersom det är luftburet och kontaktsmitta. Däremot är det ju inte säkert att den blir sjuk. Det bästa är som jag skrev ovan att direkt avskilja de som är sjuka från de som är symptomfria (finns ingen "frisk" häst i den meningen i ett stall med smittan eftersom alla redan utsatts för smitta). Tempa morgon och kväll och så fort någon häst får feber bör den flyttas bort från de friska. Isolera stallet helt för in- och utgående hästar och om möjligt ha hästarna i egen hage (ej flock) och var som sagt noga med hygienen. Ta inte i andra hästar än din egen utan att byta jacka emellan och ha plasthandskar alt. handsprit. Samma gäller för alla andra.

Med vänlig hälsning en som precis gått igenom helvetet som ett utbrott av EHV-1, neurologisk form är.
 
Tack alla! Vi hade stallmöte igår med veterinär på plats och den sjuka hästen har nu isolerats. Det är EHV-1. Det blir 3 veckors karantän för stallet - som tur är får hästarna gå ut i hagarna på dagarna. Sen blir det temperaturtagning två gånger per dag och total sanering av stall och alla grejer. Håller alla tummar att hästarna håller sig friska!
 
Tack alla! Vi hade stallmöte igår med veterinär på plats och den sjuka hästen har nu isolerats. Det är EHV-1. Det blir 3 veckors karantän för stallet - som tur är får hästarna gå ut i hagarna på dagarna. Sen blir det temperaturtagning två gånger per dag och total sanering av stall och alla grejer. Håller alla tummar att hästarna håller sig friska!
Låter som ni gjort vad ni kn. Uppdatera gärna hur det gör för ditt stall.
Vi håller tummar och hovar här hemma.
 
Tack alla!

Hittills ingen som har feber men vad vet ni om EHV-1 och kolik? Har läst att det kan vara ett symptom. Två hästar har haft kolik de senaste tre dagarna - en transporterades till sjukhus igår men avled under natten 😭
 
Tack alla!

Hittills ingen som har feber men vad vet ni om EHV-1 och kolik? Har läst att det kan vara ett symptom. Två hästar har haft kolik de senaste tre dagarna - en transporterades till sjukhus igår men avled under natten 😭

Fy vad tragiskt! :(
Jag har aldrig hört/läst om något sådant dokumenterat samband.
 
Tack Zoya! Hur gick det för era hästar?

Har konstant ont i magen och skulle helst vilja bo i stallet för att ha konstant koll på min pålle 😟
 
Tack Zoya! Hur gick det för era hästar?

Har konstant ont i magen och skulle helst vilja bo i stallet för att ha konstant koll på min pålle 😟

Just nu räknar vi ner de 28 karensdagar vi fått från länsveterinären. Vi började med det måndag förra veckan.
Totalen är 4 döda hästar och typ 40 som blev sjuka (av 63 st). Fortfarande har runt 10 st kvarstående neurologiska besvär. Tiden får utvisa om de blir helt bra eller inte.
 
Just nu räknar vi ner de 28 karensdagar vi fått från länsveterinären. Vi började med det måndag förra veckan.
Totalen är 4 döda hästar och typ 40 som blev sjuka (av 63 st). Fortfarande har runt 10 st kvarstående neurologiska besvär. Tiden får utvisa om de blir helt bra eller inte.

Allt är så vansinnigt vidrigt :cry: Jag hoppas verkligen de tio blir bra :heart
 
Åh herregud - så fruktansvärt! Verkligen ledsen för din skull. Kan inte ens föreställa mig vad du gått igenom. Hoppas verkligen att det vänder nu och att alla hästarna blir återställda.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 740
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Vi har åtminstone två stall med virusabort i stan. Det är ju ingen ovanlig smitta men det måste ändå vara ovanligt med så allvarliga...
Svar
12
· Visningar
1 669
Senast: lundsbo
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 178
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp