Hjälp! Ej rumsren

M

Mandie

Har en 23 v dobermannvalp och jag har jättesvårt att få henne rumsren. Hon säger aldrig till när hon är nödig och hon både kissar och bajsar inne lite överallt när det passar. Tidningar bara vägrar hon sätta sig på, mattor har åkt ut för längesen.

Eftersom hon kissar och bajsar så mycket på natten fick hon börja sova i buren. Det går bra men innan hon kunde hålla sig kissade hon och bajsade även där. Nu kan hon ju hålla sig, men jag kan ju inte ha henne i buren jämt. Nu när jag har börjat öppna burdörren så sover hon fortfarande där men kissar och bajsar i hela huset. Till saken hör den att jag går ut med henne sista gången ofta vid ett på natten och är uppe mellan fyra och fem och tar ut henne igen, men hon har ändå gjort ner överallt.

På dagen så är hon ute nästan jämt. Med i stallet eller ute med min andra vovve. Älskar sin bilbur och är med de dagar jag är på möten etc. Då går det kanon. Men inne är hon inte rumsren iaf trots alla mina försök. Är hon inte ute så rastar jag henne nästan varannan timme förutom efter lek, sov etc, då kissar hon ute men gör det lika mycket inne. Bajsar nog inne varannan dag på dagen också. Står helt maktlös. Vad ska jag göra? När jag kommer på henne inne lyfter jag bara ut henne resolut. Har aldrig haft sådana här problem med någon valp tidigare.

Hon är frisk, och definitivt smart. Hon har lärt sig att kontrollera blåsan och hon öppnar dörrar själv när hon vill ut. Dock inte för att kissa eller bajsa.

Ensamhetsträningen har gått ganska bra, hon har inte separationsångest längre, men lämnar jag henne så måste hon hela tiden vara i buren för att inte göra ner inne. Självklart kanske hon stjäl någon sak ibland när hon är lös, men det är ändå inte det största problemet. Går jag in i ett annat rum, eller bara vänder bort blicken så kissar hon direkt, och det är inte för att jag "försvinner" utan snarare för att hon ser att jag "inte ser" och då vet hon att inget händer. Blir ju inte arg på henne, men hon vet att hon inte blir utlyft.

Lärde sig stanna och sitt första dan hon kom hem och är allmänt duktig i träningen för övrigt. Går fint fot och går redan klockrent på eftersök med rulle och allt, men vi leker mest bara nu i början.
Jag tror att hon "driver" med mig. Hon är ju bekväm av sig och vill inte gå ut när det regnar eller är kallt. Knähund som tror hon får plats i allas knä och sover länge på morgonen. Jag får väcka henne för att gå ut och kissa. Hon vill säkert mycket hellre kissa och bajsa inne när det går (då jag inte ser) eftersom det är enklare för henne? Nej, ärligt talat så vet jag inte, men mina teorier har fallit en efter en, och då är det inte lätt att veta hur jag ska träna. Tycker jag borde sett en förbättring under dessa månader av rumsrenhetsträning. Det enda är ju den fysiska förbättringen att hon kan hålla blåsan, men hon kissar ju inne iaf.

Någon som har tips? För jag har tömt mitt förråd...
 
Sv: Hjälp! Ej rumsren

Jag hade en flat som ej blev rumsren föränhon var 7 mån. Vi kunde vara ute en hel dag och ändå så satte hon sig och sket på golvet inne när man kom in på kvällen. Ha bara tålamod. Men det är jobbigt, jag förstår.
 
Sv: Hjälp! Ej rumsren

Det enda som hjälper är fasta rutiner på mat och rastning. Nöta och åter nöta.
Vissa valpar behöver längre tid på sig innan dom har förstått att toaletten är ute.
Massvis med beröm, när dom kissar och bajsar ute.
Ser man När dom gör inne, så korrigera med ett Bestämt Nej och lyft ut valpen.
Med mycket tålamod och fasta rutiner, så kommer era valpar förr eller senare att bli rumsrena ..
Lycka till
 
Sv: Hjälp! Ej rumsren

Har själv en snart en 5 månaders valp i huset. Hon är 98% rumsren.
Hon kan kissa ibland inne men det är endast om vi missat hennes signaler eller hon har druckit mycket vatten sent på kvällen.
Vi gör alltid som så att de får ut ofta speciellt efter sömn,lek och mat.
Vad vi upptäckte med henne var att hon inte kan dricka vatten efter klockan 19 för då kissar hon garanterat inne på natten.
Hon har matrutiner men för övrigt inga andra inomhusrutiner. Hon är en hund som gärna vill vara ute och får också vara det då vi bor på landet och hon kan gå ut o in när hon vill.
Vi har inte använt tidningar på golven,har aldrig gjort det till någon av hundarna.Tycker personligen det är "svårare" att få de rumsrena då.Men man ska tänka på att det är en lång period (för oss människor) som vi får träna rumsrenheten.
Vi lär hundarna att säga ifrån genom att prata mycket med dom o speciellt när de ska ut.Frågar de om de ska gå ut o kissa o de förstår till slut genom att skälla till eller gnälla till vid det tillfället vid dörren.Därav har vi mycket hjälp genom detta med att säga ifrån.
Inte lätt med att förklara hur man ska gå tillväga med just träningen av din hund då det är olika från hund till hund.
 
Sv: Hjälp! Ej rumsren

Låter som om hon kissar och bajsar lite väl mycker. Är du säker att hon inte har urinvägsinfektion?

Vad ger du henne för foder?

Att stänga in henne i en bur för att hon har svårt att hålla sig låter inte speciellt snällt. Alla hundar "säger" inte till när dom behöver gå ut, se efter andra tecken, vanligt är att dom vandrar runt lite.

Lycka till
 
Sv: Hjälp! Ej rumsren

Tycker inte det är något fel att ha de i en hage under natten,då hundar ogärna vill göra sina behov där de ligger.Men under dagen ska de få gå fritt.
Märker man att en tik små skvätter om dagarna så kan man ana oråd och om urinen är blodblandad men är det riktiga pölar så är det ingen större fara. Dricker de ovanligt mycket så ska man uppsöka veterinär.
Men tecknen på att vilja gå ut håller jag med om är olika.Därför valde vi att lära dom att göra ljud ifrån sig.Har man ett större hus så är det inte alltid man ser dörren...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
409
Senast: Harrysen
·
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Pilot
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa hej!! jag har en liten kisse jag tar hand om som nu har vart hos veterinären och kastrerats o vaccinerats etc. dom glömde skicka med mig...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp