Hjälp, en nära anhörig är insnöad på konspirationsteorier runt covid...

Vi står i valet och kvalet att skala bort kontakt (dvs flytta) men det innebär att jag måste sälja av min avelsbesättning med får, upphöra med min huvudsakliga verksamhet (som kräver får) och att de kommer förlora gården. Det är alltså inget lättvindigt beslut, även om det känns mer och mer som enda utvägen...
Det bara måste finnas lösningar som låter dig bo kvar på gården. Det handlar ju om en sjuk person (vanföreställningar) och inte bara nån fix idé.

Det senaste som hände borde väl vara tecken nog på det. Kontakta vården?
 
Puttar upp den här tråden igen, för det har eskalerat rejält.

Personen plockades undan och sattes i handfängsel av säkerhetsvakter på vaccinationscentralen i stan, efter att ha agerat mycket hotfullt mot personalen. Tyvärr verkar det inte följas upp alls.

Dessutom är det nu väldigt tydligt att det rör sig om någon form av demenssjukdom. Personen har noll självinsikt och partnern förstår inte alls hur illa det är ställt. Hen är övertygad om att gamla vänner stjäl av hen, är helt hysterisk och ska bussa polisen på folk samt skriver sina galna teorier om stölder öppet i grupper på facebook vilket helt uppenbart ställer till stora problem. Hen har helt slutat prata med mig, kallar mig manipulativ, fascist (för att jag är vaccinerad) och vill köra ut oss från gården.

Vad fan gör man? Jag har kontaktat anhörigstödjare i regionen men det är över en månads väntetid.
Hade inte läst hela tråden. Vad tråkigt, det låter ju som att om sjukvården kan vårda är det den enda möjligheten?

Med demens kan ju faktiskt vården agera snabbt om det är nödvändigt. Mammas granne glömde plötsligt bort sin man och blev jätterädd och försökte flytta in till mamma, (som jag tror ringde runt med henne i köket) de ordnade vård och boende redan dagen efter och hämtade. Menar iom vaccinationscentralen osv så borde det ju kunna vara prioriterat, ev fara för personal.
 
Senast ändrad:
Vi står i valet och kvalet att skala bort kontakt (dvs flytta) men det innebär att jag måste sälja av min avelsbesättning med får, upphöra med min huvudsakliga verksamhet (som kräver får) och att de kommer förlora gården. Det är alltså inget lättvindigt beslut, även om det känns mer och mer som enda utvägen...

Men fy fan vad jobbigt :(

Har ingen erfarenhet alls av detta, men hen är inte inom gränserna för någon form av tvångsvård, för fara för sin egen skull?
 
Vi står i valet och kvalet att skala bort kontakt (dvs flytta) men det innebär att jag måste sälja av min avelsbesättning med får, upphöra med min huvudsakliga verksamhet (som kräver får) och att de kommer förlora gården. Det är alltså inget lättvindigt beslut, även om det känns mer och mer som enda utvägen...
Har du pratat med någon på socialen? Det kan ju vara viktigt av många anledningar, när min svärfar blev dement så började han ta en massa lån och handla allt möjligt. Det är mer än 20 år sedan och min svärmor betalar fortfarande av på dessa lån. Det är mycket som kan hända under den där perioden när demensen slår till men det inte är så tydligt för omvärlden att något är fel.
 
Men Usch så jobbigt det låter! Tyvärr känner jag till flera som totalt snöat in sig på detta med covid och konspirations teorier. Folk verkar helt sjuka. En nära kompis pappa snackade om att det va samma hat mot anti vaxxers som till judarna och det är samma sak typ. Då blev jag faktiskt riktigt upprörd, snacka om att sätta på sig en offer kofta över ett val man gjort själv - att inte vaccinera sig. En gammal bekant till mig snackade jag med via mail, vart denna också drog igång med konspirationsteorier, vart på jag sa att jag i nuläget inte är super brydd om folk är vaccinerade eller inte, men att folk inte kan jämföra detta med förintelsen eller ens jämföra sig med det judarna fick lida. Fick inget svar på detta och inte haft kontakt sedan, så gissar på personen tog illa upp. Väldigt konstigt då personen är utbildad psykolog O_o Så verkar vara flera som totalt fått något som slått fel i huvudet.

Det påminner mig om the mist av Stephen King, då folk ansluter sig till en sekt när det krisar. Det verkar nästan som vissa personer söker sig till sådant angående Covid med. Dom två exempel ovan har båda bra job och är i 50års ålder, men totalt anti-vaxxers.
 
Dom här konspirationsteorierna kommer ofta från samma sajter oavsett vad det är för konspiration.
tex abortfrihet och Covid.
Det handlar igentligen inte om vad som är sant eller ej utan vad man själv väljer att ta till sig.
Är man inte intresserad av sanningen så finns en uppsjö att välja mellan när det gäller fake.
Lite som hjärntavättad i sekt/ terror men man gör stora delar av hjärntvätten själv med hjälp av internet.
Sitter en gubbe i Nordstan , GBG med ett jätteplakat om att Säpo är roten till allt elände.
 
Vi står i valet och kvalet att skala bort kontakt (dvs flytta) men det innebär att jag måste sälja av min avelsbesättning med får, upphöra med min huvudsakliga verksamhet (som kräver får) och att de kommer förlora gården. Det är alltså inget lättvindigt beslut, även om det känns mer och mer som enda utvägen...
Ja, det är ett tufft läge, minst sagt. Jag var inte lika nära som du, men gården som det var tänkt att jag skulle ta över rök förstås, och säkerligen minst halva arvet. Tufft piller att svälja och det tog minst sagt ett "tag" att hantera efterdyningarna. Men ute på andra sidan var det rätt beslut.
 
Utifrån det du skriver låter det som att personen är sjuk mer än något annat. Att någon plötsligt får fixa idéer, börjar hänga upp hela sin värld på något och pratar om det på ett absurt sätt, hamnar i konflikt med omgivningen för att omgivningen inte är på samma spår osv., alltihop kan vara tecken på psykos, eller möjligen demenssjukdom.

Visst kan man göra orosanmälningar, men tyvärr är min erfarenhet att socialtjänsten har ganska otydliga direktiv då det handlar om psykisk sjukdom och gärna skyfflar över ansvaret på vården, polis eller andra.

Det jag skulle göra är att vända mig till distriktsläkaren, vilken har ansvar för att utreda och förordna insatser vid psykisk sjukdom och antagligen även demens, sjukdomstillstånd där den sjuke själv sällan förstår att hen är sjuk och därför inte själv kan söka vård. Man kan behöva stå på sig och det är bra om man samlar så mycket information om den sjukes "värld" som möjligt så att man kan beskriva situationen på ett tydligt sätt.

Jag förstår att det är lätt att hamna i konflikt med någon som för fram dramatiska åsikter och kanske även blir stressad av att märka att andra verkar vara "emot" hen och därmed blir påstridig och agiterad, men försök att inte gå in i diskussion utan bemöta personen lyssnande och intresserat istället och se vad det egentligen är för tankar som kommer fram. Både vid psykos och demens är verklighetsuppfattningen förvrängd. Det som du tycker är helt galet känns verkligt och rimligt för den sjuke. Om man tänker på det kan det bli lättare att förhålla sig till det som du får höra utan att "dras in i" det.
 
Utifrån det du skriver låter det som att personen är sjuk mer än något annat. Att någon plötsligt får fixa idéer, börjar hänga upp hela sin värld på något och pratar om det på ett absurt sätt, hamnar i konflikt med omgivningen för att omgivningen inte är på samma spår osv., alltihop kan vara tecken på psykos, eller möjligen demenssjukdom.

Visst kan man göra orosanmälningar, men tyvärr är min erfarenhet att socialtjänsten har ganska otydliga direktiv då det handlar om psykisk sjukdom och gärna skyfflar över ansvaret på vården, polis eller andra.

Det jag skulle göra är att vända mig till distriktsläkaren, vilken har ansvar för att utreda och förordna insatser vid psykisk sjukdom och antagligen även demens, sjukdomstillstånd där den sjuke själv sällan förstår att hen är sjuk och därför inte själv kan söka vård. Man kan behöva stå på sig och det är bra om man samlar så mycket information om den sjukes "värld" som möjligt så att man kan beskriva situationen på ett tydligt sätt.

Jag förstår att det är lätt att hamna i konflikt med någon som för fram dramatiska åsikter och kanske även blir stressad av att märka att andra verkar vara "emot" hen och därmed blir påstridig och agiterad, men försök att inte gå in i diskussion utan bemöta personen lyssnande och intresserat istället och se vad det egentligen är för tankar som kommer fram. Både vid psykos och demens är verklighetsuppfattningen förvrängd. Det som du tycker är helt galet känns verkligt och rimligt för den sjuke. Om man tänker på det kan det bli lättare att förhålla sig till det som du får höra utan att "dras in i" det.
Vi är långt förbi läget där jag öht kan kommunicera med henne, hon spottar och skriker bara jag öppnar munnen. Jag är allierad med ondskan i henned värld, och ska drivas bort.
 
Du har all min omtanke.

Socialen? Vården?
Antagligen behöver man tjata ganska rejält för att nåt ska hända.

Finns det annan släkt som kan hjälpa?
Ingen kontakt med släkt på hennes sida, hon har i princip inga vänner kvar. Jag är enda barnet.

Läget idag är helt ohållbart och jag är på väg för att kika på ett hus att hyra så vi får lite distans till det hela. Tur det är betessäsong så vi har några månader på oss att söka alternativ för fåren, men jag måste besluta mig i veckan om vart allt vinterfoder ska levereras...
 
Ingen kontakt med släkt på hennes sida, hon har i princip inga vänner kvar. Jag är enda barnet.

Läget idag är helt ohållbart och jag är på väg för att kika på ett hus att hyra så vi får lite distans till det hela. Tur det är betessäsong så vi har några månader på oss att söka alternativ för fåren, men jag måste besluta mig i veckan om vart allt vinterfoder ska levereras...

I din sits hade jag faktiskt ringt VC och förklarat situationen. Distriktsläkare kan komma ut och skriva vårdintyg.
 
Ingen kontakt med släkt på hennes sida, hon har i princip inga vänner kvar. Jag är enda barnet.

Läget idag är helt ohållbart och jag är på väg för att kika på ett hus att hyra så vi får lite distans till det hela. Tur det är betessäsong så vi har några månader på oss att söka alternativ för fåren, men jag måste besluta mig i veckan om vart allt vinterfoder ska levereras...
Eftersom du är anhörig så borde du ha möjlighet att få till en utredning. Tänker att hen inte heller vill leva så här egentligen utan att det är sjukdomen som talar.
 
Situationen låter fruktansvärt jobbig. :sorry:
Jag tror ändå att lösningen ligger någon annanstans än i tvångsvård. Jag har inte djupare kunskaper i psykiatri än någon annan lekman, men att vårda någon som inte vill bli vårdad (läs: LPT) kräver enligt lag att personen själv har ett "oundgängligt behov" av vården. Finns det risk för personens liv eller hälsa om h*n inte kommer under psykiatrisk tvångsvård? Att personen i förlängningen riskerar att förlora gården gissar jag inte räcker; det går ju att bo på många andra sätt än på en egen gård.
 
Situationen låter fruktansvärt jobbig. :sorry:
Jag tror ändå att lösningen ligger någon annanstans än i tvångsvård. Jag har inte djupare kunskaper i psykiatri än någon annan lekman, men att vårda någon som inte vill bli vårdad (läs: LPT) kräver enligt lag att personen själv har ett "oundgängligt behov" av vården. Finns det risk för personens liv eller hälsa om h*n inte kommer under psykiatrisk tvångsvård? Att personen i förlängningen riskerar att förlora gården gissar jag inte räcker; det går ju att bo på många andra sätt än på en egen gård.

Är det fråga om demens så är det ju vitalt att bromsmediciner sätts in så tidigt som möjligt, dvs det finns definitivt en risk för hälsa och liv.

@Migo: Gjordes det ingen polisanmälan efter händelsen vid vaccinationsstället? Tyvärr är det också en väg att gå för att få till vård, polisanmäla om/när personen blir fysisk eller uttalar reella hot.

Jag känner verkligen med dig, det var ett helvete med mamma på slutet hon bodde hemma och då var ändå situationen här inte ens i närheten av vad du har nu :heart
 
Är det fråga om demens så är det ju vitalt att bromsmediciner sätts in så tidigt som möjligt, dvs det finns definitivt en risk för hälsa och liv.
Viktig punkt, och jag tänker att om det mot förmodan inte är demensrelaterat så låter det ju sannerligen psykosliknande, och det är inte heller bra att det förblir obehandlat. Tycker det låter mer sjukdomsutlöst på något vis, än något som bara beror på konspirationsteorier.
 
Jag tror någon form av orosanmälan är befogad även om ni beslutar er för att flytta. Är det psykos eller demens går det fort från illa till helt ohållbart - i ett sådant scenario är vård inget val. Detta är något ett proffs måste avgöra. Att åtminstone ha gjort en orosanmälan är gott för det egna samvetet.

(en dement person är skyddslös och farlig för både sig själv och omgivningen - flera av de i min omgivning har blivit våldsamma, andra går ut och hittar inte hem, glömmer elapparater eller försöker framföra fordon etc. De personer med psykoser jag känner blir ibland hämtade av polisen pga sitt beteende)
 
Dom här konspirationsteorierna kommer ofta från samma sajter oavsett vad det är för konspiration.
tex abortfrihet och Covid.
Det handlar igentligen inte om vad som är sant eller ej utan vad man själv väljer att ta till sig.
Är man inte intresserad av sanningen så finns en uppsjö att välja mellan när det gäller fake.
Lite som hjärntavättad i sekt/ terror men man gör stora delar av hjärntvätten själv med hjälp av internet.
Sitter en gubbe i Nordstan , GBG med ett jätteplakat om att Säpo är roten till allt elände.

Det fick mig att tänka på en man som gick runt i Lund när jag pluggade där med en skylt där det stod "Carl-Erik Rosén mördade Olof Palme". Det finns en Wikipediasida om honom: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stellan_Hagmalm

Snacka om konspirationsteoretiker! O_o
 
Det fick mig att tänka på en man som gick runt i Lund när jag pluggade där med en skylt där det stod "Carl-Erik Rosén mördade Olof Palme". Det finns en Wikipediasida om honom: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stellan_Hagmalm

Snacka om konspirationsteoretiker! O_o
konspirationsteoretiker eller sjuk. Jag tror på sjuk.

Mina kusiners mamma kunde ses som konstigt och konspirationsteoretiker mm. Sanningen var att hon var mycket sjuk i över halva sitt liv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp