Hjälp en newbie…

Ok.. Jag har inte sett att dom har sina hemsidor på FB, men saker har säkert ändrats sen jag köpte valp sist..Har ju tittat runt lite efter en Brukshund, men inte på FB...Då kanske jag ska ta mig en titt där...
Vissa kennlar kommer ju upp direkt på google om jag tex söker efter bruksmalle..Tex en kennel med min typ av hund som får en kull i månaden :))
Många brukskennlar lägger ju bara upp på workingdog och en blänkare på fb typ, alla har ju inte ens en kennel fb utan lägger på sin privata.
De behöver ju sällan annonsera mer än så för att få sålt.
 
Många brukskennlar lägger ju bara upp på workingdog och en blänkare på fb typ, alla har ju inte ens en kennel fb utan lägger på sin privata.
De behöver ju sällan annonsera mer än så för att få sålt.
De flesta bra kullarna i min ras annonseras öht aldrig, de valparna är sålda sen länge. Jag har haft valpköpare på kö i FEM ÅR, kullen vi har planerad nu i höst är redan överbokad *3.

Det är väldigt väldigt sällan kullar som annonseras ut är nånting värt att ha. Har en (svensk)kennel flera kullar om året? Då är det nog inte heller så intressanta hundar. Iaf i min ras...
 
De flesta bra kullarna i min ras annonseras öht aldrig, de valparna är sålda sen länge. Jag har haft valpköpare på kö i FEM ÅR, kullen vi har planerad nu i höst är redan överbokad *3.

Det är väldigt väldigt sällan kullar som annonseras ut är nånting värt att ha. Har en (svensk)kennel flera kullar om året? Då är det nog inte heller så intressanta hundar. Iaf i min ras...
Många av mina bekanta uppfödare lägger ut reklam, men de är också fullbokade sen flera år. De vill väl mest dela vad om händer med kenneln.
 
Många av mina bekanta uppfödare lägger ut reklam, men de är också fullbokade sen flera år. De vill väl mest dela vad om händer med kenneln.
Valpbilder, tjocka magar och allmänna "vardagsbilder" från valparnas uppväxt vet jag många som publicerar även på bokade kullar, men jag och många med mig aktar sig noga för att annonsera, då man blir fullständigt överöst med mail och samtal från folk som inte gjort sig mödan att ens läsa hemsidan. Skulle det bli nån valp otingad av nån anledning så kanske det kan komma upp ett "på grund av återbud på kort varsel söker XX ett hem!"
 
Jag som googlat efter kennlar och då har jag fått upp flera..Även på skk`s sida--- Har inte varit på FB på lääänge...Jag får väl ta en titt..Hur ser man dom som resonerar förnuftigt...är det som förr på deras hemsida eller en sida på FB dom har nu för tiden-nyfiken :laugh::bump:
Rasgrupperna. När jag pysslade med Schäfer blev man ju mörkrädd över hur en del uppfödare OCH valpköpare betedde sig på sociala medier. Jag noterade dem i bakhuvudet. Dessa tänkte jag aldrig ha att göra med!
 
De flesta bra kullarna i min ras annonseras öht aldrig, de valparna är sålda sen länge. Jag har haft valpköpare på kö i FEM ÅR, kullen vi har planerad nu i höst är redan överbokad *3.

Det är väldigt väldigt sällan kullar som annonseras ut är nånting värt att ha. Har en (svensk)kennel flera kullar om året? Då är det nog inte heller så intressanta hundar. Iaf i min ras...
Ja jag kan tänka mig att det är ännu mer så i din ras.
 
Valpbilder, tjocka magar och allmänna "vardagsbilder" från valparnas uppväxt vet jag många som publicerar även på bokade kullar, men jag och många med mig aktar sig noga för att annonsera, då man blir fullständigt överöst med mail och samtal från folk som inte gjort sig mödan att ens läsa hemsidan. Skulle det bli nån valp otingad av nån anledning så kanske det kan komma upp ett "på grund av återbud på kort varsel söker XX ett hem!"
Det brukar vara e bild på reklamen och så står det att alla redan är bokade eller så. Jag tror de brukar slippa överdrivna mängder samtal. Det är lite fancy att göra snygga bilder på planerad kull, så de vill väl publicera ändå kanske😂
 
Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap och nu med intresse av valp inser jag att det finns mängder med saker jag bör kolla upp.

Många uppfödare annonserar på sociala medier eller på sina hemsidor om valpplaner och flera av dem skriver gladeligen ut namnen på hundarna eller deras regnummer så att jag kan söka på hundens stamtavla, röntgenresultat, ögonundersökningar, osv. Perfekt tycker jag! Men så kommer vi till de uppfödare som inte skriver ut vilka föräldrarna är där man i ett mail frågar över detta men inte får något svar om just det.

Är jag fel ute som vill veta föräldrarna? Är det inte rimligt att jag som potentiell valpköpare vill kunna kolla upp föräldrarna? Eller finns det någon oskriven regel jag borde känna till?

Fick ett ganska otrevligt mail tillbaka från en uppfödare som undrade över vad det var jag ville ”kolla upp” (hens ord, inte mina) och att det vore bättre att fråga hen istället eftersom hen visste bäst om sina hundar.
Valpkullen är inte född än om det har någon betydelse.

Min tanke är väl att om jag överhuvudtaget ska vara intresserad av en kull vill jag ju veta vilka föräldrarna är, annars kan jag ju leta vidare. Men det kanske är fel? Jag blir så förvirrad och lite chockad över svaret jag fick…
Jag har haft 5 vuxna hundar innan jag förra året skaffade valpar. Nu har jag haft samma uppfödare till 3 av de vuxna och känner henne väl. Så för mig var det givet att köpa från henne.

Vi hade tur att inlånad pappa till båda valpar var på plats. Så vi fick träffa både honom och mammorna.
Finns inte en chans att uppfödaren skulle vägra tala om vilka man avlat på. Hon är ju stolt över sina fina hundar hon avlar på!
Och är noga med att försöka hålla kontakt med ”sina hundar” när det säljs både för att supporta men även för att hålla koll på ev sjukdomar.

Sen annonserar inte hon. Hon får ju kunder via sitt rykte. Och hon och andra vettiga inom rasen rekommenderar kunder vidare till varann om de inte har ngt ledigt och kunden inte vill vänta jättelänge.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 842
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 189
Senast: geting
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 556
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp