Hjälp en newbie…

@Guldaskig , precis som andra redan sagt så verkar den här uppfödaren inte så seriös.
Tips när du börjar leta valp är att börja med att hitta uppfödaren. Eftersom uppfödarna ofta har intressenter och tom kö innan kullarna kommer ut så är det bästa att hitta "sin/sina" uppfödare först.
Kolla hemsidor och hitta där hundar som de tidigare haft i avel. Slå sedan upp dem på avelsdata. Du kan också söka på kennelnamnet på hunddata och få upp individer att kolla upp.
Snoka i Facebookgrupper för rasen och få tips av Bukefalister med samma ras (här verkar de flesta raser finnas) kan också vara en stor hjälp.

Självklart måste man ju kunna ifrågasätta uppfödare. Men jag fick själv ett väldigt bittskt svar från en när jag tackade för mig pga båda föräldrarna hade femmor på skott. Kände direkt att detta kunde aldrig bli "min uppfödare" hur fina övriga kullar skulle vara. Del pga bemötandet men också pga avel på skottberörda hundar.
 
@Fetaost Jättebra tips! Tycker det också är svårt, då måste jag ju veta vad jag ska leta efter. Jag har upplevt det enklare att utvärdera en blivande eller redan existerande kull med hjälp av fakta om föräldrarna. Men det kanske blir enklare att göra som du säger när jag kan mer om det :)
 
Det kanske har framkommit i någon tidigare tråd, men vilken ras är det som du letar efter? Kanske det finns någon kunnig bukefalist du litar på som kan hjälpa dig att hitta en/några bra uppfödare inom rasen? Ofta är det hemskt jobbigt att sätta sig in i allt som ny, framförallt om man har oturen att falla för någon ras som inte är extremt väl utvärderad. Att då få bra vägledning, om så bara veta vilka uppfödare man framförallt ska akta sig för, kan vara till stor hjälp :)

Kan också nämna att när jag skrivit till uppfödare som inte gått ut med planer än, och frågat om planer, då har jag (efter att de konstaterat att jag är seriös) svarat otroligt noga, både med info om tilltänkta avelshundarna men också med berättelser om deras tidigare hundar, berättelser om avelshundarnas släktingar, deras tankar med kommande parning osv... Sedan har det kanske inte blivit något av det ändå, men det har aldrig varit problem för mig att få information från de seriösa uppfödarna.
 
Det kanske har framkommit i någon tidigare tråd, men vilken ras är det som du letar efter? Kanske det finns någon kunnig bukefalist du litar på som kan hjälpa dig att hitta en/några bra uppfödare inom rasen? Ofta är det hemskt jobbigt att sätta sig in i allt som ny, framförallt om man har oturen att falla för någon ras som inte är extremt väl utvärderad. Att då få bra vägledning, om så bara veta vilka uppfödare man framförallt ska akta sig för, kan vara till stor hjälp :)

Kan också nämna att när jag skrivit till uppfödare som inte gått ut med planer än, och frågat om planer, då har jag (efter att de konstaterat att jag är seriös) svarat otroligt noga, både med info om tilltänkta avelshundarna men också med berättelser om deras tidigare hundar, berättelser om avelshundarnas släktingar, deras tankar med kommande parning osv... Sedan har det kanske inte blivit något av det ändå, men det har aldrig varit problem för mig att få information från de seriösa uppfödarna.

Jag har lite kontakter så förhoppningsvis kan jag få lite hjälp :) Du har helt rätt i att det är svårt att sätta sig in i allt själv.

Just den här uppfödaren födde upp cavalier, trodde jag hade hittat en seriös 🙄 Ska jag ha en cavalier får jag nog köpa en vuxen som är röntgad och ögonlyst och gud vet allt för att det ska kännas rimligt.
 
Beror på hur du presenterar dig också kan jag tro? Ställer du bara frågan om uppfödarens hundar eller presenterar du dig och skriver lite allmänt om vad du söker utöver det?
 
@Guldaskig , precis som andra redan sagt så verkar den här uppfödaren inte så seriös.
Tips när du börjar leta valp är att börja med att hitta uppfödaren. Eftersom uppfödarna ofta har intressenter och tom kö innan kullarna kommer ut så är det bästa att hitta "sin/sina" uppfödare först.
Kolla hemsidor och hitta där hundar som de tidigare haft i avel. Slå sedan upp dem på avelsdata. Du kan också söka på kennelnamnet på hunddata och få upp individer att kolla upp.
Snoka i Facebookgrupper för rasen och få tips av Bukefalister med samma ras (här verkar de flesta raser finnas) kan också vara en stor hjälp.

Självklart måste man ju kunna ifrågasätta uppfödare. Men jag fick själv ett väldigt bittskt svar från en när jag tackade för mig pga båda föräldrarna hade femmor på skott. Kände direkt att detta kunde aldrig bli "min uppfödare" hur fina övriga kullar skulle vara. Del pga bemötandet men också pga avel på skottberörda hundar.
Beror på vilken ras man är intresserad av.
I min ras finns det flera uppfödare som gör rätt blandade parningar, vissa skulle jag inte ta i med tång - andra är ändå lite intressanta.

Jag förstår din tanke, men vill ändå flagga för att bara för man gillar vissa av deras kullar så måste man ändå göra arbetet om linjerna.
 
Beror på hur du presenterar dig också kan jag tro? Ställer du bara frågan om uppfödarens hundar eller presenterar du dig och skriver lite allmänt om vad du söker utöver det?

Oh ja, hade skrivit en presentation av oss och våra planer med hunden och allt runtomkring. Fick ett svar att en tik var parad och att vi kunde höras senare, det var då jag frågade om vilka hundar det var som var parade så att jag hade möjlighet att kolla vilka de var.
 
Beror på vilken ras man är intresserad av.
I min ras finns det flera uppfödare som gör rätt blandade parningar, vissa skulle jag inte ta i med tång - andra är ändå lite intressanta.

Jag förstår din tanke, men vill ändå flagga för att bara för man gillar vissa av deras kullar så måste man ändå göra arbetet om linjerna.
När syftet är en sällskapras så blir det inte så komplicerat som i arbetande raser. Men överlag så tycker jag även där att antingen är uppfödaren vettig och seriös eller ej. Sen vet jag sen Schäfertiden att det gjordes endel exprimentkullar men de var så spjutspetsavlade att de var för en liten klick på marknaden.

Kort sagt, det är nog inte jättevanligt att uppfödare går utanför sina avelsmål med en kull.
 
När syftet är en sällskapras så blir det inte så komplicerat som i arbetande raser. Men överlag så tycker jag även där att antingen är uppfödaren vettig och seriös eller ej. Sen vet jag sen Schäfertiden att det gjordes endel exprimentkullar men de var så spjutspetsavlade att de var för en liten klick på marknaden.

Kort sagt, det är nog inte jättevanligt att uppfödare går utanför sina avelsmål med en kull.

Jag, som helt nybörjare i detta, upplever att det är svårt med sällskapsraser för att så få valpköpare väljer att röntga och ögonlysa och göra eventuell BPH och därför är det svårt att veta vad tikarna och hanarna ger för avkommor.

Men det är säkert betydligt mer komplicerat i arbetande raser.
 
Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap och nu med intresse av valp inser jag att det finns mängder med saker jag bör kolla upp.

Många uppfödare annonserar på sociala medier eller på sina hemsidor om valpplaner och flera av dem skriver gladeligen ut namnen på hundarna eller deras regnummer så att jag kan söka på hundens stamtavla, röntgenresultat, ögonundersökningar, osv. Perfekt tycker jag! Men så kommer vi till de uppfödare som inte skriver ut vilka föräldrarna är där man i ett mail frågar över detta men inte får något svar om just det.

Är jag fel ute som vill veta föräldrarna? Är det inte rimligt att jag som potentiell valpköpare vill kunna kolla upp föräldrarna? Eller finns det någon oskriven regel jag borde känna till?

Fick ett ganska otrevligt mail tillbaka från en uppfödare som undrade över vad det var jag ville ”kolla upp” (hens ord, inte mina) och att det vore bättre att fråga hen istället eftersom hen visste bäst om sina hundar.
Valpkullen är inte född än om det har någon betydelse.

Min tanke är väl att om jag överhuvudtaget ska vara intresserad av en kull vill jag ju veta vilka föräldrarna är, annars kan jag ju leta vidare. Men det kanske är fel? Jag blir så förvirrad och lite chockad över svaret jag fick…
Glöm dom som annonserar på sociala medier...Om det inte är något nytt Seriösa uppfödare har börjat med och jag inte hängt med i dom svängarna:D
Nej du är inte fel ute som vill veta om vilka föräldrarna kommer bli eller är till din valp!!
Hon som sa att du kunde fråga henne istället - glöm dom - hon kan ju hitta på vad hon vill..Nej du ska ju kunna se svart på vitt - då har kenneln inget att dölja!

Du ska kunna kolla föräldrarna och föräldrarnas föräldrar, osv uppåt och även ev äldre syskon/halvsyskon till din valp.
Du ska kunna se meriter, mh test eller liknande tester som jag tycker seriösa kennlar gör för att se mentaliteten på föräldrarna osv,osv... Det beror ju också på vilken ras du är intresserad av...och vad du vill göra med din hund..

Om man vill ha en brukshund som jag då tittar jag mest på hur föräldrarna, mm var/är mentalt och om dom fått bra resultat i olika tävlingar som tex i bruks IGP eller Mondioring - som är för alla bruksraser och lite roligare..bra Lydnads meriter, osv Men jag ska/vill ju tävla med valpen som hund..Sen ska dom vara en bra familje hund också. såklart :))
 
Jag, som helt nybörjare i detta, upplever att det är svårt med sällskapsraser för att så få valpköpare väljer att röntga och ögonlysa och göra eventuell BPH och därför är det svårt att veta vad tikarna och hanarna ger för avkommor.

Men det är säkert betydligt mer komplicerat i arbetande raser.
Ja det utvärderas mycket mindre i sällskapsraserna. Och ffa i små raser. Därav att jag ramlade tillbaka till Dvärgschnauzer, för det fanns en hel del uppfödare som utvärderade både hälsa, mentalitet och meriterade både med utställning och arbete.
 
Glöm dom som annonserar på sociala medier...Om det inte är något nytt Seriösa uppfödare har börjat med och jag inte hängt med i dom svängarna:D
Nej du är inte fel ute som vill veta om vilka föräldrarna kommer bli eller är till din valp!!
Hon som sa att du kunde fråga henne istället - glöm dom - hon kan ju hitta på vad hon vill..Nej du ska ju kunna se svart på vitt - då har kenneln inget att dölja!

Du ska kunna kolla föräldrarna och föräldrarnas föräldrar, osv uppåt och även ev äldre syskon/halvsyskon till din valp.
Du ska kunna se meriter, mh test eller liknande tester som jag tycker seriösa kennlar gör för att se mentaliteten på föräldrarna osv,osv... Det beror ju också på vilken ras du är intresserad av...och vad du vill göra med din hund..

Om man vill ha en brukshund som jag då tittar jag mest på hur föräldrarna, mm var/är mentalt och om dom fått bra resultat i olika tävlingar som tex i bruks IGP eller Mondioring - som är för alla bruksraser och lite roligare..bra Lydnads meriter, osv Men jag ska/vill ju tävla med valpen som hund..Sen ska dom vara en bra familje hund också. såklart :))
Det är ju på sociala medier man ser vilka uppfödare som leker i sandlådan och vilka som resonerar förnuftigt :D Ett bra ställe att göra en första sållning på.
 
Glöm dom som annonserar på sociala medier...Om det inte är något nytt Seriösa uppfödare har börjat med och jag inte hängt med i dom svängarna:D
Nej du är inte fel ute som vill veta om vilka föräldrarna kommer bli eller är till din valp!!
Hon som sa att du kunde fråga henne istället - glöm dom - hon kan ju hitta på vad hon vill..Nej du ska ju kunna se svart på vitt - då har kenneln inget att dölja!

Du ska kunna kolla föräldrarna och föräldrarnas föräldrar, osv uppåt och även ev äldre syskon/halvsyskon till din valp.
Du ska kunna se meriter, mh test eller liknande tester som jag tycker seriösa kennlar gör för att se mentaliteten på föräldrarna osv,osv... Det beror ju också på vilken ras du är intresserad av...och vad du vill göra med din hund..

Om man vill ha en brukshund som jag då tittar jag mest på hur föräldrarna, mm var/är mentalt och om dom fått bra resultat i olika tävlingar som tex i bruks IGP eller Mondioring - som är för alla bruksraser och lite roligare..bra Lydnads meriter, osv Men jag ska/vill ju tävla med valpen som hund..Sen ska dom vara en bra familje hund också. såklart :))
Oj, jag tänker att ungefär alla gör det. Det är ju där de har sina "hemsidor". Om det däremot inte finns någon hemsida eller fb alls utan bara annons på någon annonssida hade jag definitivt backat. Man vill ju kunna följa kenneln och hundarna redan innan parning, och då är ju just fb perfekt.
 
När syftet är en sällskapras så blir det inte så komplicerat som i arbetande raser. Men överlag så tycker jag även där att antingen är uppfödaren vettig och seriös eller ej. Sen vet jag sen Schäfertiden att det gjordes endel exprimentkullar men de var så spjutspetsavlade att de var för en liten klick på marknaden.

Kort sagt, det är nog inte jättevanligt att uppfödare går utanför sina avelsmål med en kull.

Jag håller till viss del med dig men samtidigt kan ju en uppfödare ha flera avelsmål och vilja prova olika projekt för att i andra, tredje och fjärde generation ha fler kombinationer att överväga. Många uppfödare jag känner tänker i många generationer för varje parning de gör. Så även om jag håller med om uppfödarens vision och tänk så kan ju jag personligen utifrån vilken hundtyp jag vill ha känna att vissa kombinationer inte är intressanta för mig (även om jag kan förstå, och kanske även hålla med om, den långsiktiga tanken bakom just den kombinationen).
 
Oj, jag tänker att ungefär alla gör det. Det är ju där de har sina "hemsidor". Om det däremot inte finns någon hemsida eller fb alls utan bara annons på någon annonssida hade jag definitivt backat. Man vill ju kunna följa kenneln och hundarna redan innan parning, och då är ju just fb perfekt.
Ok.. Jag har inte sett att dom har sina hemsidor på FB, men saker har säkert ändrats sen jag köpte valp sist..Har ju tittat runt lite efter en Brukshund, men inte på FB...Då kanske jag ska ta mig en titt där...
Vissa kennlar kommer ju upp direkt på google om jag tex söker efter bruksmalle..Tex en kennel med min typ av hund som får en kull i månaden :))
 
Jättesvårt är det, är verkligen nybörjare när det gäller detta (det har du ju fått erfara) och jag upplever det väldigt komplext. Sen förstår jag att det är högt tryck på i princip alla raser just nu och att folk inte har tid med mail och telefonsamtal men det gör det klurigt för mig som newbie! Tillslut ska vi väl hitta rätt och jag hoppas hitta både en trevlig ras och en trevlig uppfödare 😊
Har man inte tid (eller intresse av) med presumtiva köpare kanske man inte har tid att ha kennel 🤔
 
Det är ju på sociala medier man ser vilka uppfödare som leker i sandlådan och vilka som resonerar förnuftigt :D Ett bra ställe att göra en första sållning på.
Jag som googlat efter kennlar och då har jag fått upp flera..Även på skk`s sida--- Har inte varit på FB på lääänge...Jag får väl ta en titt..Hur ser man dom som resonerar förnuftigt...är det som förr på deras hemsida eller en sida på FB dom har nu för tiden-nyfiken :laugh::bump:
 
Ok.. Jag har inte sett att dom har sina hemsidor på FB, men saker har säkert ändrats sen jag köpte valp sist..Har ju tittat runt lite efter en Brukshund, men inte på FB...Då kanske jag ska ta mig en titt där...
Vissa kennlar kommer ju upp direkt på google om jag tex söker efter bruksmalle..Tex en kennel med min typ av hund som får en kull i månaden :))
Ah, det vettigaste är ju att kolla rasförening och deras uppfödarlista, och sedan checka kennlarna på fb
 
Jag som googlat efter kennlar och då har jag fått upp flera..Även på skk`s sida--- Har inte varit på FB på lääänge...Jag får väl ta en titt..Hur ser man dom som resonerar förnuftigt...är det som förr på deras hemsida eller en sida på FB dom har nu för tiden-nyfiken :laugh::bump:
De postar ju bilder, händelser, planerade kullar, nya titlar, hälsogranskningar, tankar och åsikter osv.
 
Allmänt - nu var väl det här en etablerad kennel, men nån gång är ju en uppfödare nybörjare också ( gissa vem 😇) vi har inget kennelnamn ännu, ingen hemsida, så det har fått bli på sociala medier vi har ”annonserat”. Däremot kommer våra hundar från kända kennlar, så när vi parade vår tik fanns det en hel del bakåt att kolla. Och jag vill ju sälja på föräldrarnas meriter, på den här kombinationen, för att jag tror på den. Valparna såldes främst genom tips från andra uppfödare i rasen, och annons på SKK:s köpa hund. Nån sorterade vi bort, men de vi har nu känns bra!

Vad jag vill säga är att Facebook och Instagram behöver inte vara fel 😊 Men ett bra bemötande är viktigt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 451
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 889
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp