Hjälp en ringrostig matte!

Thera

Trådstartare
Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll.

A779B17B-CFA4-4A17-81FF-AC054FCE8FD2.jpeg


Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss kolla på det.. Spolade ordentligt rent (med vattenslang), torkade av med klorhexidin och la på sårsalva.

Hon är inte halt, pigg och glad i övrigt. Högst troligt orsakat av en gren/pinne då de går i skogshage.

Jag känner mig helt ringrostig efter 10 år utan häst.. 🙈

Men hade ni ringt ut veterinären imorgon?

Och vad är det som gäller för sårvård nuförtiden? Sist jag hade häst var det jodopax och blåspray som gällde, men vad funkar bäst på dylika sår?
 
Beror på hur mycket det blöder etc. Jag hade tvättat med anti bakterial tvål för sår först och främst. En häst i stallet lyckades dra av sig hela sin kastanje... det blödde rätt mycket. Hon tvättade och lindade det med bandage etc. Pratade med veterinär men han skulle komma senare på veckan så han kollade på det såret då. Han tyckte allt såg bra ut och att det läkte bra. Så han behövde inte görs något. Så tror inte det är någon fara om det inte kommit in trä bitar i såret och om det inte blöder längre. Eftersom det ser rätt litet ut så hade jag nog inte lagt bandage men som sagt tvättat och då använd min purple spray för att stänga. Jag har även en såg som stellnar som funkar som typ plåster på mindre sår. Viktigaste är att hålla rent från smuts och bakterier.
 
För vanliga sår kör vi bara grönsåpa och vatten. Ibland smörjer jag på lite zink salva för att skydda. Köper antingen den för barn eller för häst.

Tvättsprit har vid med som vi kör med ibland, lite olika men har man en häst som mer eller mindre kommer in varje dag med nya sår så vänjer man sig 😅 Tycker jag tvättar och smörjer honom jämnt.
 
Är det djupt? Sårficka?
Jag hade sprutat in koksaltlösning för att se om det finns ngn ficka, isf spola ur dagligen tills det läkt inifrån.

Annars ser det inte så stort ut? Tvätt med vatten, koksalt brukar räcka långt. Jag tvättar ofta med hibiscrub.
 
Sitter det i närheten av en led? I så fall försök bedöma om det är djup, skär eller sticksår? Är det risk för sticksår in mot led så hade jag kontaktat veterinär för råd.

Annars hade jag inte varit orolig för det där, tvätta med vatten och mild tvål är väl det som rekommenderas idag.
 
Ha lite koll på tempen bara, blir det infekterat så kommer hon få feber. Då ringer du ut veterinären.

I övrigt kan det vara en bra idè att klippa bort hår kring såret, då ser du bättre hur det ser ut + det är enklare att hålla rent/mindre risk för infektion. Jag gillar fortfarande blåspray, tycker det funkar prima på småsår.
 
Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll.

Visa bifogad fil 89094

Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss kolla på det.. Spolade ordentligt rent (med vattenslang), torkade av med klorhexidin och la på sårsalva.

Hon är inte halt, pigg och glad i övrigt. Högst troligt orsakat av en gren/pinne då de går i skogshage.

Jag känner mig helt ringrostig efter 10 år utan häst.. 🙈

Men hade ni ringt ut veterinären imorgon?

Och vad är det som gäller för sårvård nuförtiden? Sist jag hade häst var det jodopax och blåspray som gällde, men vad funkar bäst på dylika sår?
Alltid svårt att avgöra på bild när det är päls runt. Men från vad jag tycker mig se på bilden hade jag gjort enligt nedan.

Om det inte är djupt hade jag spolar av med koksaltlösning (sårskölj) Men spola med vatten är helt okej också.
Om det inte är djupare än det ser ut på bilden hade jag bara konstaterat jaha, och sedan hållit koll.

Men som tidigare sagts viktigt att försöka undersöka såret så det inte är någon sårficka som gör att såret är djupare än det ser ut på ytan.
 
Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll.

Visa bifogad fil 89094

Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss kolla på det.. Spolade ordentligt rent (med vattenslang), torkade av med klorhexidin och la på sårsalva.

Hon är inte halt, pigg och glad i övrigt. Högst troligt orsakat av en gren/pinne då de går i skogshage.

Jag känner mig helt ringrostig efter 10 år utan häst.. 🙈

Men hade ni ringt ut veterinären imorgon?

Och vad är det som gäller för sårvård nuförtiden? Sist jag hade häst var det jodopax och blåspray som gällde, men vad funkar bäst på dylika sår?
Jodopax rekommenderar man inte på sår längre. Förutom att det tar död på bakterierna förstör det även vävnaden så att läkningen blir långsammare. Vatten eller koksaltlösning skulle jag rengöra med. Och även försöka spruta in koksaltlösning ifall det är ett sticksår och finns en sårficka.
 
Tusen tack för alla svar! :bow:

Har inte kollat henne idag ännu, men ska ha koll på temp och göra ett försök att spola rent det och försöka kolla efter så det inte är nån sårficka.

Tack alla!
 
Tusen tack för alla svar! :bow:

Har inte kollat henne idag ännu, men ska ha koll på temp och göra ett försök att spola rent det och försöka kolla efter så det inte är nån sårficka.

Tack alla!
Små engångskoksalt brukar gå skapligt att spola med, men bäst är att dra upp koksalt i en plastspruta så att man får högre tryck när man ska spruta in i såret.
 
Dagens status:

17940A67-43FD-4AE1-8CB6-0D1D508749B2.jpeg


Om man zoomar in ser man att det sitter som en tuss päls intryckt i sårskorpan..
Jag har verkligen inte kommit åt att få bort den och nu vill jag inte dra och riskera att hela sårskorpan åker bort..

Är det nån fara tror ni? Och ska jag fortsätta tvätta eller är det bättre att låta det vara?
 
Dagens status:

Visa bifogad fil 89211

Om man zoomar in ser man att det sitter som en tuss päls intryckt i sårskorpan..
Jag har verkligen inte kommit åt att få bort den och nu vill jag inte dra och riskera att hela sårskorpan åker bort..

Är det nån fara tror ni? Och ska jag fortsätta tvätta eller är det bättre att låta det vara?
Sålänge det inte finns någon sårficka är det nog lugnt att låta det vara 😊
Spola m vatten bara om det blir smutsigt.
 
Helt ärligt hade jag nog inte ens tvättat det där... :o Mina hästar leker så mycket så de åker på småsår ganska ofta, håller lite koll och petar bara på det om det blir äckligt. 100% av alla sår de nånsin fått har läkt på nån vecka.
 
Sålänge det inte finns någon sårficka är det nog lugnt att låta det vara 😊
Spola m vatten bara om det blir smutsigt.

Jag tycker det ser jättefint ut så bara fortsätt hålla rent så kommer det bli bra.

Helt ärligt hade jag nog inte ens tvättat det där... :o Mina hästar leker så mycket så de åker på småsår ganska ofta, håller lite koll och petar bara på det om det blir äckligt. 100% av alla sår de nånsin fått har läkt på nån vecka.

Tusen tack för hjälpen! :bow:
 
Helt ärligt hade jag nog inte ens tvättat det där... :o Mina hästar leker så mycket så de åker på småsår ganska ofta, håller lite koll och petar bara på det om det blir äckligt. 100% av alla sår de nånsin fått har läkt på nån vecka.
Och jag hade nog bara tvättat det första dagen eller två tills det blivit en skorpa och sen bara hållt koll. Oftast har det inte behövts mer än så 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 380
Senast: Låtta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp