Hjälp en stadsbo

Voeux

Trådstartare
(Triggervarning orm)

Vad är detta för litet slinger?

FE034A82-CBC1-41B6-A7F1-D9F4179A220E.jpeg
 
Lite svårt. Men jag trodde nog inte att tråden om recept på orm skulle göra att bukefalister omedelbart gav sig ut på ormjakt.

Inte en pytonorm, inte en ål. Kanske en huggorm eller en snokart.

Haha, fy. Nej det var en högst ovälkommen gäst mitt i vårt fika på klippan. Av 3 st 😬
 
Ser ut som en snok! Gul fläck i nacken och ej typiskt huggormsmönster på kroppen

Säkert! Följdfråga. Det var 3 st som gav sig in i en ”ormgrop” och ringlade runt. Parar dom sig? Eller kan det vara ormsyskon gillar att ligga i hög? Denna var lite större, men de två andra som kom var lite mindre, kanske inte var fullvuxna men jag har ju å andra sidan inte alls ögon för att avgöra sånt.
 
Säkert! Följdfråga. Det var 3 st som gav sig in i en ”ormgrop” och ringlade runt. Parar dom sig? Eller kan det vara ormsyskon gillar att ligga i hög? Denna var lite större, men de två andra som kom var lite mindre, kanske inte var fullvuxna men jag har ju å andra sidan inte alls ögon för att avgöra sånt.
De parar sig nu.

(Fy fan vad glad jag är att det i princip inte finns ormar här. Men jag kunde inte låta bli att öppna äta orm-tråden och nu denna :nailbiting:.)
 
Säkert! Följdfråga. Det var 3 st som gav sig in i en ”ormgrop” och ringlade runt. Parar dom sig? Eller kan det vara ormsyskon gillar att ligga i hög? Denna var lite större, men de två andra som kom var lite mindre, kanske inte var fullvuxna men jag har ju å andra sidan inte alls ögon för att avgöra sånt.
De är många på samma ställe i samband med parning, men de brukar också samlas och övervintra
 
De parar sig nu.

(Fy fan vad glad jag är att det i princip inte finns ormar här. Men jag kunde inte låta bli att öppna äta orm-tråden och nu denna :nailbiting:.)

Jag har inget emot ormar, men det här blev lite väl mycket 😅 Jag och mamma satt på en klippa och fikade när hon plötsligt säger ”Du nu är det en orm här precis bakom dig så ta det lugnt men vi måste flytta på oss!” så jag reser mig och får med mig hunden famnen. Så lägger den sig i vassen bredvid oss och jag tar bilden. Då kommer det en till farandes i världens fart bakom mig och förbi mina fötter och de slingrar ihop sig. Vi står kvar en stund och ser en tredje komma, också i världens fart och då kände jag bara att nej fan.. I’m out! 🤢 Var osäker på om det var huggorm så bar hunden en bra bit.
 
Jag är sjukt dålig på att bedöma storlek men enligt Wikipedia så är honorna ungefär 80 cm och hanarna lite längre. Så det ser ut som en ståtlig herre i mina ögon :love:
 
Jag har inget emot ormar, men det här blev lite väl mycket 😅 Jag och mamma satt på en klippa och fikade när hon plötsligt säger ”Du nu är det en orm här precis bakom dig så ta det lugnt men vi måste flytta på oss!” så jag reser mig och får med mig hunden famnen. Så lägger den sig i vassen bredvid oss och jag tar bilden. Då kommer det en till farandes i världens fart bakom mig och förbi mina fötter och de slingrar ihop sig. Vi står kvar en stund och ser en tredje komma, också i världens fart och då kände jag bara att nej fan.. I’m out! 🤢 Var osäker på om det var huggorm så bar hunden en bra bit.
Åh fy fan. Jag hade fått panik.
 
Jag har inget emot ormar, men det här blev lite väl mycket 😅 Jag och mamma satt på en klippa och fikade när hon plötsligt säger ”Du nu är det en orm här precis bakom dig så ta det lugnt men vi måste flytta på oss!” så jag reser mig och får med mig hunden famnen. Så lägger den sig i vassen bredvid oss och jag tar bilden. Då kommer det en till farandes i världens fart bakom mig och förbi mina fötter och de slingrar ihop sig. Vi står kvar en stund och ser en tredje komma, också i världens fart och då kände jag bara att nej fan.. I’m out! 🤢 Var osäker på om det var huggorm så bar hunden en bra bit.
Huggormar har ett speciellt mönster som är rätt tydlig att se (tycker jag 😅)
3067-kopia-1200x630.jpg

Och så är de som synes mera gråa och svarta. Det finns helsvarta men de är sällsynta.
De andra två arterna i Sverige är vanlig snok/vattensnok och hasselsnok. Hittade denna sida: https://www.land.se/djur-natur/lar-dig-skilja-pa-huggorm-och-snok/
Den på bilden i länken är hasselsnok men det kan vara nyttigt att se ändå tänkte jag. Hasselsnoken är mera brun och vattensnoken har vitt på huvudet/nacken.
Snoken är vanligen skyggare än huggormen så de var nog lite extra pilska idag när de kom så nära er :D
 
Huggormar har ett speciellt mönster som är rätt tydlig att se (tycker jag 😅)
3067-kopia-1200x630.jpg

Och så är de som synes mera gråa och svarta. Det finns helsvarta men de är sällsynta.
De andra två arterna i Sverige är vanlig snok/vattensnok och hasselsnok. Hittade denna sida: https://www.land.se/djur-natur/lar-dig-skilja-pa-huggorm-och-snok/
Den på bilden i länken är hasselsnok men det kan vara nyttigt att se ändå tänkte jag. Hasselsnoken är mera brun och vattensnoken har vitt på huvudet/nacken.
Snoken är vanligen skyggare än huggormen så de var nog lite extra pilska idag när de kom så nära er :D

Med tanke på farten på de två mindre så var de nog just så, plus en mycket ståtlig herre då som du skrev :D

Jag har alltid tänkt att huggorm alltid har mönster, men så fick jag höra nån gång att det inte alltid är så så jag blev osäker. Vi såg en stooor kolsvart orm i Småland en gång, kan det ha varit en mer sällsynt huggorm då?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För två veckor sedan var jag hos frisören för att slinga min utväxt, och betalade en hutlös summa för detta. Jag tycker att de har gjort...
2
Svar
21
· Visningar
1 305
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 023
Senast: Wingates
·
Utrustning Är det någon som bytt värmeslinga i sin värmebalja? Jag ska byta slinga i min då den gamla brunnit av men hittar inte någon ny slinga...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp