Hjälp en stadsbo

Nar jag bodde i Florida hade vi ju alla sorters giftiga ormar ocksa. Det man sag oftast var skaller orm och Water Moccasin (cottonmouth, kart barn med manga namn ... eller vad det heter) Water Moccasin ar lite laskig, den ger sig upp i traden och man kan inte se dem ... sa droppar de ner i vattnet (eller pa ryttaren:nailbiting:) nedanfor nar den ser nagot atbart. Den ar i samma classification som Copperheads och man vill INTE bli biten av den.
Det ar dessutom en orm som har mycket stort territory och verkligen INTE vill att nagon kommer for nara. Manga sager att den ar aggressiv och jagar bort folk, men den forsoker bara se till att ingen kommer for nara. Nar vi red genom stora vattenpolar och sag en svart orm visste man att det var en annan vattenorm om den bara simmade at sitt hall i lugn och ro, men borjade den vanda var vi ute ur polarna FORT.

De riktigt stora skallerormarna (vi sag ofta 2+meter langa "rattlers") var ... magnifika 🙂 och jag var mycket glad att sitta pa en hast ... Med de riktigt sma pygmy rattlers var jag lika glad da de var sma nog att traffa hoven om de skulle forsoka bita. Det finns en hel massa andra giftiga ormar i Florida ocksa, men de sag man inte ofta och kompisen som gillade ormar behovde vara med for att veta om det faktiskt var en. De enda giftiga ormar som vi inte kande oss overvinnerliga for var Cottonmouth, de ar sa oerhort snabba (en sorts viper) och har inget emot att bita nagon. Jag kanner flera golfare som gick for nara ett snar eller strandkant och blev biten.
Jag minns aldeles speciellt nar sonen slog ut en boll i en lite glanta av trad ... och vi horde ett varnande skaller fran dungen. Vi bestamde oss snabbt for att han fick ta en mulligan dar och helt enkelt sla om den bollen.:p
Brr! Jag är tacksam över att inte bo i usa eller Australien, jag skulle bli lamslagen av skräck varje gång jag gick ut typ 😅 Här räcker det ju med att hålla koll på huggormen bara :angel:
 
Ja! Jag läste det också vilket jag fann lite fascinerande, gödselstackar är ju tämligen något som människor gör, dvs finns inte riktigt naturligt (om man nu inte räknar med stora högar av stora djur eller något..). Blev lite nyfiken på var de annars skulle lägga sina ägg i brist på gödselstackar, men det går kanske att hitta multnande högar som avger tillräckligt med värme ändå i naturen.
Jag var tvungen att fräscha upp mina kunskaper igår. Det är som så att snoken är den enda äggläggande ormen såhär långt norrut just för att den är beroende av människan och har följt med tack vare våra gödselhögar och komposter (eller platser i naturen med komposterande växter där värme bildas). Den har fått lite trubbel nu när gödselhanteringen är mer reglerad och många använder containers eller tömmer stacken ofta.

(Andra intressanta djur man kan hitta i gödselstackar är noshornsbaggar vars larv lever i den varma stacken, man kan hitta både larven och skalbaggen).
 
Jag var tvungen att fräscha upp mina kunskaper igår. Det är som så att snoken är den enda äggläggande ormen såhär långt norrut just för att den är beroende av människan och har följt med tack vare våra gödselhögar och komposter (eller platser i naturen med komposterande växter där värme bildas). Den har fått lite trubbel nu när gödselhanteringen är mer reglerad och många använder containers eller tömmer stacken ofta.

(Andra intressanta djur man kan hitta i gödselstackar är noshornsbaggar vars larv lever i den varma stacken, man kan hitta både larven och skalbaggen).
Makes sense! Det är intressant med såna arter som blivit beroende av människan.
 
Ormar är ju kallblodiga och har ingen egen kroppsvärme. Så nu på våren är dom fortfarande lite kalla och därmed även lite slöare än längre in på sommaren. Då huggormar generellt är lite modigare än snokar så stannar dom i regel lite längre, och i och med att de är lite kallare så kan dom överraska sig själva med att hotet (människan eller hunden) helt plötsligt är närmare än vad dom är bekväma med och därför göra utfall. Många gånger är det tom bluffattacker.
För en vanlig, frisk, vuxen människa så är inte ett bett från våran svenska huggorm särskilt farligt. Man ska självklart ta sig till sjukhus för behandling. Man kommer nog inte må toppen. Men du kommer inte dö inom en halvtimme. Mest troligt inte alls. De fall jag vet om där den vuxna blivit riktigt dålig så har det varit många bett, underliggande sjukdom eller allergi.

Och de allra flesta betten, världen över, sker när människan ska försöka ha ihjäl ormen.
 
1618920158040.png


Såg denna igår! Helt otroligt vacker orm :love:
 
Och jag har sprungit på denna raring (eller raringar 💁‍♀️) två dagar i rad nu:

F5AD7CD7-41FC-497E-BBDE-8227270B9A36.jpeg


Tycker att den ser lite fläckig ut på huvudet, men inte en så karaktäristisk gul fläck att jag tänker att det är en snok, bortsett från mönstret då. Visst är det väl huggorm? Pupillerna hann jag inte titta på. 😅
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Tänker på fläcken som denna jag sprang på för något år sedan (och snok eller inte, den här flyttade INTE på sig utan låg väsande kvar och gjorde utfall innan den slingrade sig iväg; bilden inzoomad så nära stod jag inte):

E0A1775E-CE93-45F0-AAFC-B06F4F498825.jpeg
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Oh, hoppas får syn på någon orm iår :love:🐍 , har tänkt på utflykt nästa vecka där kan förekomma orm så hoppas lite (fast huggormarna vill jag gärna ha på avstånd, inte ormrädd men vill inte bli biten 😅)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@aiquen Den första är en huggorm och den andra en snok, jättefina exemplar! 🙂

Tack, jag trodde att det var en huggorm men blev ändå lite osäker nu p.g.a. de lite ljusare prickarna på huvudet. Fina, men lite otäckt (och märkligt?) att de är så vanligt förekommande (att jag sett huggorm två dagar i rad) på och i närheten av en stor promenadväg. Omgivningen är uppenbarligen ormvänlig, men där rör sig ju människor (och hundar; därav lite otäckt) hela tiden. Men kanske att det har att göra med årstiden också; jag har aldrig stött på orm där tidigare om somrarna.

Det där är en snok, och tydligen ett styck orädd snok :D

Ja, en typisk snok utseendemässigt. Men verkligen inte orädd. Jag har aldrig råkat på en orm som gjort utfall på det sättet tidigare. Mitt promenadsällskap var inte särskilt kaxig: ”DEN ÄR I HUGGLÄGE!!!”. :D
 
Omgivningen är uppenbarligen ormvänlig, men där rör sig ju människor (och hundar; därav lite otäckt) hela tiden. Men kanske att det har att göra med årstiden också; jag har aldrig stött på orm där tidigare om somrarna.
Finns det något gammalt stenröse, ruin eller liknande i närheten så är det troligen där som de främst håller till, ormar älskar sådana platser! Alla platser som är lugna och kan bli varma är dock finfina för en kall orm såhär på våren :)
 
Finns det något gammalt stenröse, ruin eller liknande i närheten så är det troligen där som de främst håller till, ormar älskar sådana platser! Alla platser som är lugna och kan bli varma är dock finfina för en kall orm såhär på våren :)

Ja där finns mycket natur runtomkring som de säkert trivs i, samt närhet till vatten. Förstår bara inte varför de vill vara på gångbanan. Alltså det är i en orms tankevärld säkert jätteskönt att ligga där i solen, men som sagt också mycket promenerande människor som ju måste komma i vägen hela tiden.
 
Tack, jag trodde att det var en huggorm men blev ändå lite osäker nu p.g.a. de lite ljusare prickarna på huvudet. Fina, men lite otäckt (och märkligt?) att de är så vanligt förekommande (att jag sett huggorm två dagar i rad) på och i närheten av en stor promenadväg. Omgivningen är uppenbarligen ormvänlig, men där rör sig ju människor (och hundar; därav lite otäckt) hela tiden. Men kanske att det har att göra med årstiden också; jag har aldrig stött på orm där tidigare om somrarna.



Ja, en typisk snok utseendemässigt. Men verkligen inte orädd. Jag har aldrig råkat på en orm som gjort utfall på det sättet tidigare. Mitt promenadsällskap var inte särskilt kaxig: ”DEN ÄR I HUGGLÄGE!!!”. :D

Huggormarna har mönster på huvudet också och jag kan tänka mig att det i vissa fall liknar små fläckar!

Jag bor längs Blekingekusten och är det något vi har gott om så är det huggorm. De ligger på berghällar och grusgångar mest hela somrarna känns det som. Jag gissar på att värmen från solen vinner över det eventuella irritationsmoment som en människa utgör.

Snokar är rätt nyfikna men utfall mot människa låter väldigt morskt 😆 Yngre tenderar att anfalla i större utsträckning än vuxna om de blir skrämda iofs.

(Jag har en rätt derpy kungssnok som utför akrobatiska konster bakom glaset för att katterna ska bry sig om henne. Det funkar sällan 😜 Sjukt nyfiket djur!)
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
354
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ För två veckor sedan var jag hos frisören för att slinga min utväxt, och betalade en hutlös summa för detta. Jag tycker att de har gjort...
2
Svar
21
· Visningar
1 307
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
267
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp