Hjälp en trött mamma

Var försiktig, har också haft barn som sovit riktigt dåligt och det resulterade i förlossningsutmsttning/depression efter sex månader.

Såhär I efterhand har jag funderat varför ingen fångade upp det, själv var jag i min egna lilla bubbla och trampade vatten så jag förstod inte hur illa det var med mig.

Hoppas du får hjälp eller att det blir bättre ❤️
 
Vi gjorde som så att andra föräldern hade barnet på kvällen (från typ kl.18, jag hade då precis ammat så att bebis var mätt) och sen gav ersättning på flaska nästa gång bebis blev hungrig + hade honom sovande hos sig/bar i sele tills det var dags att amma nästa gång.

På så sätt fick jag sova åtminstone några timmar ostört, jättetrist att gå och lägga sig vid 18 varje kväll men å andra sidan fick jag åtminstone sova något alls. Detta var den lösning som till sist fungerade bäst för oss. Jag minns dessa första månader som otroligt tuffa och för oss vände det tyvärr inte riktigt förrän jag slutade amma vid 8 månaders ålder, då blev faktiskt nätterna mycket bättre. Jag hoppas innerligt att du hittar något sätt som fungerar för er och som tidigare nämnts, var rädd om dig! Jag fick min sömn störd för lång tid framöver och fick till sist söka läkarhjälp för att försöka få ordning på det igen. Sömn är otroligt viktigt, även som småbarnsförälder :heart
 
Jag hoppas innerligt att du hittar något sätt som fungerar för er och som tidigare nämnts, var rädd om dig! Jag fick min sömn störd för lång tid framöver och fick till sist söka läkarhjälp för att försöka få ordning på det igen. Sömn är otroligt viktigt, även som småbarnsförälder :heart
Samma! Jag fick gå i sömn-kbt till slut. Efter tio år eller så.
 
Dottern sov på min bröstkorg första 4 månaderna, sedan bredvid. Såhär i efterhand tycker jag att det var lite väl mycket hysteri kring det här med samsovning. Jag tittade you YouTube-klipp om säker samsovning som nästan bara gjorde mig mer stressad. Bebis kunde ju försvinna ner mellan madrasserna eller rulla in sig i min tröja och kvävas! Min BVC-sköterska lugnade mig och sa att det går oftast alldeles utmärkt, och det gjorde det för oss.

Jag skulle också slå ett slag för flaska. Många barn sover bättre av att bli ordentligt mätta än att små-snutta hela tiden. Antingen pumpa så det finns en ordentlig mängd tillgänglig inför/under natt. Eller ersättning.

Jag sov nästan alltid med henne även på dagtid, jag körde det klassiska ”sov när barnet sover”. Jag vet inte inte om det blev bättre eller inte då man blev rätt seg på dagarna och hade svårt att komma ut. Men jag sov iaf!
 
Tack snälla för alla svar och tips/ råd! Ska läsa igenom tråden nu. :heart

Inatt ska vi prova att sambon sover med sonen och se om det kan hjälpa något.

Annars blir det prova på att sova när kropp mot kropp igen.
 
Mitt första barn fick jag tillslut ge ersättning som sista måltid innan natten, för att få mer sammanhängande sömn. Hon sov då nästan hela natten istället för att vakna och småtutta.

Kan pappan ta några sövningar per natt?
En period gjorde vi så, att jag väckte pappan när jag hade ammat klart och han sövde barnet så jag fick somna om igen.
Vi håller på att träna han att ta nappflaska, just nu så tuggar han bara på den. Hoppas han tar den för då ska vi prova ge flaska med ersättning och se om han sover längre på det.

Han somnar om direkt han har ammat/ snuttat en liten stund. Men vi har provat med att sambon har vaggat utan att låta han snutta först och det var inte lyckat, slutade med gallskrik och alla var tillslut vakna. Men vi ska ge det ett nytt försök inatt och se.
 
Jag har samma problem, min dotter är fyra månader. Tidigare kunde hon sova åtminstone två timmar i sträck. Hoppas att det är en fas, men hur lång? Inatt lyfte jag ur henne ur nestet och hade henne intill mig vilket jag gör ibland när det behövs. Jag sover med öppen pyjamasskjorta, kudde, täcke till midjan. Tyvärr får jag ont i kroppen och mina bröst når inte ner till henne när jag ligger på sidan så jag måste ändå ligga i en obekväm vinkel när jag ammar... Hon tar inte napp, vill bara ha bröstet när hon vaknar och vägrar dricka ur flaska.
Känner igen mig i allt du skriver. Här sov han bra fram till midnatt, då snittade han ca tre timmar och efter midnatt så ammades han varannan timma och det var helt okej. Men sen från 3,5 månad gammal så vaknar han varje timma och det är nästan på pricken en timma. Har jag tur så kan han sova två timmar i sträck. Han tar inte heller napp och vi tränar på med nappflaska. Känns lite hopplöst måste jag säga. 😔
Det är ett stort utvecklingssprång vid fyra månader så hoppas att det vänder för er när ni har tagit er igenom språnget.
 
Inga direkta tips mer än hög igenkänning, dottern hade perioder när hon vaknade varje halvtimma/timma natten igenom. Enda räddningen var att vi tog varannan natt rakt av, kanske det går att byta så att du får sova halva natten ifred och under halva natten och ger partnern ersättning?

Det blir bättre :heart
Det gick förut att sambon tog kvällarna så jag kunde få sova 2-3 timmar. Han kom bara in med honom om det behövde ammas. Men sen en tid tillbaka så accepterar han inte att pappan vaggar honom. Dock går det bra att pappa vaggar honom i babyskyddet men inte i famnen konstigt nog.😅 Sambon ska prova sova med honom inatt så får vi se. Tyvärr har han inte lärt sig än att ta nappflaska.
 
Är temperaturen bra för bebis? Min son sover jättedåligt om han är lite kall/varm, så gäller att få till rätt klädsel och filt/täcke baserat på temperaturen i sovrummet för att han ska sova längre perioder. Är ju ett enkelt förstasteg att testa.
Jag har också tänkt den tanken. Men för det mesta tycker jag han känns lagom varm. Visst har han känts både kall och lite för varm ibland. Vi har ca 20-21 grader och han sover med pyjamas, strumpor och ett täcke upp till midjan.
 
Dottern sov på min bröstkorg första 4 månaderna, sedan bredvid. Såhär i efterhand tycker jag att det var lite väl mycket hysteri kring det här med samsovning. Jag tittade you YouTube-klipp om säker samsovning som nästan bara gjorde mig mer stressad. Bebis kunde ju försvinna ner mellan madrasserna eller rulla in sig i min tröja och kvävas! Min BVC-sköterska lugnade mig och sa att det går oftast alldeles utmärkt, och det gjorde det för oss.

Jag skulle också slå ett slag för flaska. Många barn sover bättre av att bli ordentligt mätta än att små-snutta hela tiden. Antingen pumpa så det finns en ordentlig mängd tillgänglig inför/under natt. Eller ersättning.

Jag sov nästan alltid med henne även på dagtid, jag körde det klassiska ”sov när barnet sover”. Jag vet inte inte om det blev bättre eller inte då man blev rätt seg på dagarna och hade svårt att komma ut. Men jag sov iaf!
Vi håller på att träna på att ta flaska, just nu tuggas det bara och han får inte i sig några större mängder. Men hoppas på att det ska vända. Har storebror hemma från förskolan pga den höga smittorisken av RSV så har inte haft möjlighet att sova något dagtid. Men han ska snart få gå tillbaka till förskolan och då hoppas jag att jag ska kunna koppla av så pass att jag ska kunna sova en liten stund med lillebror.
 
Var försiktig, har också haft barn som sovit riktigt dåligt och det resulterade i förlossningsutmsttning/depression efter sex månader.

Såhär I efterhand har jag funderat varför ingen fångade upp det, själv var jag i min egna lilla bubbla och trampade vatten så jag förstod inte hur illa det var med mig.

Hoppas du får hjälp eller att det blir bättre ❤️
Det är det här jag är rädd för. Jag är en person i vanliga fall som behöver mycket sömn för att fungera. Men det sjuka är ändå att min hjärna är typ hyperaktiv och att jag typ upplevs pigg. Det skrämmer mig faktiskt. Men kroppslig så känner jag mig sliten, har spänningshuvudvärk, ont i käkarna så jag inte kan tugga ordentligt och ont i nacken.
 
Vi gjorde som så att andra föräldern hade barnet på kvällen (från typ kl.18, jag hade då precis ammat så att bebis var mätt) och sen gav ersättning på flaska nästa gång bebis blev hungrig + hade honom sovande hos sig/bar i sele tills det var dags att amma nästa gång.

På så sätt fick jag sova åtminstone några timmar ostört, jättetrist att gå och lägga sig vid 18 varje kväll men å andra sidan fick jag åtminstone sova något alls. Detta var den lösning som till sist fungerade bäst för oss. Jag minns dessa första månader som otroligt tuffa och för oss vände det tyvärr inte riktigt förrän jag slutade amma vid 8 månaders ålder, då blev faktiskt nätterna mycket bättre. Jag hoppas innerligt att du hittar något sätt som fungerar för er och som tidigare nämnts, var rädd om dig! Jag fick min sömn störd för lång tid framöver och fick till sist söka läkarhjälp för att försöka få ordning på det igen. Sömn är otroligt viktigt, även som småbarnsförälder :heart
Vi gjorde så förut och då fick jag iaf sova ostört i 2-3 timmar på kvällen och det var guld värt. Men sen så blev sonen så mammig och vägrade att vaggas utav sambon det var bara gallskrik. Men ska prova igen, ska även prova och se om pappan kan vagga honom i babyskyddet för det fungerar på dagen. (Sedan givetvis lyfta över honom till sängen sen när han har somnat)
 
Har inte läst igenom alla svar men vill bara ge den klena trösten att det är "normalt", därmed inte ett dugg mindre jobbigt men för mig har det i alla fall varit skönt att veta att vissa barn vaknar jätteofta hela nätterna utan att det är det minsta fel på dem, hur mycket man än får höra om alla "idealbebisar" som sover flera timmar i sträck.

Första barnet vaknade var 40:e minut i över ett år och det var bara bröstet som kunde få honom att somna om. Som ny förälder med bilden av att bebisar sov mycket men att man kanske var uppe och ammade 3 gånger per natt (haha) felsökte jag såååå mycket och provade allt utom skrikmetoder, och även om sömnbristen var helt vedervärdig så kändes livet ändå så himla mycket lättare den dag jag bara accepterade att han sover så, helt enkelt. Det är inget fel på honom, det är en naturlig överlevnadsinstinkt, det är helt okej att jag är trött, this too shall pass osv.

Hur jag orkade (och orkar, har en bebis nu som sover lite bättre än storebror men som ändå vaknar 5-8 ggr/natt) rent praktiskt:

- Går och lägger mig tidigt på kvällen efter att ha ammat och då har maken bebisen. Antingen sover bebisen en stund i sele på maken (studsandes på en pilatesboll), möjligtvis i vagnen, eller så är han vaken helt enkelt. När inget annat duger kommer maken upp med bebis till mig och då börjar "nattpasset".

- Liggammar genom hela nätterna. Har provat babynest med båda barnen men det har blivit mycket mer sömn genom att istället ha dem helt intill mig. Jag har en lång kudde mellan knäna som går ända ner till anklarna och en kudde bakom ryggen för att ligga mer bekvämt. Passar på att lägga mig på rygg och sträcka ut de stunder bebis släpper bröstet, för visst blir jag stel av att ligga på en sida hela natten. Tycker dock att det är en vanesak, hade jätteont i kroppen i början med båda barnen men det har blivit bättre med tiden. Eftersom storebror också sover i samma säng så har jag lärt mig hur jag kan ligga för att kunna mata bebisen även från motsatt sidas bröst så att säga. Det är för att virvelvinden till storebror inte kan ligga intill bebisen, men det är även gött att slippa hålla på och flytta på bebisen för att byta sida.

- Ligger ner och vilar när tillfälle finns på dagarna. Typ aldrig nu med två barn, men. Gillar inte uttrycket "Sov när bebisen sover" för mina bebisar har dagtid bara velat sova när de blivit burna eller möjligtvis i en rullande vagn, då är det svårt att själv sova... Men ligga ner och åtminstone vila ger återhämtning det med, t.ex. liggamma även på dagen.

- Maken tar barnen på helgmorgnarna när han är ledig, så sover jag så länge det går innan bebis behöver ammas igen.

Ja det var väl det praktiska... Men som sagt, framförallt accepterat. Såhär är det just nu i livet, denna märkliga tid som går så långsamt nu och som ändå kommer att vara så blixtsnabbt förbi. Mina barn sover lätt och vaknar ofta, de har ett jättebehov av att kolla så att tryggheten är nära. Det är inget fel på dem för det, barn är extremt olika. Jag är gjord för att klara det, om jag släpper alla andra föreställningar om vad jag bör göra och hur jag bör vara. Just nu är jag en småbarnsmamma som har riktigt tuffa nätter, jag får lov att vara trött och tycka att det är jobbigt - och plötsligt har det inte känts riktigt så jobbigt längre när jag har tänkt så.

Menar verkligen inte att förminska problemet med att inte få sova och jag vet precis hur svinjobbigt det är. Jag vill verkligen bara säga att en del barn är såhär helt naturligt och det finns inget vi kan göra, köpa, fixa och trixa med för att få dessa barn närmare det rent av onaturliga "idealet", utan det enda och det bästa vi kan göra är att ge dem all den närhet och trygghet de vill ha. Självklart kan det uppnås på olika sätt och detta var bara hur just vi har löst det, whatever works! Hoppas att det kommer att bli/kännas bättre för dig snart. (Från en som ligger och ammar från "fel" sida just nu och därmed inte kan somna i den vinkeln, ska tvinga bebis att släppa/byta sida nu...) ❤️
 
Kanske ska ge det en ärlig chans. Har provat en natt men sov själv mycket mer oroligt.
Har läst på om säker samsovning och tycker det är svårt att sova utan täcke och kudde och får så ont i kroppen av att ligga i samma position hela natten.
Hur har du gjort?
Såhär gör jag:
Täcke upp till midjan, bebis ligger på täcket och kan därmed inte få det över sig. Långärmad tröja gärna i ull. Vi hade en period när vi hade svinkallt, då hade jag dubbla ylletröjor, handledsvärmare och mössa för att kompensera bristen på täcke på överkroppen… alltså, ta på kläder så du inte fryser.
De första 4-5 månaderna låg jag huvudsakligen i c-position, vilket jag upplever ganska obekvämt, framförallt med armen. Nu ligger jag både på sidan vänd mot bebis och på rygg. Min bebis ammar inte speciellt länge åt gången så när han släpper tar jag ner armen och har den längs kroppen. Kudde har jag, ser till att ha mitt huvud på kanten så det inte sticker ut fluff mot bebis håll.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 385
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 996
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: BornAgain
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 183
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp