Hjälp en trött mamma

Shpongle

Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp, kanske har du några tips?
Jag har en son på 5 1/2 månad som sedan han var 3 1/2 månad vaknar en gång i timmen från det att han går och lägger sig för natten kl.20.
Jag börjar bli fruktansvärt sliten och vet inte hur vi ska bryta detta mönster.

Just nu sover han och jag själva i sovrummet, han ligger i babynästet bredvid mig.
Han tar inte napp och han ammas.

Hur ska jag få han att sova längre? Tar tacksamt emot tips/ hjälp.:heart
 
Ska tillägga att han somnar om oftast inom 10min om han får bröstet. Annars blir det gallskrik om han inte får bröstet.
 
Ska tillägga att han somnar om oftast inom 10min om han får bröstet. Annars blir det gallskrik om han inte får bröstet.
Eftersom ni redan samsover, är det möjligt att skippa babynestet nattetid, nu när han blivit lite större?
Jag hade mina barn intill mig, så att de puffade sig fram till mjölkbaren själva när de vaknade till. Jag halvvaknade oftast bara och somnade om medan barnet snuttade. Mycket smidigt.
 
Eftersom ni redan samsover, är det möjligt att skippa babynestet nattetid, nu när han blivit lite större?
Jag hade mina barn intill mig, så att de puffade sig fram till mjölkbaren själva när de vaknade till. Jag halvvaknade oftast bara och somnade om medan barnet snuttade. Mycket smidigt.
Kanske ska ge det en ärlig chans. Har provat en natt men sov själv mycket mer oroligt.
Har läst på om säker samsovning och tycker det är svårt att sova utan täcke och kudde och får så ont i kroppen av att ligga i samma position hela natten.
Hur har du gjort?
 
Min äldsta var så. Det visade sig att han var allergisk mot ägg och mjölk (växte bort) och när jag slutade äta det sov han gott. Det var vården som upptäckte det. Det tog 2-3 dagar från att jag slutade tills det märktes, så om du vill är det ju bara att testa om det ger effekt. .
 
Kanske ska ge det en ärlig chans. Har provat en natt men sov själv mycket mer oroligt.
Har läst på om säker samsovning och tycker det är svårt att sova utan täcke och kudde och får så ont i kroppen av att ligga i samma position hela natten.
Hur har du gjort?

Jag samsover med vår bebis och hade samma tankar som dig, tycker det är svårt att sova utan täcke osv. Har nu täcke upp till midjan typ, sen sover jag med en långärmad löst sittande pyjamaströja för att inte frysa om överkroppen samtidigt som det ska vara smidigt att dra ner för att amma. Jag ser också till att ha kuddar runt mig för att kunna stötta bakom rygg och rumpa, då kan jag slappna av i kroppen bättre. En lång sovorm eller en amningskudde borde också funka fint för det ändamålet. Huvudkudde klarar jag mig inte utan så det använder jag. Byter sida vid varje ny amning, kanske inte om han skulle ammat varannan timme, men då flyttar jag antingen mig eller bebis så vi byter plats.
 
Mitt första barn fick jag tillslut ge ersättning som sista måltid innan natten, för att få mer sammanhängande sömn. Hon sov då nästan hela natten istället för att vakna och småtutta.

Kan pappan ta några sövningar per natt?
En period gjorde vi så, att jag väckte pappan när jag hade ammat klart och han sövde barnet så jag fick somna om igen.
 
Min äldsta var så. Det visade sig att han var allergisk mot ägg och mjölk (växte bort) och när jag slutade äta det sov han gott. Det var vården som upptäckte det. Det tog 2-3 dagar från att jag slutade tills det märktes, så om du vill är det ju bara att testa om det ger effekt. .
Intressant. Såhär i efterhand hade han några andra symtom som kunde kopplas till allergin? Slutade du äta allt som kan innehålla ägg då? Och även allt som innehöll mjölkprotein eller räckte det med mejeriprodukter?
 
Kanske ska ge det en ärlig chans. Har provat en natt men sov själv mycket mer oroligt.
Har läst på om säker samsovning och tycker det är svårt att sova utan täcke och kudde och får så ont i kroppen av att ligga i samma position hela natten.
Hur har du gjort?
Jag sov som vanligt, med kudde och täcke. Täcket över ryggsidan och amningslinne/tröja om det var kallt. Barnen lite längre ner, typ i brösthöjd då ;) , och med eget täcke (som de inte ville ha på sig, utan sparkade av sig).Visst låg jag väl mer still än utan barn i sängen, men detvar sååå mysigt.
Ett av mina fyra barn ville sova i egen säng, han somnade inte i vår säng och det var ju besvärligt att lyfta i-och-ur spjälsängen. Det tog mycket mer på min kropp än att ligga lite still och samsova.
När de blev lite större, fyra-fem månader, kändes det inte som någon risk, faktiskt. Det var när de var pyttesmå som de behövde ligga i babynest. Men jag har alltid sovit väldigt lätt och vaknat till om bebisen hamnat lite tokigt.
 
Jag samsover med vår bebis och hade samma tankar som dig, tycker det är svårt att sova utan täcke osv. Har nu täcke upp till midjan typ, sen sover jag med en långärmad löst sittande pyjamaströja för att inte frysa om överkroppen samtidigt som det ska vara smidigt att dra ner för att amma. Jag ser också till att ha kuddar runt mig för att kunna stötta bakom rygg och rumpa, då kan jag slappna av i kroppen bättre. En lång sovorm eller en amningskudde borde också funka fint för det ändamålet. Huvudkudde klarar jag mig inte utan så det använder jag. Byter sida vid varje ny amning, kanske inte om han skulle ammat varannan timme, men då flyttar jag antingen mig eller bebis så vi byter plats.
Tack för tipsen!
Får ge det en ärlig chans känner jag. Hur gör du med täcket så du inte råkar dra upp det? Sätter du fast täcket under madrassen?
 
Tack för tipsen!
Får ge det en ärlig chans känner jag. Hur gör du med täcket så du inte råkar dra upp det? Sätter du fast täcket under madrassen?

Gör det, om det funkar för dig borde du kunna sova igenom vissa amningar så du känner dig lite mer utvilad. Sätter inte fast täcket utan litar väl på mig själv på nåt sätt att det inte ska åka upp. Bebis har också lite täcke över sig och det funkar bra.
 
Intressant. Såhär i efterhand hade han några andra symtom som kunde kopplas till allergin? Slutade du äta allt som kan innehålla ägg då? Och även allt som innehöll mjölkprotein eller räckte det med mejeriprodukter?
Inga direkt andra symtom. Ja jag fick sluta äta allt som innehöll ägg och mjölkprotein. Eftersom jag inte tål gluten blev det lite torftigt ett tag 🤪
 
Jag har samsovit med tre barn och har både haft täcke och kudde, hemskt vad dem ger konstiga råd!
Tryck in täcket under kroppen under brösten.

Småbarnsåren är vedervärdiga! Fullkomligt enerverande med konstant sömnbrist.
Men nu när min yngsta är fem år och älsta är tio så får jag tom sovmorgon till 10 på helgen och blir ofta väckt av att någon av de två stora har gjort frukost.
Håll ut! Det blir bättre :heart
 
Liggamning nattetid gör att jag är fungerande trots 3+ (ibland varannan timme) uppvak nattetid! Har huvudkudde, ungen i amningshöjd och ett enpersonstäcke. Täckets kortsidehörn närmast barnet lägger jag över bortre axeln. Under sex månader har täcket aldrig glidig ner på barnet (eftersom min hals är i vägen) och det enda som blir kallt är ena armen 😊 Byter sida varannat uppvak (typ).

Om sambon också sover i sängen så har jag ett större gossedjur eller en amningskudde mellan barnet och sängkanten så jag hör om barnet ligger för nära kanten och barriären ramlar ner (har hittills aldrig hänt).

I början var jag lite nojjig men det släppte snabbt och nu tycker jag det är jätteskönt. Nästa projekt blir att vänja ungen vid att inte kräva amning för att somna nattetid 🤪 Påminner mig själv om att nästan alla barn kan sova i egen säng när de är lite större 😉
 
Jag har samma problem, min dotter är fyra månader. Tidigare kunde hon sova åtminstone två timmar i sträck. Hoppas att det är en fas, men hur lång? Inatt lyfte jag ur henne ur nestet och hade henne intill mig vilket jag gör ibland när det behövs. Jag sover med öppen pyjamasskjorta, kudde, täcke till midjan. Tyvärr får jag ont i kroppen och mina bröst når inte ner till henne när jag ligger på sidan så jag måste ändå ligga i en obekväm vinkel när jag ammar... Hon tar inte napp, vill bara ha bröstet när hon vaknar och vägrar dricka ur flaska.
 
Inga direkta tips mer än hög igenkänning, dottern hade perioder när hon vaknade varje halvtimma/timma natten igenom. Enda räddningen var att vi tog varannan natt rakt av, kanske det går att byta så att du får sova halva natten ifred och under halva natten och ger partnern ersättning?

Det blir bättre :heart
 
Jag samsover också med både täcke och kudde. Har ett mycket lätt täcke så det blir luftigt under men det ska ju inte hamna på bebis så jag trycker fast det under mig på "framsidan". Bebis har bara en tunn filt och ligger någon dm ifrån mig. Vi sover väldigt bra för det mesta. Lite jobbigt att ligga mer stilla men hellre det än att behöva lyfta bebis vid varje matning. Bebis ligger på en filt som jag flyttar på (drar i) för att byta sida. Den är också enkel att byta filt vid kräk eller bajs läckage.

Hade väl tänkt att bebis skulle ligga i babynest eller bedside crib men det ville inte bebis och för att vi alla skulle få sova så mycket som möjligt så blev det såhär. Känns rätt naturligt att ha bebis nära och bebis vaknar aldrig helt på natten. Jag märker när hon är på väg att vakna och stoppar bara in bröstet så äter hon och somnar djupare igen. Hur ofta det sker per natt har jag oftast ingen koll på. Mellan 1 och 3 gånger per natt tror jag. Skönt är också att hon sover så länge det är mörkt och jag ligger kvar i sängen även om det blir till kl. 9. Har sällan sovit så mycket som när jag haft bebis vilket är lite bakvänt.

Nu är ju alla barn olika och en del kanske vaknar lika mycket trots närheten men att ha barnet närmare kan ju vara värt att prova för att se om man kan bli bekväm med det. Det är ju rätt logiskt att ju längre ifrån sitt barn man sover desto mer måste de vakna för att signalera sina behov.
 
Jag sov med båda mina nära kroppen, de sov bäst då vilket innebar att vi båda sov helt ok. Upp till att de var några år i alla fall. Största nattammade jag till 10 mån, lilla upp till 6-7 mån, sen fick han ersättning på natten.
 
Just det! Om du vill testa att samsova och oroar dig för kall bebis men inte vill att bebis ska ha ett eget täcke/filt eller dela med dig av ditt täcke, testa sovpåse! Vi har det till vår och jag tycker det funkar bra 😊
 
Är temperaturen bra för bebis? Min son sover jättedåligt om han är lite kall/varm, så gäller att få till rätt klädsel och filt/täcke baserat på temperaturen i sovrummet för att han ska sova längre perioder. Är ju ett enkelt förstasteg att testa.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp