HJÄLP! (Ensam häst!)

M

Myran88

Måste få lite goda råd... det är så att vår stallkompis som flyttade hem sin häst för ca 1½ månad sen har sin häst helt ensam. De skulle skaffa en till häst, men nu verkar det som de lagt ner sitt sökande. Vet att vissa hästar kan klara av att vara själva. Men den här hästen mår inte bra, hon har blivit väldigt smal, fast hon har mycket att äta i hagen och får dessutom 12 kg hö om dan. Dessuom har hon börjat skenat, bocka, rymma, och jag LOVAR, när hon stod här och där hon stod innan var hon VÄRLDENS snällaste häst, verkligen helt underbar! Och det var hon i början hos dom med, hon har börjat så de senaste 2 veckorna. Har pratat med dem, för jag tror att de beror på att hon står ensam, och de tror dom också verkar det som, med dom gör inget åt det. :confused:

Har ni några bra tips på vad jag kan göra?

Har pratat med djurkyddsombudet, för jag tänkte om det fanns någon lag på att hästar inte får gå själva, men det gör det inte, inte ens rekomendationer om det...
 
Det är ju helt solklart att deras häst inte trivs med att gå själv... :(
Hästen är ju ett folk djur,dom kan klara av att så ensmna men det är inte alla.....
Kan du inte prata med dom om att köpa en sällskaps ponny?
Typ en shettis...dom är ju inte så dyra och det är skoj att köra! :)
Hoppas att det löser sig för hästen snart!!! :bump:
 
men kom ihåg at shettisen även behöver vård och träning.
men om de är villiga at sköta den väl, är det ju et jättebra alternativ, eftersom de inte är så kostsamma!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
7 719
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp