Hjälp, erfarenheter av sträng/string , halt häst

Islandshesten

Trådstartare
Hej, är det någon här som har erfarenhet av streng/string på häst? Efter tidigare ägare kastrerat min islandshäst sent så har det nu visat sig att han fått besvär och inflammation. En sammanväxning av muskel och där han blivit kastrerad. Av detta har han blivit halt vänster bak då han överbelastar steget och blir kort. Han har även fått ont i si-leden antar att det är pga att han blir snebelastad. Hästen är tävlingshäst på högre nivå och som jag förstått det för hans bästa ska han få bli pensionär eftersom enligt vet inte går att göra något eftersom man inte vill operera äldre häst (17 år). Jag är inte så insatt i detta men ska på återbesök om 14 dagar. Någon som har erfarenheter av detta och hur det gått för hästen senare?
( kommer självklart att göra det som är bäst för hästen och låta han få ta det lugnt om det är det som krävs för att han ska må som bäst)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 967
Senast: Josofinito
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 670
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp