Hjälp! Får inte ut linshelvetet!

Diabetikern

Trådstartare
Linsen på högra ögat har sugit fast så in i den. Jag får inte ut den!

Ögat börjar bli grymt irriterat. Jag har försökt skölja ut den men icke.

Vad tusan gör jag nu? Tänker att jag i värsta fall får vänta och sen åka in till optikern imorgon när de öppnar och ser om de kan hjälpa mig.

Vågar inte prova ngt mer nu då det börjar göra ont.
 
Linsen på högra ögat har sugit fast så in i den. Jag får inte ut den!

Ögat börjar bli grymt irriterat. Jag har försökt skölja ut den men icke.

Vad tusan gör jag nu? Tänker att jag i värsta fall får vänta och sen åka in till optikern imorgon när de öppnar och ser om de kan hjälpa mig.

Vågar inte prova ngt mer nu då det börjar göra ont.
Är du HELT säker på att den är kvar? Vet flera som har trott att den är kvar och så har den åkt ut utan att de märkte och så har de försökt få ut sin egen lins...
 
Ja, den kan inte ha åkt ut utan att du märkt det?
Annars - häll på linsvätska och försök rubba linsen i sidled eller liknande. Blinka, häll på mer vätska och försök rubba den ut sitt läge. Bäst att först ”gnugga” loss innan du försöker nypa ut linsen.
 
Hur mkt vätska som helst och jag kan flytta linsen men ut kommer den inte.

Vågar inte hålla på mer nu utan åker till optikern imorgon så fort de öppnar. Aldrig varit med om ngt liknande förut :(

Tack alla för hjälpen
 
Händer mig titt som tätt, känns som om man håller på att plocka ut ögat. När ögat blivit irriterat behöver det vila en stund. Mig har det ofta hjälpt att ta en lång dusch så att det blir högre luftfuktighet i badrummet och för ögat :), då har det ibland funkat direkt att få ut den.

Hälla i en massa ögondroppar liggandes på rygg och så stänga ögat och gnugga lite lagom försiktigt på ögonlocket innan man börjar mecka kan också hjälpa.

Gråta kan också vara effektivt. ;)
 
Linsen på högra ögat har sugit fast så in i den. Jag får inte ut den!

Ögat börjar bli grymt irriterat. Jag har försökt skölja ut den men icke.

Vad tusan gör jag nu? Tänker att jag i värsta fall får vänta och sen åka in till optikern imorgon när de öppnar och ser om de kan hjälpa mig.

Vågar inte prova ngt mer nu då det börjar göra ont.

En av mina bästa vänner trodde på morgonen efter en blöt festivalkväll att hon hade linserna kvar. Hon fick ut den ena, men den andra hade obemärkt åkt ut kvällen innan och hon satt alltså i tältet och drog i hornhinnan och svor för att ”linsen” satt skithårt. :meh:

Hennes mor (tillika överläkare på ögonmottagningen) kom och hämtade henne på förmiddagen, den konversationen är fortfarande ett av mina roligaste festivalminnen. 😂

Så; är du helt säker på att linsen är kvar?
 
En av mina bästa vänner trodde på morgonen efter en blöt festivalkväll att hon hade linserna kvar. Hon fick ut den ena, men den andra hade obemärkt åkt ut kvällen innan och hon satt alltså i tältet och drog i hornhinnan och svor för att ”linsen” satt skithårt. :meh:

Hennes mor (tillika överläkare på ögonmottagningen) kom och hämtade henne på förmiddagen, den konversationen är fortfarande ett av mina roligaste festivalminnen. 😂

Så; är du helt säker på att linsen är kvar?

Ja jag är helt säker på att den är kvar. Ooptikern öppnar 10 så tänkte vara där då och se om de kan hjälpa mig.

@ekra tog en längre dusch imorses för att se om jag kunde få linsen att släppa men icke.
 
kom på att vi har ögonspray på jobbet. Det ska jag gå och testa med en gång. Det är för om man får in något i ögat.

Om jag får upp ögat det är lite svullet/irriterat nu. Linsen skaver
 
Går det alltså inte att nypa ihop linsen i ena kanten för att få in luft? Det har alltid funkat för mig om någon lins trilskats.

Får den att lyfta lite på mitten men inte upp kanten på den. Känner kanten men den släpper inte.

Nu har jag spolat rejält med sårspray/ögonspray och jag kan flytta linsen men ut kommer den inte. Optikern öppnar 9 idag så jag ska snart dra mig ditåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 155
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp