Hjälp! Farligt beteende häst

Hasselört

Trådstartare
När jag går med min unghäst i grimskaft ut till hagen på morgonen är han så peppad ibland på att få komma ut till hagen. Om han kommer ett steg bakom mig så försöker han hoppa upp på med frambenen på mina axlar! Som tur är han inte så stor än..! Hur ska jag göra i denna situationen? Det har gått bra än så länge men känns bara som en tidsfråga innan det kan bli riktigt farligt.
 
Se till att han alltid går bredvid dig, vad gör han när du säger ifrån?


Jag anser att det är ett extremt farligt beteende han gör.
 
Se till att han alltid går bredvid dig, vad gör han när du säger ifrån?


Jag anser att det är ett extremt farligt beteende han gör.
Då slutar han faktiskt, som "oj förlåt" och fortsätter gå som vanligt. Men hur kan jag träna bort detta beteendet? Vill ju kunna slappna av och inte vara rädd för att han ska komma ett steg bakom mig och hitta på sånt..
 
Jag har alltid hästarna bakom eller snett bakom mig. Men din häst skulle jag ha bredvid/snett bakom mig så jag ser honom och hålla 100% fokus på honom, han får absolut inte gå om dig, men detta beteendet måste brytas direkt. Träna in halt och ryggning ordentligt, så att det alltid fungerar i tio fall av tio. Träna in att han kan flytta både framdel och bakdel när du ber om det.
Hur gammal är han?
 
Jag har alltid hästarna bakom eller snett bakom mig. Men din häst skulle jag ha bredvid/snett bakom mig så jag ser honom och hålla 100% fokus på honom, han får absolut inte gå om dig, men detta beteendet måste brytas direkt. Träna in halt och ryggning ordentligt, så att det alltid fungerar i tio fall av tio. Träna in att han kan flytta både framdel och bakdel när du ber om det.
Hur gammal är han?
Ja det låter bra. Han är 10 mån bara och han har bott här i endast 2 v. Han är duktig på att halt men ryggning har vi börjat öva på lite smått.
 
Ja det låter bra. Han är 10 mån bara och han har bott här i endast 2 v. Han är duktig på att halt men ryggning har vi börjat öva på lite smått.
Misstänkte att han var liten, dom leker ofta med frambenen (speciellt före kastrering) och det gäller att dom inte börjar leka så med oss människor. Så små kan behöva mer tryck på bogen än tryck i grimman. Stona flyttar fölen mer fysiskt. En äldre häst kan räcka att titta på tex bakdelen för att flytta ett steg, men ett föl behöver mer fysiskt tryck för att utföra samma uppgift. Får han mycket utevistelse?
Jag tror du löser mycket genom att hålla fullt fokus på honom ett tag. Promenera, fortsätt träna halt, ryggning och förtroende. Möt honom när det blir tokigt, inte bestraffa, men var tydlig och beröm mycket när han går bra. Och håll honom bredvid/bakom där du kan se honom, men låt han inte gå om dig med bogen.
 
Misstänkte att han var liten, dom leker ofta med frambenen (speciellt före kastrering) och det gäller att dom inte börjar leka så med oss människor. Så små kan behöva mer tryck på bogen än tryck i grimman. Stona flyttar fölen mer fysiskt. En äldre häst kan räcka att titta på tex bakdelen för att flytta ett steg, men ett föl behöver mer fysiskt tryck för att utföra samma uppgift. Får han mycket utevistelse?
Jag tror du löser mycket genom att hålla fullt fokus på honom ett tag. Promenera, fortsätt träna halt, ryggning och förtroende. Möt honom när det blir tokigt, inte bestraffa, men var tydlig och beröm mycket när han går bra. Och håll honom bredvid/bakom där du kan se honom, men låt han inte gå om dig med bogen.
Det ska jag testa! Tack för tipsen! Han är ute ca 11h.
 
En hingst ska man aldrig ha bakom sig.! Ren säkerhetsfråga.! Vi ska ju tänka på säkerhet men också vägleda unghästar göra rätt och bli trygga att hantera. Finns ingen anledning och leda en häst bakom sig som är så ung och dessutom hingst. Skulle aldrig drömma om att leda min tvååriga hingst bakom mig.
Var vid bogen och lär röstkommandon.
 
Det här är en sak jag aldrig förstått. Varför är det så oerhört viktigt att hästen ska gå bakom och speciellt en sådan här häst? För mig känns det då som om man inbjuder till ett oönskat beteende
Det jag menar med "bredvid/bakom" på en sådan här häst är att hästen går bredvid, men snett bakom, att den inte går förbi dig med bogen. Som jag skrev i båda mina inlägg skulle jag hålla en sådan här häst där jag kan se honom, alltså inte ha honom precis bakom mig, det är ju ett oerhört farligt beteende.

Jag skulle inte riskera att låta honom gå jämsides eller före mig med bogen, eftersom han inte förstår människans space ännu vill jag inte att han ska få fler chanser att styra eller flytta sin människa med bogen.
 
Det jag menar med "bredvid/bakom" på en sådan här häst är att hästen går bredvid, men snett bakom, att den inte går förbi dig med bogen. Som jag skrev i båda mina inlägg skulle jag hålla en sådan här häst där jag kan se honom, alltså inte ha honom precis bakom mig, det är ju ett oerhört farligt beteende.

Jag skulle inte riskera att låta honom gå jämsides eller före mig med bogen, eftersom han inte förstår människans space ännu vill jag inte att han ska få fler chanser att styra eller flytta sin människa med bogen.
Fast vid bogen är man som mest skyddad tycker jag. Man kan få en häst att inte styra en även om man går vid dess bog.
 
Fast vid bogen är man som mest skyddad tycker jag. Man kan få en häst att inte styra en även om man går vid dess bog.
Javisst kan man det. :) Men jag tänker att det är svårt att ha full bogkontroll på en 10 månaders som TS haft i två veckor. Jag svarade utifrån hästen i denna tråden som hoppar upp på sin människa, den skulle jag först vilja lära att gå undan för tryck och att hålla space till sin människa.
 
Det jag menar med "bredvid/bakom" på en sådan här häst är att hästen går bredvid, men snett bakom, att den inte går förbi dig med bogen. Som jag skrev i båda mina inlägg skulle jag hålla en sådan här häst där jag kan se honom, alltså inte ha honom precis bakom mig, det är ju ett oerhört farligt beteende.

Jag skulle inte riskera att låta honom gå jämsides eller före mig med bogen, eftersom han inte förstår människans space ännu vill jag inte att han ska få fler chanser att styra eller flytta sin människa med bogen.
Jag skulle se den risken som minimal jämfört med risken att han kommer ett par cm för långt bak och jag får en hov i huvudet. Börjar han trängas med bogen är det lättare att korrigera än att ta tag i något man inte ser och det går fort med de där små.
 
Jag skulle se den risken som minimal jämfört med risken att han kommer ett par cm för långt bak och jag får en hov i huvudet. Börjar han trängas med bogen är det lättare att korrigera än att ta tag i något man inte ser och det går fort med de där små.
Ja, därför skulle jag ha honom där jag kan se honom som jag skriver.
 
Lite nyfiken bara. Varför kastrerar du honom inte direkt nu? Jobbigt med hingstunge som står på stall, eller? Leda klassisk stil vid bogen tror jag anses vara säkrast.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp