Hjälp: Fet häst!

Minsans

Trådstartare
Hej!
Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år och hon har aldrig varit särskilt lättfödd, tvärtom så har hon ofta varit lite för smal. Och tidigare år har hon gått på kraftigare beten än i år. Denna sommar har hon gått på mycket magert bete, hon går på lösdrift så det är samma hage som hon gått i hela vinter. Hon har motionerats dagligen, dock inte särskilt hårt. Ändå har hon blivit så extremt fet? Det har gått så långt att sadeln inte ens passar längre, den har blivit för smal i bommen... Och det känns som att hon bara blir tjockare, trots att värdena i gräset borde ha gått ner nu. Den enda maten hon får förutom gräs är mineraler. Någon som vet vad detta skulle bero på? Hon kan väll inte vara dräktig? Eller fått någon sjukdom? Har hört om något som heter Cushings som dem kan få när dem blir äldre som kan göra att de lättare går upp i vikt? Eller om hon bara helt enkelt är tjock, någon som har tips på hur jag kan banta henne? ;)

Bild:
of1v9s.jpg
 
Nä min gick ner av cushing och var så smal som jag ville ha honom , med konstig lockig päls :devil:. Jippi, han hade hellre fått vara lite rund och frisk .
Du har väl för kraftigt bete helt enkelt. Begränsa ättiden och ha inne eller i grushage en del av dygnet.
 
Jag har tyvärr inte tillgång till varken box eller grushage då det bara finns lösdrift. Hon går i den hagen med minst gräs i så ingen idé att byta hage heller. Betesreducerare kan väll vara en idé, men känns lite taskigt, särskilt när det knappt finns nåt att äta i hagen. Motionera försöker jag göra varje dag, men hinner inte mer än vad jag redan gör. :/
 
Jag har tyvärr inte tillgång till varken box eller grushage då det bara finns lösdrift. Hon går i den hagen med minst gräs i så ingen idé att byta hage heller. Betesreducerare kan väll vara en idé, men känns lite taskigt, särskilt när det knappt finns nåt att äta i hagen. Motionera försöker jag göra varje dag, men hinner inte mer än vad jag redan gör. :/
Det kan vara ännu taskigare att inte se till så att hästen bantas.
 
Jag har tyvärr inte tillgång till varken box eller grushage då det bara finns lösdrift. Hon går i den hagen med minst gräs i så ingen idé att byta hage heller. Betesreducerare kan väll vara en idé, men känns lite taskigt, särskilt när det knappt finns nåt att äta i hagen. Motionera försöker jag göra varje dag, men hinner inte mer än vad jag redan gör. :/

MEnar du att det inte finns en enda lösning alls? Utefter vad du skrivit så finns det ju inga andra lösningar än de du redan fått.

Det är faktiskt bara att ta tag i det hela. Att ha en fet häst som sedan kommer må dåligt och få följdsjukdomar är inte försvarsbart.
I värsta fall måste du ju byta stall om det inte går att lösa på annat sätt.
 
Din häst är inte fet. Hon är rund om magen. En typisk gräsmage eller hö mage. En fet häst har valkar och fett överallt. Din är tjock, men inte fet

Tips har du fått. Långa skritturer, mindre hage dvs begränsat bete. Eller som någon skrev betsereducerare. Dock kan denna ge skador på tänderna och något jag hade undvikit in i det sista.
 
Hej!
Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år och hon har aldrig varit särskilt lättfödd, tvärtom så har hon ofta varit lite för smal. Och tidigare år har hon gått på kraftigare beten än i år. Denna sommar har hon gått på mycket magert bete, hon går på lösdrift så det är samma hage som hon gått i hela vinter. Hon har motionerats dagligen, dock inte särskilt hårt. Ändå har hon blivit så extremt fet? Det har gått så långt att sadeln inte ens passar längre, den har blivit för smal i bommen... Och det känns som att hon bara blir tjockare, trots att värdena i gräset borde ha gått ner nu. Den enda maten hon får förutom gräs är mineraler. Någon som vet vad detta skulle bero på? Hon kan väll inte vara dräktig? Eller fått någon sjukdom? Har hört om något som heter Cushings som dem kan få när dem blir äldre som kan göra att de lättare går upp i vikt? Eller om hon bara helt enkelt är tjock, någon som har tips på hur jag kan banta henne? ;)

Bild:
of1v9s.jpg
Om du inte kan motionera den mer och inte vill använda betesreducerare är ju enda sättet att hålla den ifrån gräset.
Då återstår att flytta den från lösdriften och stalla upp den alternativt grusa av en del av lösdriften där den får gå en del av dygnet.
Jag stod inför samma elände i somras med en ponny som fick fång trots betesreducerare så jag fick dela av en hage och köpa massor av grus. Där går hästarna nu halva dygnet, resten i en mager skogsglänta.
 
Den är ju rätt rund och har en fettdepå på länden som du får ha ögon på. Hur halsen ser ut ser jag inte på bilden men även där är det vanligt med fettdepåer som man får ha ett öga på (finns självklart flera depåer dom kan ha men på denna häst ser jag just länd depån)

Har du orsak till att tro att hon kan vara dräktig? eftersom du skriver "Hon kan väll inte vara dräktig?". Har hon haft kontakt med hingstar så kan det ju vara mycket möjligt. Så du kan ju göra en koll på det också.
 
Grejen är att det FINNS knappt nåt gräs i hagen, det är helt nedbetat. Det var inte särskilt mycket gräs i början av sommaren heller då dem gått i samma hage hela vintern. Och hon är inte lättfödd, därför började jag fundera på om det kunde vara något annat som var fel. Men självklart ska jag försöka motionera henne mer med skritt så länge som möjligt varje dag. Om jag sätter på en betesreducerare tror jag inte att hon kommer åt någon mat alls då det som sagt är väldigt nerbetat i hagen.
Angående bullen på länden så kan det mycket väl var sadeln, använder inte den längre eftersom den inte passar.
Hon har inte gått med någon hingst men med en valack som betäckte henne väldigt ofta, men han var ju förhoppningsvis också en valack.
 
Grejen är att det FINNS knappt nåt gräs i hagen, det är helt nedbetat. Det var inte särskilt mycket gräs i början av sommaren heller då dem gått i samma hage hela vintern. Och hon är inte lättfödd, därför började jag fundera på om det kunde vara något annat som var fel. Men självklart ska jag försöka motionera henne mer med skritt så länge som möjligt varje dag. Om jag sätter på en betesreducerare tror jag inte att hon kommer åt någon mat alls då det som sagt är väldigt nerbetat i hagen.
Angående bullen på länden så kan det mycket väl var sadeln, använder inte den längre eftersom den inte passar.
Hon har inte gått med någon hingst men med en valack som betäckte henne väldigt ofta, men han var ju förhoppningsvis också en valack.
Jag tycker inte att det finns något gräs i mina hagar heller men det finns tydligen tillräckligt för att föda den ena så pass att han lämnar höet jag ger. Jag tycker inte att det finns något gräs alls men han hittar tydligen..
 
Varför lät ni henne gå med en valack som betäcker?!?! Kan blir infektioner och framförallt skador på båda hästarna. Och när gick hon med denne? EN dräktighet syns inte förens runt 7-8 månaden.
 
Varför lät ni henne gå med en valack som betäcker?!?! Kan blir infektioner och framförallt skador på båda hästarna. Och när gick hon med denne? EN dräktighet syns inte förens runt 7-8 månaden.

Båda hästarna var mina och självklart särade jag på dem när jag märkte att hon blev brunstig och han började betäcka. De gick tillsammans mellan januari och maj ca, så jag antar att det inte skulle synas än i så fall. Men som sagt så var han ju vad jag vet en valack. Så hon är nog bara tjock.
 
Mitt äldsta sto har tarmar som arbetar mycket långsamt. Hon ser i princip högdräktig ut nu, trots begränsad mat.

Ibland sätter magen fart och då slimmar hon till sig rejält.
 
Stor mage kan innebär en massa mask, det kan också vara ett tecken på brist på protein.
Att gå i en väldigt nerbetad hage behöver inte betyda att hästen inte får i sig ganska stora mängder socker, kort gräs är stressat och innehåller mycket socker. Om hon blivit IR tex så kan det lilla göra att hon går upp.
Men jag tycker som sagt att det mest ser ut som stor mage, vilket snarare är mask/föl/proteinbrist.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
7 723
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp