Hjälp, föl som inte går att spruta och som behöver penicillin

Öronbremsat har jag inte provat i det här fallet, men i ett annat och hon blev etter värre (och så fick jag inte röra örat på två veckor sen). Vet inte om en vanlig brems skulle fungera bättre, eller om det skulle bli samma sak där.

Om du läste inläggen skulle du hitta svaren...
 
Precis.

LIA - jag HAR svarat. Jag provade det förra gången, och det fungerade inte och jag fick inte röra eller ens komma i närheten av örat på två veckor.

Fölis är iaf sprutad nu! Halleluja..bara 19 gånger kvar...

Metoden var väl inte direkt enligt boken, och inte rekommendabel, men det fungerade. Får väl se i hur många dagar...
 
Har du sådana problem skulle jag ta kontakt med veterinären för att få hjålp.
Dels för att inte skada dig själv eller hästen.
Det kostar säkert men vad då!
 
Veterinären har ingen hjälp att erbjuda, inte heller djurklinikerna. Hon måste ha penicillinet så det gäller att få det. Och det finns inga andra sätt som rekommenderas utöver försöka med det som krävs.

PENGARNA är det sista jag bryr mig om, hon är fullt försäkrad.
 
Tyvärr måste hon det ja =/

Hon har sedan en månad en kraftig och envis luftvägsinfektion. Hosta och rejält med gult snor samt andningsmissljud.

Hon dör inte utan PC, men det finns en överhängande risk att jag får en kronisk bronkithäst eller en lunginflammation om man inte behandlar.

Och hon har fått hippotrim (sulfa) i 10 dagar, men tyvärr är bakterierna inte sulfakänsliga, utan det behövs penicillin =/

Men bara att hoppas att min metod att spruta fungerar i 19 sprutor till.... Jag tror jag ska börja sätta kryss i almanackan... ;)

Får jag i henne halva kuren iaf kanske det räcker, det får vi se, men penicillin måste hon ha ja =/
 
Jag antar att hon får geepenil, min erfarenhet från kor är att bensylpc gör mer ont än pcprocain, nu är visserligen geepenil lite annorlunda än novocillinet som fanns tidigare. Bensylpc är inte godkänt att spruta intramuskulärt på häst , pga irritationsrisk såvitt jag kan förstå. Vid vissa allvarligare infektioner är bensylpc (intravenöst) rekomenderat, normalt sett använder man pcprocain.
Nyligen så provade jag att spruta i bringan på en häst som blev vansinnig vid spruta i halsen, första sprutan var lika illa men redan vid nästa hade hästn fattat att det inte alls gjords lika ont o sen gick det riktigt bra.
PL
 
Oj, förlåt så mycket. Kikade faktiskt efter svar på mitt inlägg :p och skummade bara övriga. Mycket textmassa är det!


Till Alexandra:
Viktigt är att hålla greppet den bråkdel av sekund, det tar för bremset "att verka".

LIA
 
Nej, hon får doktacillin, verksam beståndsdel ampicillin.

Ska prova spruta bringan idag, har tänkt variera stickställe så mycket det går för att undvika att jag sticker sönder henne, det är ju ganska många sprutor.

Finns det någon risk med spruta i bringan, typ att jag kommer åt något jag inte ska etc?
 
Lia - ingen fara, alla kan missa. Jag höll (både vid öronbremsning och vanlig bremsning) i flera minuter utan att hon lugnade sig =/ Har väl lyckats få en häst som inte bremsning fungerar på *sucka* Valacken (också arab) fungerar inte heller att bremsa, han blir värre då (inte för han någonsin behöver bremsas men veterinären som krävde bremsning vid en ledbedövning "för säkerhets skull" blev snabbt varse att det inte var ngn bra ide). Lånestoet (också arab) fungerar dock ypperligt att bremsa.
 
En sak som jag uppmärksammat, är att du har bestämt dig för att det ska bli problem...

Så, först o främst, försök att ändra din egen inställning.

Intala dig att detta kommer att gå JÄTTEBRA!!
IDAG kommer det verkligen att gå BRA, nu är hon ju stor tjej och kommer att fixa detta. Herregud, vad är det att bekymra sig om. Klart det går bra!! Min fina häst, vad stolt jag blir.

Du måste bomba dig själv med positiva tankar. Och se till att du fortfarande är JÄTTE-postitiv när du går in till henne. Och som nån sagt tidigare, stå inte o tveka 10 min innan du sätter nålen, utan sätt den direkt du kommer till henne. Skippa den där första klappen, och sätt nålen direkt, som i förbifarten bara. Med inställningen "ojdå, vad var det som hände" Klappa o gulla sen ett tag innan du sprutar.

Det blir en baggis!! Men bara om du själv tror det. Och det är det du måste jobba med först o främst.

Försök att lasta en häst med inställningen att "JAha, nu kommer hon börja trassla, backa o bråka. Hon kommer att stanna på luckan och vägra gå in! Jävla häst, varför kan hon inte bara gå in!!" o.s.v.
Tror du att du lyckas få in hästen i släpet då??
 
Emlakräm är det som funkar bäst när man bedövar innan nålstick! Har själv sprutskräck och det känns inte att man sticker i en nål och tar blodprov (kanske annorlunda när man sprutar in ngt) om man har bedövat med Emla... och man får använda det på barn från 3 mån ålder (tack gode gud!!) vet ju inte hur det är med hästar iofs, men om du ville ha ngt att jämföra med
 
En annan sak jag tänkte på:

Ska den lilla tjejen verkligen pleggas 2 ggr per dag i 10 dagar???

Nej, försök att inte göra så stor affär av det hela, och TÄNK POSITIVT!!!

Det kanske lät lite störigt mitt tidigare svar, men det var inte menat så. En baggis är det förstås inte för dig (det förstår jag!!), men INTALA dig att det är det!! Se dessutom till att behålla alla positiva tankar, även om det blir bakslag.
 
det är veterinärens skyldighet och komma till dig
för att hjälpa dig med injektionerna.
det är det som kostar pengar.
stå på dig och be om hjälp innan det händer en olycka.
 
Hoppas jag får med alla svar nu.

Först - min inställning. Från början, när vi skulle chippa, så trodde jag faktiskt inte att det skulle bli några problem alls. När det sen blev jätteproblem så blev jag ju nervös (eller, inte nervös för att sätta nålen och så, men för om det skulel gå) att spruta. Försöker tänka positivt, men iaf första dagen så nog darrade händerna lite innan ;) Men för varje spruta jag får i henne blir det ju bättre.

Bara komma in och sätta nålen fungerar inte. Jag få iofs i kanylen iaf hallväggs, men sen far hon som en tokig i boxen. Inkl in i väggar etc om hon anser de är ivägen. Jag kan alltså stå utanför boxen och studera och hon härjar ändå. Och jag törs inte låta en kanyl sitta i och hästen är lös och härjar. Har jag henne i grimma blir det ungefär samma sak, jag orkar inte hålla.

Men är jag bara säker på att hon är still så är det inga problem att snabbt sätta nålen. Och nu har jag ju (iaf än) löst stå still problemet. Och förhoppningsvis så vänjer hon sig (så vi inte får en upprepning av förra ggn när vi fick sätta ut penicillinet efter tredje sprutan för det inte gick mer, inte ens veterinären kunde).

Ang veterinären komma ut, så javisst kan han (eh, teoretiskt ivf) komma ut morgon och kväll. MEN det är inte till någon hjälp om jag inte få henne att stå still, och det misslyckades alltså trots tre erfarna personer (och när hon var tre veckor misslyckades det också, trots veterinärhjälp). Så veterinären kan visst komma ut och spruta, men det kräver att medhjälparna lyckas hålla hästen, vilket inte går. Och får jag henne bara att stå still så kan jag ju spruta själv. Så olycksrisken är lika stor/liten med veterinär som utan. Möjligen något större med bara mig iom att vet är vanare att spruta, men det är ju samma risk som alltid när djurägare sprutar.

Jag har pratat med både vet och klinik, och båda säger samma sak - att visst kan de (försöka) spruta men får man inte hästen att stå still så kan de inte hjälpa, och iom att jag nu lyckats få henne still så är det bättre jag sprutar själv. Ju lugnare (ha ha) man kan hålla fölet dessto bättre, och det är en stress i sig att vara fastnaglad mot en vägg mha linor, men jag är iaf familjär, en främmande människa i det läget skulle ytterligare öka på pressen (enligt vet & klinik då).

Och jag är inte orolig för sjävla sprutandet, dvs sätta nålen och spruta, kände jag mig minsta osäker på det skulle jag ställa på klinik eller be vet. Utan det är det där med att stå still.

Ang plegg - japps, hon ska pleggas två gånger/dag i 10 dagar om det är det som krävs. Nu har jag ju sprutat tvås prutor utan plegg och tänker fortsätta utan plegg sålänge det fungerar. Är bättre om hon är fullt medveten om vad som händer och att det inte är så farligt och kanske vänjer sig. Men krävs det kommer jag plegga henne 2 ggr/dag.

Smma sak med EMLAplåster (som inte fastnar på häst tyvärr, och krämen ska ju täckas över) och xylocainkräm (det bedövar som emla ungefär men beh inte täckas över), sålänge det fungerar utan så kör jag utan, så hon förhoppningsvis vänjer sig och inser att man inte måste fara i taket. Annars är ju risken hon fortf är lika stickrädd, och så står man där i ett akutläge och måste sticka och ingen xylocain-kräm finns det. Men jag kommer använda det med om det krävs.

Hoppas jag inte glömde svara någon nu.

Men som sagt, "bara" 18 sprutor kvar (9 dagar) och hitills har ingen dött, så det går framåt! =)
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Nu är det så att jag har en 8 årig vallack som jag köpt för lite mer än ett år sedan. Där han stod innan var han lös i magen (det...
2
Svar
35
· Visningar
3 841
Senast: hottis
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: Fladde
·
Hästvård Ikväll har jag gårr tre ronder mot Kele.. Suck.. Hon har ju senaste gångerna börjat komma på hur man kan krångla när man ska stickas...
2
Svar
24
· Visningar
2 993
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 581
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp