Hjälp, föl som inte går att spruta och som behöver penicillin

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har problem. Med stort P.

Vet var ju här idag. Kele ska ha penicillin TVÅ gånger per dag i TIO dagar. Ha ha *ironi* Jag fick magont bara jag hörde det. Hon var FÖRJÄVLIG att spruta när hon var tre veckor, och nu är hon starkare...

men men, man vet inte förrän man provat resonerade jag.

Ikvälls kulle hon och Vision chipmärkas. Vision är chippad, Kele är det INTE. Det gick helt enkelt inte... Hon flippar ur och får panik såfort hon känner nålen, och hon kastar sig handlöst tills något går sönder - hon eller inredningen...

Stod efter vi gett upp och klappad eoch kelade. Tvättade halsen, nöp i skinnet, pickade med en penna och hade mig. Spänd i början, men sen helt avslappnad. Tills jag tog en kanyl..

Såfort nålen överhuvudtaget NUDDAR henne så flippar hon ut, och det finns inte en chans i världen att hålla henne eller lyckas knyta fast henne så att det fungerar.

Och jag har ingen aning om vad fan jag ska göra nu? Penicillin behöver hon, och det finns bara i injektionsform åt häst. Och jag är inte direkt hjälp oms å vet kommer 2 ggr per dag heller, det går ju inte hålla henne bättre för det.

och enda alternativ jag överhuvudtaget kan komma på är ställa henne på klinik och låta dem försöka sätta en permanentkanyl, och försöka låtsas som det inte är min huvudvärk. Men det är ju inte alls lyckat att ställa henne i en ny miljö just nu liksom =/

Ska ringa vet och konferera imorgon, INNAN jag hämtar ut medicin för över 800 kr.. Men ser inte vad vet skulle ha för lösning heller.

Och hur det övht ska gå att någonsin vaccinera det där kräket undrar jag, hon reagerar blixtsnabbt såfort hon känner nålen, så det spelar ingen roll hur snabb man är. (och man kan inte blixtspruta PC heller, även om det skulle hjälpa..vilket det ju inte gör)

/Alexandra - gråtfärdig
 
Nu är det ju ett föl det handlar om.. så bremsa kanske du inte vill försöka?

Har du lärt henne att stå uppbunden?

Skulle det möjligen gå att göra det utomhus, att hon inte känner sig lika trängd då?

Eller att hon kanske kan få käka maten samtidigt som du sticker henne?

Har hon fått undersöka pencillinsprutan? Eller är det bara själva sticket som gör för j*kligt ont?

Har du prövat sticka på olika ställen?

Nu tog mina idéer slut. Men det ska nog lösa sig ser du! Om jag bodde nära dig skulle jag gärna kommit och hjälpt till om det är till någon tröst.. Förmodligen inte. :crazy:
 
Van att stå uppbunden. Bremsa gör man tydligen helst inte på föl, och frågan är om det skulle hjälpa? Jag har tänkt tanken. Men ska konsultera vet först. Men jag har ivf ingen som kan hålla i bremsen.. Men det är ju ett mindre problem att lösa kanske..men rent instinktivt TROR jag inte det skulle göra något bättre, möjligen värre =/

Hon är inte rädd för själva sprutan, utan endera tycker hon sticket är obehagligt, eller så tycker hon det gör förjävla ont. För hon reagerar först när hon känner nålen "sticka". Men det räcker med att nudda jättelöst med nålen så flippar hon ut totalt. Trycka och dona med en kulspetspenna är inga problem.

När hon vet vad som ska hända flippar hon redan när man tvättar av injektionsstället.

provat mat, provat uppbunden, provat lös, provat klia samtidigt, provat mat, provat täcka ögat, provat i stallgången (som är stoooor, som en mindre hage), provat tätt intill mamam i boxen, provat utanför boxen med kontakt med mamma.

När hon var tre veckor löste jag det genom att helt enkelt ställa henne i ett hörn och surra fast henne (ehh, det låter brutalt och var nästan lika brutalt, såg till att hon inte kunde röra sig åt något håll mer än någon millimeter) för att ge sista sprutan. De två första fick jag & vet i med massor av svett, men det blev bara värre för varje spruta, och hon fick bara tre då.

och nu är hon alldeles för stark för att det ska fungera att surra, hon sliter tills något går sönder.

Möjligen skulle en tvångsspilta funger (om man fick in henne), där man kan stänga bakom, framför OCH sätta en bom över ryggen så det enda hon kan göra är lägag sig ner, dvs inte komma framåt, bakåt eller uppåt.

Och någon tvångsspilta har jag ju tyvärr inte. Jag har funderat på att bygga en, men tvivlar på att jag kan bygga tillräckligt stadiga grejer...
 
Kan du inte pröva att bara sticka in kanylen och låta den sitta en liten stund och sen koppla i sprutan och spruta i pencelinen?

eller bygg en smal, smal box av brädor ute så han bara kan gå in och inte röra sig.
Då kan och inte flyga i luften.
 
Ett - man får inte ens IN kanylen. Hon reagerar omedelbart såfort hon känenr nålen och man hinner inte ens hugga in den

Två - en tvångsspilta måste förhindra att hon kan ta sig UPPÅT med. Annars är det bortkastat.

Men tvångsspilta är väl det jag ser skulle kunna fungera någon dag iaf (frågan är om jag får in henne där sen). men jag har ju ingen sådan, och frågan är om ett hembygge får tillräcklig hållfasthet. Jag har funderat på olika lösningar åt det hållet men får helt enkelt inte ihop hur jag ska få det stadigt nog..
 
det där är inte lätt=(

Men lycka till.

Men om du sätter på en huva så hon blir blind då?
Bör göras utomhus!!
 
Det är är kanske inte världens bästa förslag men i allfall!
vi har prövat deta med en uåring som hade något liknade problem!
har ni någon spilta???
ett altenativ är att sätta på en grimma på fölet be två man hålla hästen se till så att hästen står med rumpan mott vägen och se till att ge pencillinet så fort som möjligt!

eller att ni går in i en box och försöker få henne på rygg*hur den ugår till*
passa på när hon ligger ner och be några hålla i henne!
Hon måste ju ha sin medecin!

hoppats de fixar sig!
 
Har du provat att "gå på promenad" ute och i bara förbifarten sticka henne?
Vi har gjort så med Puckan,då hon vid framförallt maskning kör alla möjliga varianter,hon började med att bråka direkt mer eller mindre då hon kände nått i mungipan.Numera,när vi går våran vända runt stallet så hinner hon oftast inte ens märka det,hon "kastar" sig undan lite vid vaccination när man "sätter dit" nålen,men sen får man sätta dit sprutan och spruta.
 
Håller med, det är en bra idé att spruta i pectoralismuskulaturen, prova det. Jag tycker tom generellt att detta är bättre, mindre risk för biverkningar i form av stel hals tex.
Dessutom är det lättare att komma åt även om hästen reser sig.

Hoppas att det löser sig!!!

/z :)
 
Japps, prövat det, och du har inte ens chans att hålla en panikslagen häst, ens när det handlar om ett föl på 200 kg (125 cm i mkh). Hon reagerar blixtsnabbt, så snabbt att man inte hinner få in kanylen ens.

"Överfalla" henne när hon ligger fungerar nog en gång, sen lär hon ta sig på fötter och förbli stående såfort hon anar människa i närheten. Jag gav henne hippotrimpasta i munnen när hon låg ett par ggr (när hon började protestera mot det) och efter två gånger kastade hon sig upp såfort hon hörde mig och vägrade kategoriskt lägga sig om jag var i boxen. Hon är smart också den lilla rackaren..
 
Hon reagerar lika starkt var man än försöker sticka. halsen, rumpan, bringan.

testade mest för att se på diverse andra olika ställen med (där man alltså INTE ska sticka, men jag bara lät nålen nudda) - explosion.

är liksom inte bara "gaaah, hemskt, usch, försöka komma undan" utan hon får fullständigt frispel och ska bort till varje pris.

Provat täcka huvudet, samma resultat.

Snart har jag bara blåsrör och sövningspilar (kan man låna av djurparken? *s*) och att hissa upp fölet från marken kvar på listan och de känns lite vääl "Alexandras desperata hjärna har blivit överhettad och gått i spinn" över det *ler trött*
 
Provat, samma resultat, förutom att jag tappar henne när hon flippar ur och höll på att få en ny näsa på köpet (den gamla var farligt nära att bli mosad) när hon exploderade.

Men jag FATTAR INTE varför hon reagerar så starkt, det är liksom inget vett och sans i reaktionerna, utan från noll till explosion på en nanosekund. Och hon är så jädra cool i allt annat liksom om bryr sig inte nämnvärt, utan mer "jaha, nytt påhitt av matte". Men redan från absolut första sprutan hon någonsin fått så reagerade hon extremt.
 
kan du inte ge henne tribrissen eller hippotrim då??? det är ju pasta som du trycker in i munnen, som avmaskning :)
 
Bringan skrev någon.. Här kommer ett förslag till: Min morbror sprutade alltid sina fölisar i rumpan, kan kanske vara ett alternativ!
 
Hmm.. har funderat lite och kom på att jag inte frågat om du har försökt "bedöva" sprutområdet innan..? Alltså "slå"(ja klatcha lite på ett snällt sätt, peta med fingrarna lite hårt, klia med naglarna lite hårdare osv..) till området en stund så att det blir lite bedövat, och sen in fort som fasen med nålen?

Kanske en dum idé och du har väl redan tänkt på det..
 
Provat att bremsa örat? Du har ju inte tid att lösa problemet med långsiktigt arbete, så någon form av tvång vill väl till.

Jag har själv tillämpat det på besvärliga unghästar. Du tar LUGNT ett rejält tag i ena örat, kramar hårt och ev vrider lite. Det har fungerat på ett par riktigt besvärliga exemplar.

LIA
 
Håller med Martha

Tycker att det är konstigt att din vet inte har föreslagit hippotrim.
Har haft liknande "sprut problem" som du, med en av pållarna.
Hon skadade sig och skulle ha en kur.
Hon fick en injektion under själva behandlingen, sedan tyckte vet, att det var mest humant för henne att få hippotrim. Om inte annat för att hon hade slagit i halsen med, och var lite stel.
Och när du skall ge i tio dagar, så är det definitivt att föredra!

När jag sprutar, sprutar jag med i bringan.
De är som regel mer avslappnade där, och man riskerar inte att få böjd nål, om de susar runt lite.

Personligen hade jag aldrig vågat mig på en tvångs spilta.
Om det inte är av typen man ser på kliniker, om ens då...
Om det går galet, skall man ju få loss dem med!
Lycka till!

Lycka till!
 
Nina - jo, jag har pickat, "slagit" och nypt där tills det borde vara alldeles bortbedövat. Men tydligen har hon extremt bra receptorer för att känna av sprutkanyler.

Och jag kan ju picka, trycka och ha mig med en penna utan problem, och jag tycker det borde kännas minst lika hemskt, men det går bra. Allt utom NÅLAR verkar gå bra..

Till den som frågade om Hippotrim/Tribissen - hon har stått på Hippotrim i 10 dagar, tyvärr är bakterierna inte sulfakänsliga, så det behövs PC.

Provat hals, bringa, rumpa etc - samma reaktion överallt.
 
Re: Håller med Martha

Som sagt, hon HAR stått på Hippotrim i 10 dagar. Tyvärr hjälper det inte, bakteriejäklarna är inte sulfakänsliga. Men vi började med Hippotrim just för hon var bäng att spruta som liten och man gärna ville slippa det. Men tyvärr hjälper inte Hippotrim =/

Öronbremsat har jag inte provat i det här fallet, men i ett annat och hon blev etter värre (och så fick jag inte röra örat på två veckor sen). Vet inte om en vanlig brems skulle fungera bättre, eller om det skulle bli samma sak där.

(Alltså, om jag lyckades hålla i eländet såpass länge att det hann hinna "verka" med brems kanske det skulle bli bättre, men hon blir lika "tokig" som när man ska spruta bara man försöker bremsa örat. Och som sagt fick jag inte nudda det på två veckor sen. )

Försöker få tag i vet och höra om han tror att det kan fungera att plegga henne, och vad det finns mer man kan göra. Och ffa - hur mycket stress kan jag utsätta henne för. Vi pratade lite om det där med stress och immunförsvar nämligen.

Nåja, mer rapport lär följa när han svarat.
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Nu är det så att jag har en 8 årig vallack som jag köpt för lite mer än ett år sedan. Där han stod innan var han lös i magen (det...
2
Svar
35
· Visningar
3 826
Senast: hottis
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 882
Senast: Fladde
·
Hästvård Ikväll har jag gårr tre ronder mot Kele.. Suck.. Hon har ju senaste gångerna börjat komma på hur man kan krångla när man ska stickas...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 504
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp