Hjälp!! Första gångs betäckare..

Blomskan

Trådstartare
Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara.
Kan ingenting men pluggar nu så gott det går.
Skulle dock behöva veta lite om följande hingstar eftersom de finns på min "tänkbara" lista..
Eftersom jag känner mitt sto utan och innan så vet jag ju ganska snart vilka hingstar hon passar med.

Jag tycker man missar mycket information när man beskriver sina hingstar på diverse hemsidor.
Alla (nästan) skriver spaltkilometer med resultat i diverse prover samt resultat på både släktingar och avkommor. Visst, bra att veta om de förvärvar prestation. Om man nu väger det tyngst.
För mig som "vanlig" ryttare är det så mycket intressantare med temperament, ridbarhet osv. (Vissa kommentarer från testryttare finns visserligen)..
Varför skrivs det nästan aldrig om det?
Eller varför kan man inte lägga ut filmer där man visar hingsten i olika situationer - hanteringsmässiga alltså..?

Jaja.. I alla fal..
Dessa undrar jag över.

På plats 1 just nu ligger Canterbury.
Någon som känner till hans sätt?
Någon som sett/träffat honom i verkligheten?
Dräktighetsprocent?

Silber Sky F ligger god tvåa.
Fick dock för mig att han hade dålig dräktighetsprocent..
Någon som vet något om detta och om honom?

På tredje plats har jag Corporal VDL.
Är dock lite osäker på hans byggnation.
Information om honom och gärna vilken typ av föl han lämnar..



Mitt sto är av den grövre typen. Något "framtung". Dock är hon ganska liten, knappt 160cm hög.
Ganska kort rygg och korta framben.
Hon är kanon trevlig och mycket ridbar.
Vill dock ha en hingst som förvärvar ett stabilt psyke eftersom hon är väldigt tittig av sig vid ridning.
Framförallt i hoppningen blir hon väldigt spänd och tittar på ALLT.
Vattenmattor har varit nästintill omöjligt men eftersom hon vill göra rätt så har det gått med mycket övertalning.

Har ni tips på någon annan hingst som skulle kunna passa?
Gärna någon som lämnar lite större avkommor.
 
Jag hörde igår att Silber Sky har väldigt bra dräktighet och rekommenderas till krångelston, jag har dock inte seminerat med honom så det är andrahandsinfo.

Eftersom du "vet" att du vill ha en hingst som lämnar bra psyke skulle jag dock lägga de där yngre åt sidan och istället välja nån äldre välbeprövad.
 
Jag hörde igår att Silber Sky har väldigt bra dräktighet och rekommenderas till krångelston, jag har dock inte seminerat med honom så det är andrahandsinfo.

Eftersom du "vet" att du vill ha en hingst som lämnar bra psyke skulle jag dock lägga de där yngre åt sidan och istället välja nån äldre välbeprövad.

Tackar för ditt svar.
Ja det kanske vore en bra ide.
Har du några tips som skulle kunna matcha min "tax".. :)
 
Jag väntar själv föl efter Canterbury i år. Jag känner mig fortfarande helt nöjd med mitt val, får se om någon månad vad som kommer ut. Innan dess är det ju svårt att veta vad det blir och exakt hur nöjd jag är. Jag seminerade på stationen där han fanns. Fick hälsa på honom och se honom hanteras lite. Han såg otroligt trevlig ut av vad jag kunde se. Vilket var viktigt även för mig :) har även en kompis som var på ett tävling för några veckor sedan där han var med och även där var han riktigt trevlig i temperamentet. Fokuserad, uppmärksam och allmänt trevlig. Så det var roligt att höra. Dräktighetsprocenten förra säsongen var kanon. Han skall ju vara otroligt trevlig på alla sätt och vis, något hingsägaren berättade för mig vilket också hittills verkar ha stämt hur bra som helst. Så som sagt, såhär långt är jag supernöjd!
 
Nu vet jag inte stammen på ditt sto men titta på Click and Cash t ex. Kanske Fetcher N, har ingen koll på avkommorna där men Irco Marco brukar alltid ge gott temperament. Bravour har jag fött upp två stycken efter, otroligt bra skalle på dem båda.
 
Nu vet jag inte stammen på ditt sto men titta på Click and Cash t ex. Kanske Fetcher N, har ingen koll på avkommorna där men Irco Marco brukar alltid ge gott temperament. Bravour har jag fött upp två stycken efter, otroligt bra skalle på dem båda.

e: Cortus ue: Brilliant.

Click and Cash har jag fått tips om till henne. Såg honom på Scandinavium och gillade inte alls vad jag såg.
Han verkade mest störig och bänglig tyckte jag.
Så han är borträknad.

Fetcher N upplever jag som lite grov, har sneglat på honom men valt bort.

Hip Hop har just seglat upp på tänkbart listan.
Där har vi ju Irco Marco.
Undrar dock vilken storlek han lämnar på avkommor..?
Behöver ju någon som lämnar lite större eftersom hon är ganska liten.

Bravour är inte helt fel. Funderar dock lite Cornet Obelensky. Fick för mig att han kunde förärva svåra hästar.
 
Fetcher kan kanske vara ett alternativ för att få Irco Marco-blod? De avkommor jag sett efter honom har generellt inte varit lika små som de efter Hip Hop. Jättebra psyken, god ridbarhet, kanske åt det grövre hållet men eftersom du har Corporal på din lista tänker jag att du kanske inte är rädd för lite grovhet?
 
Irco mena? Större, bra hopp, var tydligen snäll i hanteringen och lätt att ha att göra med också.
 
Fetcher kan kanske vara ett alternativ för att få Irco Marco-blod? De avkommor jag sett efter honom har generellt inte varit lika små som de efter Hip Hop. Jättebra psyken, god ridbarhet, kanske åt det grövre hållet men eftersom du har Corporal på din lista tänker jag att du kanske inte är rädd för lite grovhet?

Corporal är på gränsen.
Egentligen för grov.

Han har bara varit med som en reservplan.

Himla synd att Hip Hop lämnar litet. Han hade ju hunnit bli favorit här nu.. :(
 
Irco mena? Större, bra hopp, var tydligen snäll i hanteringen och lätt att ha att göra med också.

Irco Mena har ju tyvärr väldigt dålig stapel på dressyren.
Vill gärna ha en som ger både hopp och gång. Inget extraordinärt utan bara en trevlig allroundhäst med trevlig gång och normalt hopp i lätt klass.
 
e: Cortus ue: Brilliant.

Click and Cash har jag fått tips om till henne. Såg honom på Scandinavium och gillade inte alls vad jag såg.
Han verkade mest störig och bänglig tyckte jag.
Så han är borträknad.

Fetcher N upplever jag som lite grov, har sneglat på honom men valt bort.

Hip Hop har just seglat upp på tänkbart listan.
Där har vi ju Irco Marco.
Undrar dock vilken storlek han lämnar på avkommor..?
Behöver ju någon som lämnar lite större eftersom hon är ganska liten.

Bravour är inte helt fel. Funderar dock lite Cornet Obelensky. Fick för mig att han kunde förärva svåra hästar.
Cornet Obolensky går inte att få tag på. Dessutom har han väl inte världens bästa temperament. Visserligen har han lämnat fantastiskt bra avkommor men jag tror snarare att det är för toppryttare och kanske inte för den vanlige ryttaren.

A
 
Ni får ursäkta mig, är mer inne på dressyrhingstar. Men känner ju så klart till de hopphingstarna med gång samt klassikerna. Men Contendro? Kan inte han passa? *Rätta mig gärna om jag har fel* :angel:
 
Jag har träffat Canterbury live i tävling/andra hingstar miljö.
Han är bara sååååååååååååå trevlig,inte bökig ,skrikig eller flamsig,lugn o fin,pussade lite på min vovve och så ridbar.
Hans föl är ju inte fy skam heller.
 
Cornet Obolensky går inte att få tag på. Dessutom har han väl inte världens bästa temperament. Visserligen har han lämnat fantastiskt bra avkommor men jag tror snarare att det är för toppryttare och kanske inte för den vanlige ryttaren.

A

Menade inte att jag funderade på honom som alternativ. Men fick tips på Bravur och han är ju efter CO.
Har också hört att han ger mkt temperament.
 
Jag har träffat Canterbury live i tävling/andra hingstar miljö.
Han är bara sååååååååååååå trevlig,inte bökig ,skrikig eller flamsig,lugn o fin,pussade lite på min vovve och så ridbar.
Hans föl är ju inte fy skam heller.

Jag blir mer och mer övertygad om mitt val.
Gillar honom väldigt mycket!
Hoppas bara att hon tar sig med honom så jag inte behöver fundera ut en ny date.. :)
 
Det ska nog inte vara något problem,han har bra fertilitet.
Och som sagt har han haft högst bedömda föl på en massa ställen två år på raken, vinnare av fölriks plus godkända söner och tävlande avkommor i Tyskland .
+ en trevlig ägare som aldrig är omöjlig att ha att göra med och som inte mörkar något vad det gäller honom.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 354
Senast: Milosari
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 428
Senast: Freazer
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 846
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp