Hjälp! Första samtalet?

Soffan03

Trådstartare
Nu behöver jag lite snabba råd. Jag har hört av mig på min första annons på hästnet, en islandshäst, och vi har kommit överens om att jag ska ringa i eftermiddag. Vad är lämpligt att fråga och ta upp såhär första kontakten? Ska jag skriva upp alla frågor jag kan komma på eller börja med de mest väsentliga?🤔😅

Det jag vet från annonsen är ålder, kön, ras såklart (islänning), storlek, lite om gångarterna och lynne och vad den gjort hos säljaren (största delen av livet).

Jag har aldrig köpt nån häst innan så är nybörjare på hela den processen.😅
 
Nu behöver jag lite snabba råd. Jag har hört av mig på min första annons på hästnet, en islandshäst, och vi har kommit överens om att jag ska ringa i eftermiddag. Vad är lämpligt att fråga och ta upp såhär första kontakten? Ska jag skriva upp alla frågor jag kan komma på eller börja med de mest väsentliga?🤔😅

Det jag vet från annonsen är ålder, kön, ras såklart (islänning), storlek, lite om gångarterna och lynne och vad den gjort hos säljaren (största delen av livet).

Jag har aldrig köpt nån häst innan så är nybörjare på hela den processen.😅
Kan tillägga att jag inte har några tävlingsambitioner och det är en äldre häst.
 
Skriv ner alla frågor på papper och sen svaren. Ställ alla frågor du tycker är viktiga, något jag skulle vilja veta är hur hovarna är, lätt/svårfödd? Box/lösdrift?
Lastning, vaccinering? Trafiksäker?
Rida ut på själv osv.

Finns alltid hur många frågor som helst så man får sålla till första kontakten. :)
Lycka till med hästköpet!
 
Skriv ner alla frågor på papper och sen svaren. Ställ alla frågor du tycker är viktiga, något jag skulle vilja veta är hur hovarna är, lätt/svårfödd? Box/lösdrift?
Lastning, vaccinering? Trafiksäker?
Rida ut på själv osv.

Finns alltid hur många frågor som helst så man får sålla till första kontakten. :)
Lycka till med hästköpet!
Tack!
Lastning, vaccinering och uteritter står det också om i annonsen, men man kan ju alltid få reda på mer detaljer. Säljaren bedriver verksamhet där den gått i 15 år nu, så man skulle ju tycka den är trafiksäker men ska ändå fråga upp det, kan ju hända de inte har nån trafik runt sig😅

Det med lätt/svårfödd var bra, tack! Och box/lösdrift. Jag har möjlighet till båda men vill gärna den ska funka med både och beroende på väder och årstid.
 
Kolla så den är försäkrad med.
Tack! Ska fråga det.

Försäkringar har jag dålig koll på, stället har verksamhet så vet inte om de försäkrar alla hästar när de har så många🤔 sen har jag ingen aning om hur det funkar med försäkring när man byter land, jag bor ju i Finland😅 det är dessutom få hobbyryttare som försäkrar sina hästar häromkring, många har ett eget sparkonto till hästen istället.

Men jag ska ändå fråga!
 
Be att få tillgång till försäkringbolaget och ev behandlingar.
Har den eksem.
Har den gått 15 år på ridskola/ turridning så sitter nog inte alla gångarter på plats.
Kan vara trög och inte så villig att jobba eller välriden.
Är den flockbunden eller går det att rida ut själv på den.
Många turridningshästar lämnar ogärna flocken.
 
Fång? Eksem? Lättfångad i hagen? Går den rida ut på själv? Pigg? Rena gångarter?
Lätt att klippa? Lättlastad? Skodd?
 
Och hur den är som flockmedlem.
Men det där vet man ju aldrig riktigt. Jag sålde för några år sedan en häst som jag haft i 18 år. Under hela tiden hos mig har han gått i flock och funkat väl i de flockar han gått i, både blandflockar och rena valackflockar. Inga bråk, inget drama, hade någon frågat mig så hade jag sagt att han var medel till låg i rang.

Efter försäljningen, när han skulle in i flocken hos köparen, blev det total kalabalik. Ett sto blev tokkär i honom, och han i henne, det blev bråk och stress och slutade med att köparens andra häst blev skadad (lyckligtvis inte så illa som först befarades). Hon valde då att ta båda sina hästar därifrån och de hamnade i en annan flock där det rått lugn och harmoni från början. Så det är väldigt vanskligt att säga hur hästen är som flockmedlem, det beror ju också väldigt mycket på resten av flocken!
 
Tack!
Lastning, vaccinering och uteritter står det också om i annonsen, men man kan ju alltid få reda på mer detaljer. Säljaren bedriver verksamhet där den gått i 15 år nu, så man skulle ju tycka den är trafiksäker men ska ändå fråga upp det, kan ju hända de inte har nån trafik runt sig😅

Det med lätt/svårfödd var bra, tack! Och box/lösdrift. Jag har möjlighet till båda men vill gärna den ska funka med både och beroende på väder och årstid.

Hör då med säljaren om den klarar att vara ensam. T.ex. ensam i stallet om man ska rida medan de andra hästarna är i hagen, ridas ut på ensam, ensam i ridhuset.
 
Be att få tillgång till försäkringbolaget och ev behandlingar.
Har den eksem.
Har den gått 15 år på ridskola/ turridning så sitter nog inte alla gångarter på plats.
Kan vara trög och inte så villig att jobba eller välriden.
Är den flockbunden eller går det att rida ut själv på den.
Många turridningshästar lämnar ogärna flocken.
Fång? Eksem? Lättfångad i hagen? Går den rida ut på själv? Pigg? Rena gångarter?
Lätt att klippa? Lättlastad? Skodd?

Tack! I annonsen står det att den ska gå bra att rida ut både ensam och i grupp, kan vara rätt pigg och gillar att jobba. Gångarterna ska vara okej-bra, men eftersom jag inte ska tävla nånting spelar det inte så stor roll, sålänge jag kan finslipa och hitta knapparna för gångarterna och för det behöver de inte vara perfekta. Skritten är bra, tölten ok kan bli lite passtaktig, bra trav, ok galopp, mycket pass. Det är vad som står i annonsen. Självklart frågar jag mer om dem också.

Jag läste även deras presentation av henne på deras hemsida och låter inte som de brukar låta vem som helst rida henne.
 
Men det där vet man ju aldrig riktigt. Jag sålde för några år sedan en häst som jag haft i 18 år. Under hela tiden hos mig har han gått i flock och funkat väl i de flockar han gått i, både blandflockar och rena valackflockar. Inga bråk, inget drama, hade någon frågat mig så hade jag sagt att han var medel till låg i rang.

Efter försäljningen, när han skulle in i flocken hos köparen, blev det total kalabalik. Ett sto blev tokkär i honom, och han i henne, det blev bråk och stress och slutade med att köparens andra häst blev skadad (lyckligtvis inte så illa som först befarades). Hon valde då att ta båda sina hästar därifrån och de hamnade i en annan flock där det rått lugn och harmoni från början. Så det är väldigt vanskligt att säga hur hästen är som flockmedlem, det beror ju också väldigt mycket på resten av flocken!
Jo såklart, men om ägaren säger "han gillar inte andra valacker" "han vaktar ston" eller liknande så får man ju ett hum om ens tilltänkte stallplats kommer att funka eller inte.
 
Tack! I annonsen står det att den ska gå bra att rida ut både ensam och i grupp, kan vara rätt pigg och gillar att jobba. Gångarterna ska vara okej-bra, men eftersom jag inte ska tävla nånting spelar det inte så stor roll, sålänge jag kan finslipa och hitta knapparna för gångarterna och för det behöver de inte vara perfekta. Skritten är bra, tölten ok kan bli lite passtaktig, bra trav, ok galopp, mycket pass. Det är vad som står i annonsen. Självklart frågar jag mer om dem också.

Jag läste även deras presentation av henne på deras hemsida och låter inte som de brukar låta vem som helst rida henne.
Mycket pass vad menas med det. Att den gärna vaggar fram i grisepass när den inte rids korrekt.. En verksamhetshäst rids ytterst sällan i flygande pass. Risken är att det är en styv 5 gångare som har svårt att bära sig speciellt i tölt. Men det märker du vid provridning. Hoppas hästen stämmer med ägarens beskrivning.
 
Skadehistorik, om inte det står något om det i annonsen. Vad har den lätt/svårt för. Kanske vad för person de tror hästen hade trivts hos eller vad för liv den skulle behöva, kan ge dig en hint om du är rätt person och hur hästen är ("den behöver en bestämd människa", hästen kanske är lite tuff i hantering, osv). Lycka till, vad spännande!! :D
 
Jag skulle också fråga om hur de tror att hästen kan förändra sig efter flytt. Hästar ändrar ju alltid lite på sig vid flytt till olika stall med olika rutiner och får den också byta människa och hantering kan den ändra sig mycket.
 
Tack! Ska fråga det.

Försäkringar har jag dålig koll på, stället har verksamhet så vet inte om de försäkrar alla hästar när de har så många🤔 sen har jag ingen aning om hur det funkar med försäkring när man byter land, jag bor ju i Finland😅 det är dessutom få hobbyryttare som försäkrar sina hästar häromkring, många har ett eget sparkonto till hästen istället.

Men jag ska ändå fråga!
Vet inte var i Finland du bor men alla jag känner här med häst har definitivt försäkring. Det kan bli riktigt dyrt utan...
 
Nu behöver jag lite snabba råd. Jag har hört av mig på min första annons på hästnet, en islandshäst, och vi har kommit överens om att jag ska ringa i eftermiddag. Vad är lämpligt att fråga och ta upp såhär första kontakten? Ska jag skriva upp alla frågor jag kan komma på eller börja med de mest väsentliga?🤔😅

Det jag vet från annonsen är ålder, kön, ras såklart (islänning), storlek, lite om gångarterna och lynne och vad den gjort hos säljaren (största delen av livet).

Jag har aldrig köpt nån häst innan så är nybörjare på hela den processen.😅
Fråga det mest väsentliga och ta resten när du ev kommer och provar hästen.
 
Vet inte var i Finland du bor men alla jag känner här med häst har definitivt försäkring. Det kan bli riktigt dyrt utan...
Med reservation för att jag kan vara fel ute nu men..
Jag tolkade det som ts var osäker hur/om man kan flytta över försäkring om man byter land?
Jag tolkar det lite som att hästen kanske står i tex Sverige och i så fall ska exporteras till Finland?
Om hon kan ha nytta av tidigare försäkring eller kanske måste nyförsäkra?
Edit: Läste visst inte helt ordentligt i ts inlägg. Min hjärna är inte vad den borde just nu, får sluta svara i seriösa trådar på nån dag 😅.
Verkar riskabelt att ha sparkonto. Kul om nåt händer första året då liksom 🙉.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 379
Senast: emlem
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 448
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp