HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

pulkaskurk

Trådstartare
Jag och min sambo är i tagen att köpa hus.

Antagligen blir det precis tvärt emot det vi hade tänkt att köpa :o


Men nu till funderingarna..

Huset är byggt -87/88 och är i stort sett inte renoverat alls under den tiden, endast något rum som har tapetserats men allt är gammalt.

Det betyder att tex vitvaror i kök, tvättstuga, värmepannan mm sjunger på sista versen.
Allt är otroligt nog väldigt fräscht så det måste bott ett par pedanter där sen det var nytt.
Så nu finns det två alternativ.

Alt 1:
Flytta in och bo där som det är, bara måla/tapetsera om väggarna allt eftersom och hoppas att grejerna håller ett tag till men att då lägga 25% i handpenning istället för 15% + övriga småkostnader som kommer till när man köper hus.
Detta alternativ gör att vi då att vi slipper ett topplån och bara har ett bottenlån att betala på.
Det kommer ändå finnas en buffert för att köpa en ny spis eller vad det nu må vara som kan gå sönder men då blir det bara vitvaror och ev lite kakel och köksbänk som byts ut i köket istället för att totalrenovera köket med allt nytt och fint.

Alt 2:
Är att betala dessa 15% + lagfarter mm och därmed ha X antal kr att renovera för.
Då skulle värmesystemet bytas ut och en totalrenovering av köket istället för en budgetrenovering.
Vi skulle även ha råd att göra om badrummen och lägga ett vackert skeppsgolv i solid trä i hela huset + att tapetsera om överallt = vi skulle få det väldigt fint hemma, precis efter vårt tycke och smak och förhoppningsvis även höja värdet på huset.
Men då blir månadskostnaden och huslånet ett par tusenlappar dyrare varje månad och det är ju inte jättekul att betala hur mkt som helst i bara ränta :crazy:

Så hur hade ni gjort i detta läge? Det är ju trots allt beboligt i det skick det är och det finns utrymme för att åtgärda viktiga saker men inte att både betala bort sig från att ta ett topplån och drömrenovera.
Man måste ju inte ha det superfint hemma även om jag gillar det :angel:

Så dela mer er av era tankar nu tack :)
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Hur man gör är väl lite beroende på hur man är som person.

Jag gillar att ha tid att tänka och planera. Första alternativet skulle ge mig det. Vartefter jag bor in mig i huset ser jag vad som behöver ändras och kan planera hur.

Att jag sedan är en varm anhängare av "så lite lån som möjligt" inverkar också. De pengar ni skulle lagt på lån kan sättas undan till kommande renoveringar.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Jag håller med tanten.

Så länge ni kan fixa det som dyker upp så verkar det klokt att ha så lite lån som möjligt och sen renovera allteftersom.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Jo jag håller med, vi vill inte heller ha mer lån än vad vi verkligen måste.

Dock är det ju det där med renoveringarna, tex köket skulle få en budgetrenovering istället för att bli mitt drömkök...
Och det gäller även renoveringar i övriga huset, det skulle vara tvunget att kompromissa på materialval till lite billigare alternativ än det vi helst skulle vilja ha.
För det är inte rimligt att spara ihop så pass mycket pengar som behövs för att kunna renovera med de materialval vi helst vill ha inom en rimlig tid och hur man än vrider och vänder på det kommer framförallt kök, badrummen och värmepannan behöva bytas ut inom ca 5 år..

För vi vill ju ha råd med annat också, inte bara bo i ett hus...
Tror det kommer tära lite för mkt på förhållandet om alla pengar bara ska gå till hus och renoveringar...

Ibland är det svårt att prioritera...
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Vill du ha ett "drömrenoverat" hus så se till att vara med när kronofogden har auktioner.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Vill du ha ett "drömrenoverat" hus så se till att vara med när kronofogden har auktioner.

Hehe ja kanske det, men vi vill gärna renovera själva efter eget tycke och smak :)

Å nu har vi ju dessutom hittat ett orenoverat hus som vi gillar och kan göra till vårt eget för inte hysteriskt mkt pengar :)
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Jag håller med föregående talare. Släpp lyxtankarna och ta lite i taget. Förstår verkligen inte denna renoveringshysteri som råder, inget påhopp på dig utan mer generellt.
Självklart är det viktigt att se över energislukare så som otäta fönster, dålig lösning av uppvärmning mm mm och självklart måste man lägga pengar på risiga tak, fuktiga grunder osv. Det jag inte fattar är hur man kan skuldsätta sig över huvet för att få det senaste köket och de sjysstaste bubblorna i badet.:confused:
Tycker det låter på dig som att du redan vet hur ni ska göra;)

Lycka till!!
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Alternativ 1 utan tvekan.

Att byta ut fullt fungerande utrustningar är ju ett gigantiskt slöseri. Både ekonomiskt och miljömässigt. Funkar vitvarorna efter cirka 23 år är de antagligen av otroligt bra kvalite. Köper du nya vitvaror får du nog vara glad ifall de håller i tio år. Att de drar lite mer el är nog en bagatell jämfört med vad det kostar att köpa nytt. Så vänta tills de går sönder och byt då.


Likadant med huset i övrigt. Det låter nog tråkigt, men efter något år så kanske ni vant er vid vissa saker som ni just nu tycker är tråkigt/fult.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Jag och sambon är i samma situation, utom att vi ännu inte fått tag i huset vi är ute efter.
Vi kommer göra som ert alternativ 1.
Det ska vara beboeligt, sen får vi ta ett rum i taget har vi sagt.

Återstår bara att se när vi får tag i vårt drömhus.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Jag håller med övriga - alternativ 1 - mycket beroende på att det tar tid att besluta sig för precis vad man vill ändra och sedan i vilken ordning man vill ändra det. Det är bra att bo in sig - innan man ändrar. Hur beslutskraftig man än är! ;)

Vi köpte hus 2002 - det var byggt - 75. Vi har bytt ut (nästan) all teknik eftersom. Jag har målat om vissa rum inomhus, sambon har målat om fönster, bakongstaket o s v vi väntar på att luftvärmepumpen ger sig och varmvatten beredaren ger sig. (Kyl, frys, tvätt och tork - har vi bytt under åren).

Jaa, det är bara att önska lycka till!
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Vi köpte 1996 ett hus byggt -86 som var orört. Det syntes nästan inte att tavlor suttit på väggarna tex , så vi flyttade bara in.
Det vi har behövt byta är tvättmaskinen som gick sönder för 4-5 år sedan.
Dessutom har vi gjort om köket för tre år sedan då det inte var så hög standard på stommen etc. Det var helt enkelt mycket slitet. (Min fars kök från 50 talet är i bättre skick) Spisen därifrån lever fortfarande på annat ställe.
Då vi tog ner inredningen visade det sig att den var från -76.....lapparna fanns kvar så de hade tagit den inredningen från det gamla huset och satt i det nya.
Nog tar man det för självklart att inredningen är från -86 och man köper ett hus byggt -86? Mäklaren hade aldrig hört talas om liknande.
Tyvärr var det 11 år sedan vi köpte huset, man ska reklamera inom 10 år..
Vad jag vill säga är att allt kan mycket väl klara sig tills dess att ni själva vill byta.
Vi har fortfarande samma kyl och frys, vald ett lägga de pengarna på inredningen i stället.

Bo in er ett tag innan ni börjar renovera.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Vi köpte ett hus där allt utom en toalett måste göras om. Som tur är handlar det bara om ytskikt men vi har rivit ut köket och har bott utan kök sen vi flyttade in 24 mars.

Det beror helt på hur man är som person - klarar ni att bo i en kappsäck i två år?
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Vad är det för uppvärmning i dagsläget?
Jag hade nog valt alt 1 och känns sedan renovering helt nödvändigt så går det ju antagligen att höja upp lånet. Det är skönt att "bara" ha ett bottenlån.
Vi har ju själva kört med alternativ 1 och sedan renoverat långsamt rum för rum allteftersom vi sparat ihop pengar till material.
Ens smak brukar ju vanligtvis ändras med åren, det fanns en tid då jag tyckte syrabetsade furumöbler var fantastiskt snygga så jag är rätt glad att jag då inte hade ekonomin att dra på mig några...
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Jag går emot resten, hade jag råd skulle jag ta alternativ 2. Jag vet hur det blir annars (i vår familj iallafall), saker och ting blir aldrig gjorda och det blir mycket jobbigare att renovera när man redan bor i huset.
Ska det ändå göras så kan det lika gärna göras direkt, om man nu har pengarna att hosta upp varje månad.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Det kan vara bra att bo in sig först. Inte helt sällan upptäcker man ju att "hmmm, det hade varit smartare att ha den placerad där, istället för här" när man bott på ett ställe ett tag. Det verkar som en fullkomligen rimlig placering innan man börjar vardagsbo någonstans, sedan framkommer det att vardagsströmmen inte alls går som man tänkt sig.

Jag håller med de som rekommenderar renovering efterhand.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Håller med övriga, absolut alternativ 1! Inget snack om saker.

Om du nu vet hur ditt drömkök ser ut kan du då inte köpa vitvaror som fungerar både i nuvarande kök och i det blivande drömköket om de skulle gå sönder? Så kan ni ju skjuta upp renoveringen tills ni har sparat ihop.

Vi köpte ett 40-tals hus för tre år sedan. Vi har fokuserat på att spara ihop pengar till de stora bitarna, så nu har vi bytt fönster+ tak utan att ta mer lån. Efter hand fortsätter nu den invändiga renoveringen. Hade vi totalrenoverat i samband med att vi köpte huset hade det sett helt annorlunda ut än hur vi vill ha det idag + att det hade kostat oss mera över tid.

Försök hitta en balans mellan sparande och att betala av på lånet, så är det sällan några problem att låna mer om ni skulle behöva det i framtiden.
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Jag håller med föregående talare. Släpp lyxtankarna och ta lite i taget. Förstår verkligen inte denna renoveringshysteri som råder, inget påhopp på dig utan mer generellt.
Självklart är det viktigt att se över energislukare så som otäta fönster, dålig lösning av uppvärmning mm mm och självklart måste man lägga pengar på risiga tak, fuktiga grunder osv. Det jag inte fattar är hur man kan skuldsätta sig över huvet för att få det senaste köket och de sjysstaste bubblorna i badet.:confused:
Tycker det låter på dig som att du redan vet hur ni ska göra;)

Lycka till!!

Jag håller verkligen med de som skrivit i tråden, inte minst detta inlägg. Det är med stor risk så att en besiktning av huset kommer att visa på saker som behöver göras, om än inte akut men inom några år som är viktigare än rena skönhetsåtgärder. Vi har precis köpt ett hus och det var i väldigt bra skick tack och lov men vi måste ändå räkna med att lägga om taket inom en femårsperiod och eftersom badrummet är runt 15 år gammalt så kommer det också behöva göras om på sikt trots att det inte är några problem med det i dagsläget - våtutrymmen har begränsad livslängd. Så vi kan glädja oss åt att vi bara behöver byta några takpannor och måla om ett par rum när vi flyttar in men samtidigt måste vi se till att vi har en buffert för de kostnader som oundvikligen kommer att krävas på lite sikt när man äger ett hus. Att tvättmaskinen är äldre är inget vi tänker bry oss om; den får stå kvar så länge den fungerar. Detsamma gäller badrummet; det är väl inte PRECIS de färger vi själva skulle valt men helt ok ändå och vi kommer ju få det som vi vill i sinom tid.

Sen får du ursäkta att jag lånar din tråd TS men jag bara måste visa vårt hus :love:

huset2.jpg
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Tack! Går omkring med ett fånigt leende på läpparna hela tiden nu, det är ett underbart hus och jag kan inte riktigt fatta att det är vårt! :laugh:
 
Sv: HJÄLP! Funderingar vid renoveringar och husköp..

Tack! Går omkring med ett fånigt leende på läpparna hela tiden nu, det är ett underbart hus och jag kan inte riktigt fatta att det är vårt! :laugh:

Det är jättefint! Oerhört sött med balkongen över ingången mm.
 

Liknande trådar

Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 434
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp