HJÄLP! Gaming headset

nyttnick

Trådstartare
Kiddo fyller år snart och önskar sig ett gaming headset för att kunna prata med sina vänner när de spelar ihop. Jag kan inget om sådant och vet inte vad jag ska köpa. Barnet fyller 9 år och det spelas Roblox och Fortnite. Det behöver inte var någon värstinggrej, men jag vill att det ska fungera. Tänker mig att jag kan titta in på typ netonnet för att få tag på en, men det finns ju 60 att välja mellan O_o

Någon insatt som har tips? Om det har betydelse så har barnet relativt stort huvud, så det behöver inte tas någon hänsyn till det. Vuxenstorlekar passar troligtvis.
 
Kiddo fyller år snart och önskar sig ett gaming headset för att kunna prata med sina vänner när de spelar ihop. Jag kan inget om sådant och vet inte vad jag ska köpa. Barnet fyller 9 år och det spelas Roblox och Fortnite. Det behöver inte var någon värstinggrej, men jag vill att det ska fungera. Tänker mig att jag kan titta in på typ netonnet för att få tag på en, men det finns ju 60 att välja mellan O_o

Någon insatt som har tips? Om det har betydelse så har barnet relativt stort huvud, så det behöver inte tas någon hänsyn till det. Vuxenstorlekar passar troligtvis.
Jag och ett flertal vänner har Hyper X Cloud 2 som headset (eller ja, nu har jag ett trådlöst från samma tillverkare efter att C2 la ner efter lång och trogen tjänst). Det kostar dock 850kr i normalpris, och det är kanske lite dyrt?

Kan tänka mig att HyperX Cloud Stinger är bra med, men har ej provat. Verkar ligga några hundralappar billigare.

Övriga i den prisklassen har jag tyvärr inte testat och kan inte ge några tips riktigt om.
Vad är din budget ca?
 
Jag och ett flertal vänner har Hyper X Cloud 2 som headset (eller ja, nu har jag ett trådlöst från samma tillverkare efter att C2 la ner efter lång och trogen tjänst). Det kostar dock 850kr i normalpris, och det är kanske lite dyrt?

Kan tänka mig att HyperX Cloud Stinger är bra med, men har ej provat. Verkar ligga några hundralappar billigare.

Övriga i den prisklassen har jag tyvärr inte testat och kan inte ge några tips riktigt om.
Vad är din budget ca?
Jag skulle säga att 5-600 kr kanske är rimligt? Men skulle något som anses vara "bättre" kosta 700 så kanske jag kan sträcka mig dit också. Det enda jag funderar på är om en 9-åring verkligen uppfattar gradskillnaden på ok och bra? Just nu finns ju bara vanliga högtalare, så bara att kunna kommunicera tillbaka kommer att vara ett jättelyft gissar jag.
 
Jag skulle säga att 5-600 kr kanske är rimligt? Men skulle något som anses vara "bättre" kosta 700 så kanske jag kan sträcka mig dit också. Det enda jag funderar på är om en 9-åring verkligen uppfattar gradskillnaden på ok och bra? Just nu finns ju bara vanliga högtalare, så bara att kunna kommunicera tillbaka kommer att vara ett jättelyft gissar jag.
Skulle kolla på HyperX Cloud Stinger då, eller kanske någon av Plantronics modeller.
Såg att Asus Cerberus låg bra i pris med, verkar ha fått bra recensioner.

Och nej, det gör man säkert inte om man är 9 :) Den största fördelen är väl att ett lite bättre är skönt att ha på sig och att medspelare slipper brus när man pratar.
Ska kolla med en vän som har barn och själv är gamer vad hans ungar använder!
 
Kiddo fyller år snart och önskar sig ett gaming headset för att kunna prata med sina vänner när de spelar ihop. Jag kan inget om sådant och vet inte vad jag ska köpa. Barnet fyller 9 år och det spelas Roblox och Fortnite. Det behöver inte var någon värstinggrej, men jag vill att det ska fungera. Tänker mig att jag kan titta in på typ netonnet för att få tag på en, men det finns ju 60 att välja mellan O_o
Någon insatt som har tips? Om det har betydelse så har barnet relativt stort huvud, så det behöver inte tas någon hänsyn till det. Vuxenstorlekar passar troligtvis.
Har haft LAN för vuxna ungdomar senast i helgen. De är ju förvisso äldre, men om jag skulle köpa till en 9-åring i dag så hade jag gått för en enkel modell och on-ear. Gärna en juniormodell som har volymstopp.

Viktigast för din 9-åring är nog att det finns en frän mic, som sitter framför munnen, istället för i en sladd?

Gemensamt för LAN-gänget var nämligen att alla har mer eller mindre tinnitus, samt sämre hörsel än genomsnittet. De har spelat mycket, men det är ju det ungdomar gör numera.

De har haft dyra fina over-ear (den ene skulle bräcka den andre) och ljudnivån blir ju helt galen.
I dag har de typ modellen nedan om de inte ska iväg och spela på något stort LAN som Dreamhack.
Har spelat mycket själv och vet hur lätt det är att dra på ljudet och bara träda in i spelets värld. Så japp, även jag har tinnitus. Helt självförvållat.

Nu hade gänget on-ear och till en struntsumma av deras tidigare lurar. :)

Jag hade börjat med en sådan här. 139 kr.
De är inte lika bekväma som over-ear kanske, men om man ropar att maten är klar, har de en liten chans att höra det. Och om de är obekväma för öronen efter ett par timmar, så går det bra att ta spelpaus. ;)

Dessutom går lurar sönder i stridens hetta (kanske inte än, men vänta till hormonerna kickar in ordentligt. ;) ), och när utrustning ska släpas fram och tillbaka på LAN.

Var rädd om 9-åringens hörsel så länge du kan påverka. :heart
976737.jpg
 
Har haft LAN för vuxna ungdomar senast i helgen. De är ju förvisso äldre, men om jag skulle köpa till en 9-åring i dag så hade jag gått för en enkel modell och on-ear. Gärna en juniormodell som har volymstopp.

Viktigast för din 9-åring är nog att han har en frän mic, som sitter framför munnen, istället för i en sladd?

Gemensamt för LAN-gänget var nämligen att alla har mer eller mindre tinnitus, samt sämre hörsel än genomsnittet. De har spelat mycket, men det är ju det ungdomar gör numera.

De har haft dyra fina over-ear (den ene skulle bräcka den andre) och ljudnivån blir ju helt galen.
I dag har de typ modellen nedan om de inte ska iväg och spela på något stort LAN som Dreamhack.
Har spelat mycket själv och vet hur lätt det är att dra på ljudet och bara träda in i spelets värld. Så japp, även jag har tinnitus. Helt självförvållat.

Nu hade gänget on-ear och till en struntsumma av deras tidigare lurar. :)

Jag hade börjat med en sådan här. 139 kr.
De är inte lika bekväma som over-ear kanske, men om man ropar att maten är klar, har de en liten chans att höra det. Och om de är obekväma för öronen efter ett par timmar, så går det bra att ta spelpaus. ;)

Dessutom går lurar sönder i stridens hetta (kanske inte än, men vänta till hormonerna kickar in ordentligt. ;) ), och när utrustning ska släpas fram och tillbaka på LAN.

Var rädd om 9-åringens hörsel så länge du kan påverka. :heart
976737.jpg
Jag förstår till 100% dina argument, men micen till sådana där brukar vara värdelös - och det är fruktansvärt jobbigt att spela med folk som har dålig mic alltså.
 
Jag förstår till 100% dina argument, men micen till sådana där brukar vara värdelös - och det är fruktansvärt jobbigt att spela med folk som har dålig mic alltså.
Ja, det kan lätt bli sprakande, flåsande ljud. Varje andetag kan låta som ett JAS!

Men den här är faktiskt ok, använder den dagligen i jobbmöten.

Jag har gjort ett gäng mic-muffar till ungdomarna om det har sprakat och om det inte har funkat med vanliga utbytes.
Har använt det jag har haft hemma, allt från fluffiga fleeceplädar, till att ha snott lite av djurens Vet Bed. ;)
Vad gör inte en gammal gamer för den nya generationen liksom. ;)
 
Ja, det kan lätt bli sprakande, flåsande ljud. Varje andetag kan låta som ett JAS!

Men den här är faktiskt ok, använder den dagligen i jobbmöten.

Jag har gjort ett gäng mic-muffar till ungdomarna om det har sprakat och om det inte har funkat med vanliga utbytes.
Har använt det jag har haft hemma, allt från fluffiga fleeceplädar, till att ha snott lite av djurens Vet Bed. ;)
Vad gör inte en gammal gamer för den nya generationen liksom. ;)
Vanliga samtal brukar ju dock vara okej, men när folk börjar skrika etc så blir det värre. Särskilt med barnröster som lätt skär sig ;)

Haha, ja. Nöden är uppfinningarnas moder!

I min gamingkrets är det iaf ingen som har något annat än riktiga gamingheadsets. Eller så har man riktig mic och andra bra hörlurar - och det handlar inte om att försöka bräcka varandra på något sätt, man vill bara ha bra ljud och ge andra en bra ljudupplevelse.
 
Skulle kolla på HyperX Cloud Stinger då, eller kanske någon av Plantronics modeller.
Såg att Asus Cerberus låg bra i pris med, verkar ha fått bra recensioner.

Och nej, det gör man säkert inte om man är 9 :) Den största fördelen är väl att ett lite bättre är skönt att ha på sig och att medspelare slipper brus när man pratar.
Ska kolla med en vän som har barn och själv är gamer vad hans ungar använder!
Gör gärna det! Tack så mycket.
 
Tack för all input! Barnet är i det stora hela en mycket beskedlig individ (för tillfället) och är inte skrikig ens i spelsituationer (även om ett och annat oönskat ord slipper ut). Och jag tror att om jag förklarar hur hög volym kan påverka hörseln så kommer volymen inte att dras upp för högt. Sätter jag en maxvolym på exempelvis iPad eller dylikt så hålls den volymen utan diskussion eller bråk.

Detta kan ju förstås förändras när tonårshormoner kommer i svajning.
 
Jag har ett par Siberia V2 Frost från Steelseries men vad jag minns är de nog lite dyrare än vad du har i budget, dock är det en lite äldre modell så de kanske kan finnas på reor?
De har riktigt bra ljud, och har bara hört att ljudet från mig är riktigt riktigt bra. Så det är bra mic.
Dessutom lyser de blått och blinkar och har sig - supercoolt :p
Det enda jag hade önskat var att de satt bättre på huvudet, jag har litet huvud och headsetet känns lite väl stort.

En annan grej jag tycker är viktig är att headsetet inte väger för mycket, det finns inget värre än huvudvärken man får när ett tungt headset har tryckts ner på skallen i en timme :wtf:
 
Jag har Steelseries Siberia V2 och tycker att mikrofonen i dem är riktigt bra, det lilla jag har använt den (har numera separat mic, en Blue Yeti). En vän har likadant headset och hörs klart och tydligt när vi chattar så det är uppenbarligen bra kvalitet fast man kan tycka att micen ser väldigt oansenlig ut.
De har väldigt bra ljud för lurar i den prisklassen, och är inte tunga i konstruktionen så man kan ha dem på sig längre stunder utan att riskera skallebank. Viktigt eftersom spelsessioner tenderar att alltid bli längre än man har tänkt sig. ;)
Hållbarheten är också helt okej, jag brukar slita ut lurar på löpande band och upplever att de här är bland de som klarat sig längst innan de börjat glappa eller sagt upp sig på annat vis.
Det enda negativa är möjligen priset, de går på runt 700 kr, men det är väldigt mycket valuta för pengarna. Andra bra lurar kostar i regel minst det dubbla. :nailbiting:
 
De har väldigt bra ljud för lurar i den prisklassen, och är inte tunga i konstruktionen så man kan ha dem på sig längre stunder utan att riskera skallebank. Viktigt eftersom spelsessioner tenderar att alltid bli längre än man har tänkt sig. ;)
Eller hur. De jag hade innan var tyngre och huvudvärken kom krypande redan efter 40 minuter, efter 3 timmar var jag tvungen att gå och lägga mig eftersom huvudet kändes som att det skulle sprängas.
De jag har nu klarar lätt 10 timmar i sträck utan minsta huvudvärksymptom, det är snarare kroppen som tycker att jag ska röra på mig som får bestämma hur länge jag kan spela utan uppehåll. :o
 
Sky Razer som pesten. Deras prylar går i regel sönder omgående.

Sen håller jag med @Wingates om typ allt. :)

Tänk på om du vill att det ska vara en sluten eller öppen konstruktion om det är over ear-modellen. En sluten släpper varken ut ljud till omgivningen eller in till personen med hörlurarna på sig, medan en öppen släpper in mycket mer ljud men också läcker lite ljud utåt. De flesta spelheadset är slutna.
 
Och jag har en sambo som älskar deras produkter, headsetet höll i ca 10 år.
Ja om precis allt de sålde gick sönder absolut hela tiden skulle de ju inte kunna sälja nåt. Men jag och sambon har tillsammans ägt sex Razerprodukter och alla har dött inom två år, utom högtalarna som höll fyra år. Först trodde jag att det var en slump att min datormus (av modellen som absolut alla rekommenderade) havererade så snabbt (ett år och någon månad), så jag köpte en ny... varpå sambons också havererade. Och ett år senare var det dags för min nya att dö också. Garantin gick inte att rucka på förstås. Under tiden de fungerade köpte vi även var sitt tangentbord och högtalarna och det gick precis likadant med dem. Nu behöver du inte googla länge utan att hitta kritik och varningar.
Trevliga grejer så länge de funkar men jag skulle absolut aldrig rekommendera dem till någon.

Kul att han gillar sina. :up:
 
Jag har mitt andra Asus Cerberus nu, slet ut micen i det första efter några år, och det är riktigt bra med tanke på att det kostar runt 400 spänn. Jag brukar få höra att min mic är bra jämfört med flera som har dyrare headsets. Det sitter tyvärr rätt hårt jämfört med t ex steelseries men jag kan ändå spela många timmar. Nackdelen för ett barn är att cerberus är väldigt ljudisolerande. Istället för att ropa att maten är klar kanske man måste knacka på axeln eller skicka ett meddelande, å andra sidan är det kanske ett bättre sätt att kommunicera...
 
Jag har ett par Siberia V2 Frost från Steelseries men vad jag minns är de nog lite dyrare än vad du har i budget, dock är det en lite äldre modell så de kanske kan finnas på reor?
De har riktigt bra ljud, och har bara hört att ljudet från mig är riktigt riktigt bra. Så det är bra mic.
Dessutom lyser de blått och blinkar och har sig - supercoolt :p
Det enda jag hade önskat var att de satt bättre på huvudet, jag har litet huvud och headsetet känns lite väl stort.

En annan grej jag tycker är viktig är att headsetet inte väger för mycket, det finns inget värre än huvudvärken man får när ett tungt headset har tryckts ner på skallen i en timme :wtf:

Har också dessa + 2 par till från steelseries, kan inte ha något annat, får ont uppepå huvudet och öronen av andra headset.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vill fråga er om en sak som är lite känslig. Jag lever ensam, har mitt jobb, min hund och min lägenhet. Många vänner och en...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 028
Senast: Nila
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 253
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 894
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 500
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp