Hjälp! Går det att träna bort tittighet på tävling?

Vitavi

Trådstartare
Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5 år sedan. Vi har mest ridit och tränat för tränare hemmavid men ibland åkt iväg på träning på andra ställen. Men så senaste året har jag blivit allt mer sugen att börja tävla. Har åkt på några enstaka pay and jump och pay and ride nu och upptäckt att hästen är otroligt tittig och nervös på i "tävlingsmomentet". Kan nämnas att jag också blir nervös vilket säkert smittar av sig?
På pay and jump har hon stannat på alla hinder trots att vi gått ner till 50 cm. Hoppar andra försöket efter mkt övertalning. Men tar inte skänkeln ordentligt utan beter sig som om hindren ska äta upp henne. (Hoppar 1.10 bana på träning utan problem). På pay and ride går hon 2 meter innanför spåret för att väggarna är läskiga. Går inte nära läktaren. Tar varken skänkel eller tygeltag. Går med hög spänd nacke över tygeln och sänkt rygg och är svår att styra (stjärnkikare). Detta enbart inne på banan. Fin på framridning om än något spänd.
På träning tränar vi på LA nivå med goda lovord från olika tränare.
Så vad gör man? Fortsätter åka ut och stämma ut sig? Kommer tittigheten gå över med rutin? Eller ger man upp och inser att det inte är en tävlingshäst man köpt?
 
Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5 år sedan. Vi har mest ridit och tränat för tränare hemmavid men ibland åkt iväg på träning på andra ställen. Men så senaste året har jag blivit allt mer sugen att börja tävla. Har åkt på några enstaka pay and jump och pay and ride nu och upptäckt att hästen är otroligt tittig och nervös på i "tävlingsmomentet". Kan nämnas att jag också blir nervös vilket säkert smittar av sig?
På pay and jump har hon stannat på alla hinder trots att vi gått ner till 50 cm. Hoppar andra försöket efter mkt övertalning. Men tar inte skänkeln ordentligt utan beter sig som om hindren ska äta upp henne. (Hoppar 1.10 bana på träning utan problem). På pay and ride går hon 2 meter innanför spåret för att väggarna är läskiga. Går inte nära läktaren. Tar varken skänkel eller tygeltag. Går med hög spänd nacke över tygeln och sänkt rygg och är svår att styra (stjärnkikare). Detta enbart inne på banan. Fin på framridning om än något spänd.
På träning tränar vi på LA nivå med goda lovord från olika tränare.
Så vad gör man? Fortsätter åka ut och stämma ut sig? Kommer tittigheten gå över med rutin? Eller ger man upp och inser att det inte är en tävlingshäst man köpt?
Det är klart att det går att träna! Jag har också en tittig häst. Jag började med att åka och rida på olika ställen helt utan krav, dvs bara åka till ett nytt ridhus och rida ett kravlöst pass där. Sedan åkte jag på lite P&R, också det helt utan krav. Ibland kom jag inte i närheten av domarkortsidan alls. Jag har nu några tävlingsplatser där vi varit fler gånger, där går det bättre. Jag försöker blanda in nya tävlingsplatser allt eftersom och försöker att bara lugnt styra igenom programmet. Det fungerar för mig. Jag skulle rekommendera att du behandlar det här som precis vilken annan sak som helst som behöver tränas. Fundera på exakt vad din häst tycker är jobbigt och lägg upp en plan med små små steg för att träna och förbättra.
Om det bara är tittighet på tävling och inte på nya platser får du ju analysera vad det är som orsakar spänningen. Är det kanske dina tävlingsnerver? Domarbord, blommor, dekorationer? Publik? Därefter fundera på hur du kan träna.
 
Det går att träna, träna, träna. Att åka till nya ställen och rida/träna/tävla så mycket som möjligt.
Det tar tid...

Jag hade en likadan och jag gav upp. Insåg att min häst och jag var en urusel tävlingskombination och vi tillsammans aldrig skulle nå några resultat eller åka från en tävling och känna mig nöjd.

Men jag har sett andra med liknande problem träna bort det... men fortf då och då ballar de ur totalt..

Men det går!

Och absolut inget att skämmas över om det går åt skogen inför publik. Träna träna träna
 
Jag tror ni behöver träna på tävlingsmomentet lika mycket båda två. :) Med rutin kanske din nervositet lugnar sig, det kommer smitta av sig på hästen. Med rutin kommer hästen inte reagera så mycket på nya saker, det kommer smitta av sig på dig. Fråga efter miljöträning när ni åker på träning - ställ fram dressyrstaket, något som liknar ett domarbord, paraplyer m.m. Ta med ditt lugn från opressade situationer och försök härma ditt agerande när ni sedan är på tävling. Gör på samma sätt, prata på samma sätt, glöm inte att andas. Åk på tävlingar med enda ambition att det är miljöträning, tänk därför inte att Nu gick programmet åt helvete, tänk istället ”det tog bra två varv innan vi kunde gå förbi domarbordet mot förra gångens tre varv!”. Tänk absolut inte att ni skämmer ut dig. Tänk vilken investering ni gör i er själva.

Kanske blir hästen också spänd av att det är mer spring, mer hästar och mer ljud på tävling än på träning. Det kanske inte är ”saker” utan situationer som pressar hästen - någon galopperar nära, en annan sparkar i transporten... Försök åka på livliga träningar och motsvarande för att träna på just det momentet. Kanske bara åk dit utan att rida, bara täna på miljön och avslappning. Jag håller på med brukshästar och där kan man alltid vara med på alla aktiviteter oavsett egen utbildningsnivå, för det är så viktigt att körhästar är trygga hästar (och att ha kul!). Att åka på aktiviteter där det är spring och hästar överallt är oerhört värdefullt, oavsett om man lyckas rida/köra eller om man bara lyckas hålla hästen i grimma utan incidenter. För varje gång blir ekipaget mer trygga i varandra. Så, träna träna träna, på allt! :)
 
@Vitavi det är nog svårt att säga om det går att få bättre eller ej. Det är svårare för en äldre häst som inte från början vant sig att vara ute mycket, än en yngre som kommer ut och exponeras tidigare.

Om den stannar på varje hinder på P&R tycker jag det talar för att hästen inte är mogen uppgiften dvs det blir i dagsläget FÖR stressigt för den. Det blir ju heller då ingen positiv upplevelse för den, som den kan ta till sig och lära sig av.
Kanske ta ut den på andra typer av träningar på olika ställen först, för att "vänja" men utan att det blir "ren tävlingsplats"?
 
Jag tror ni behöver träna på tävlingsmomentet lika mycket båda två. :) Med rutin kanske din nervositet lugnar sig, det kommer smitta av sig på hästen. Med rutin kommer hästen inte reagera så mycket på nya saker, det kommer smitta av sig på dig. Fråga efter miljöträning när ni åker på träning - ställ fram dressyrstaket, något som liknar ett domarbord, paraplyer m.m. Ta med ditt lugn från opressade situationer och försök härma ditt agerande när ni sedan är på tävling. Gör på samma sätt, prata på samma sätt, glöm inte att andas. Åk på tävlingar med enda ambition att det är miljöträning, tänk därför inte att Nu gick programmet åt helvete, tänk istället ”det tog bra två varv innan vi kunde gå förbi domarbordet mot förra gångens tre varv!”. Tänk absolut inte att ni skämmer ut dig. Tänk vilken investering ni gör i er själva.

Kanske blir hästen också spänd av att det är mer spring, mer hästar och mer ljud på tävling än på träning. Det kanske inte är ”saker” utan situationer som pressar hästen - någon galopperar nära, en annan sparkar i transporten... Försök åka på livliga träningar och motsvarande för att träna på just det momentet. Kanske bara åk dit utan att rida, bara täna på miljön och avslappning. Jag håller på med brukshästar och där kan man alltid vara med på alla aktiviteter oavsett egen utbildningsnivå, för det är så viktigt att körhästar är trygga hästar (och att ha kul!). Att åka på aktiviteter där det är spring och hästar överallt är oerhört värdefullt, oavsett om man lyckas rida/köra eller om man bara lyckas hålla hästen i grimma utan incidenter. För varje gång blir ekipaget mer trygga i varandra. Så, träna träna träna, på allt! :)
Jag håller med dig i det mesta, utom det där att välja livliga träningar. Eller jo, fixar hästen det så är det förstås jättebra! Men jag tycker inte heller man ska göra det svårare än nödvändigt i början, bättre att se till att sätta sig i situationer som kommer fungera för att ha lyckade träningar i ryggen. Sen kan man trappa upp svårighetsnivån.
 
Pay and jump är ju just träning så åk ut och hoppa låga banor. Pressa inte hästen om den är spänd, låt den kika lite på banan och allt runt omkring. Hoppar den tre hinder bra så avsluta där och låt hästen känna den varit duktig. Nu låter det lite som om du tycker ni skämmer ut er för för ni hoppar högre på träning och därför blir stressad av att hästen stannar på 50 cm. Lägg din egna prestige åt sidan och fokusera på att få hästen avslappnad. Hitta ett system du alltid gör och gör detta även när du åker iväg så känner hästen snart igen sig och blir tryggad det.
 
Det handlar om miljöträning - att förbereda hästen på att lära sig acceptera och prestera på nya platser och i nya situationer.

I dylika fall kan man göra mycket förberedande genom att träna på spökhinder på hemmaplan, men ytterst är det att lära sig slappna av på andra ställen - så ut och åk! Varje tur är en erfarenhet rikare. Och rätt vad det är så kommer hästen våga fokusera på uppgiften helhjärtat, tills dess sänk ribban och bara ta er runt. Alla hästar kan skritthoppa upp till 80 cm. Bara våga vara framme för skänkeln och ta sig över hindrena duger.
 
Jag håller med dig i det mesta, utom det där att välja livliga träningar. Eller jo, fixar hästen det så är det förstås jättebra! Men jag tycker inte heller man ska göra det svårare än nödvändigt i början, bättre att se till att sätta sig i situationer som kommer fungera för att ha lyckade träningar i ryggen. Sen kan man trappa upp svårighetsnivån.
Nä, det är såklart en upptrappningsfråga. :) Något man själv får avgöra vad man känner sig redo för. Men för ryttaren kanske det kan vara mer avdramatiserat i vissa situationer trots att det är rörigt/stressigt runt omkring. Det lugnet kan då smitta av på hästen och är en erfarenhet att ta med sig när man själv blir nervös pga tävlingsmomentet.
 
Jag tror att om hon går hyfsat bra på framridning men inte inne på banan, så är det nog mycket din ridning som ändras när ni kommer in på banan. Det blir lätt så när man är nervös. Du behöver nog övervinna din egen stress för att få henne att slappna av. Kanske kan du få låna någon annan, lugn och rutinerad häst för att själv få lite rutin först? :) Säger absolut inte att det BARA beror på dig, men om hon är tittig och lättstressad så är nog en förutsättning för att det ska bli bra att du är hyfsat lugn.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 935
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 327
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 134
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp