HJÄLP - gult snor, rinniga ögon och bucklor

Almii

Trådstartare
Hej!

Jag har en valack på 13 år som är helt ny i stallet sedan en vecka tillbaka. Nya hagkompisar, ny stallmiljö och nya människor,

Men nu är det så att han idag var (vad jag först tänkte) helt angripen av mygg, broms eller vad det nu kan vara. Små bucklor över hela mulen, frambenen, bogen och magen samt svagare på bakbenen. Han ser i allmänt svullen ut i ansiktet och har rinniga ögon och lite småsår av bucklorna på mulen (verkar inte klia dock..). Dessutom började han snora med gult snor nån timme senare och jag misstänker nu att det kanske inte bara är något så enkelt som ett krypangrepp utan kanske en allergisk reaktion på något... Känner mig helt lost och tar gärna emot alla tips ni har!

Självklart har jag kontakt med veterinär, men h¨n säger att det inte verkar vara någon akut fara och att jag borde försöka vänta ut det och se om det blir bättre under dagen. Vad säger ni? Hans allmänmående är som vanligt, äter och dricker. Tempen verkar normal hittils.

Tacksam för den hjälp jag kan få!
 
Litar du inte på din veterinär, hör med en annan.

Säger veterinären att det inte är någon akut fara utan att du kan avvakta, skulle i alla fall jag avvakta. De flesta av oss som sitter här är inte veterinärer och jag skulle inte våga ställa en diagnos, utan adekvat utbildning.
 
@Almii jag känner såhär, att känner du att en veterinär ändå bör titta på hästen utifrån hur du bedömer det, så då ber du om det oavsett vad veterinär på telefon ”bedömt”.

DistriktsVeterinär har skyldighet att åka ut om /när djurägaren vill/bedömer behov så känner du att du vill att någon kunnig undersöker och bedömer hästen så kommunicerar du det oavsett bedömningen du fått via telefonen.

Jag har haft hästar i 40+ år och även andra djur , och tyvärr kan ingen veterinär hur duktig den än må vara ställa diagnos/bedöma annat än väldigt generellt på telefon ang allmäntillstånd för stunden osv. Det är djurägaren själv som måste bedöma hur denne känner utifrån djurets tillstånd om det känns akut eller icke, om man vill vänta utifrån generella råd eller icke.

Det är inte vanligt - men några gånger under åren har även jag stött på veterinär som inte helst vill åka ut just då med de generella råden som argument, men att det visat sig väldigt kritiskt att man sedan faktiskt stod på sig att jo, de behövde komma ut.

Om man som djurägare ändå känner att jo - någon medicinskt utbildad bör titta på djuret och undersöka det så behöver man vara tydlig med att Jo - jag vill oavsett att du gör det.
 
Senast ändrad:
Fick en ny tysk häst för några år sedan som efter någon vecka började snora gult snor och hosta. Ringde vet som tog prover och ingen smitta. Sattes på medicin och efter någon vecka fick han nässelutslag över hela kroppen som inte ville ge sig.
Det visade sig att han reagerat på knott. Inga andra hästar hade reagerat och det var inte ens speciellt mycket knott där. Men han var antagligen inte van vid svenska knott och reagerade såpass.

Prova lägg på ett exemtäcke så han inte blir biten, kan mycket väl vara liknande reaktion på din häst.
 
Gult snor ska absolut tas på allvar. Även rinnande ögon och bucklor på kroppen behöver behandlas. Vill inte den veterinär du har pratat med komma så ring någon annan och stå på dig. Hästen är ny och kan bära på någon smitta. Självklart ska en veterinär kolla igenom hästen.
 
Tack för all hjälp! Nu har det ju gått några år men han mår toppen idag, tog ut veterinär efter någon dag till då han fortfarande var snorig, ingen förhöjd temp eller liknande och allmänmåendet var bra. Ingen smitta konstaterades och vet gjorde samma bedömning som tidigare. Troligen nässelutslag, gav med sig på bara någon vecka. Oklart dock var det berodde på eftersom ingen av hagkompisarna fick liknande och han är svenskfödd och hade bott i samma område de senaste 4 åren. Jag gissar på knott eller liknande eftersom det var TJOCKT med kryp bland skogspartierna i sommarhagen, men sedan den gången har det aldrig hänt igen.

Antagligen var han den enda som påverkades eftersom han gillade att ställa sig i de svåraste partierna i skogen medan hagkompisarna stannade ute på ängen eller under mindre tät skog. Han är lite av en enstöring på de sättet hahah.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 858
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 526
H
Hästvård Har ett fyraårigt halvblodssto som har exem/är känslig mot insekter. Vet inte om det är relaterat till nuvarande problem. Förra sommaren...
Svar
1
· Visningar
3 582
Senast: Hippokondriker
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 529
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp