HJÄLP Häst som pallnitar efter hindret

ThereseMimoff

Trådstartare
Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen han kom till mig för 6 månader sedan. Gjorde aldrig det innan. Gamla ägaren sa att han testade henne så som unghäst men har inte gjort det sen dess. Problemet är att ja inte sitter kvar och kan säga åt honom på skarpen som gamla ägaren sa att ja måste. Ju mer ja åker av, ju mer gör han det.

Vi kan rida på hemma plan, hoppa och galopp hur bra som helst. Så fort vi kommer ut på en terrängbana börjar detta.
Han gjorde de i hoppningen hemma med i början men nu har han övergått till terrängbanan.
Känner mig totalt värdelös när jag under en träning inte ens kan galoppera utan att ramla av.

Han verkligen pallnitar, sliter ner huvudet och skjuter upp rygger samtidigt som han studsar fram.
När man ramlar av så står han helt lugn o bara tittar på en..

Jag börjar bli rädd för honom vilket är jätte tråkigt för jag trivs så bra med honom annars!




Finns det Några tips?
Är grästygel ett alternativ tills han slutar?
Vet inte vad ja ska göra längre 😭
 
Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen han kom till mig för 6 månader sedan. Gjorde aldrig det innan. Gamla ägaren sa att han testade henne så som unghäst men har inte gjort det sen dess. Problemet är att ja inte sitter kvar och kan säga åt honom på skarpen som gamla ägaren sa att ja måste. Ju mer ja åker av, ju mer gör han det.

Vi kan rida på hemma plan, hoppa och galopp hur bra som helst. Så fort vi kommer ut på en terrängbana börjar detta.
Han gjorde de i hoppningen hemma med i början men nu har han övergått till terrängbanan.
Känner mig totalt värdelös när jag under en träning inte ens kan galoppera utan att ramla av.

Han verkligen pallnitar, sliter ner huvudet och skjuter upp rygger samtidigt som han studsar fram.
När man ramlar av så står han helt lugn o bara tittar på en..

Jag börjar bli rädd för honom vilket är jätte tråkigt för jag trivs så bra med honom annars!




Finns det Några tips?
Är grästygel ett alternativ tills han slutar?
Vet inte vad ja ska göra längre 😭
Kolla upp om hästen har ont och så att utrustningen passar.
Annars ta hjälp av tränare eller någon annan som kan sitta upp.
 
Kolla upp om hästen har ont och så att utrustningen passar.
Annars ta hjälp av tränare eller någon annan som kan sitta upp.
Vi har en veterinär i stallet som både kollat och ridit honom och kan inte hitta något alls på honom.
Ja försöker hitta någon annan som kan sitta upp men hittills har alla blivit rädda för honom.
 
Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen han kom till mig för 6 månader sedan. Gjorde aldrig det innan. Gamla ägaren sa att han testade henne så som unghäst men har inte gjort det sen dess. Problemet är att ja inte sitter kvar och kan säga åt honom på skarpen som gamla ägaren sa att ja måste. Ju mer ja åker av, ju mer gör han det.

Vi kan rida på hemma plan, hoppa och galopp hur bra som helst. Så fort vi kommer ut på en terrängbana börjar detta.
Han gjorde de i hoppningen hemma med i början men nu har han övergått till terrängbanan.
Känner mig totalt värdelös när jag under en träning inte ens kan galoppera utan att ramla av.

Han verkligen pallnitar, sliter ner huvudet och skjuter upp rygger samtidigt som han studsar fram.
När man ramlar av så står han helt lugn o bara tittar på en..

Jag börjar bli rädd för honom vilket är jätte tråkigt för jag trivs så bra med honom annars!




Finns det Några tips?
Är grästygel ett alternativ tills han slutar?
Vet inte vad ja ska göra längre 😭
En sak som du inte ska göra är att sätta på en grästygel iallafall, då är risken bara att ni går omkull istället och du får hästen över dig och ni båda skadas.

Har inte tränaren några tips? Har hästen inte ont så hade jag nog börjat med att fråga tränaren ev byta tränare som har taktiker för att förebrå beteendet så att du får en chans att förhindra det.
 
Vi har en veterinär i stallet som både kollat och ridit honom och kan inte hitta något alls på honom.
Ja försöker hitta någon annan som kan sitta upp men hittills har alla blivit rädda för honom.
"Kollat" är lite svårtolkat, vad menar du med det? Har ni gjort en ordentlig utredning (på klinik) eller bara en snabb check av hur han rör sig?
 
Min förra häst gjorde exakt likadant. Blev ohållbart för mig att ha honom som hopphäst & såldes som dressyrhäst istället. Vid försäljningen upptäcktes det att han var lite tät i själva "kanalen" i nacken & inflammation i SI-leden. Vet inte om något av det påverkat hans beteende då han höll på i många år till och från. Men märkt av att flera från samma stam med mycket blod - balou & framförallt Baltimore har samma tendenser.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 928
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp