Hjälp - häst som tokbockar

Kenzo2019

Trådstartare
Hej,

jag har en 12-årig irish cob. Har haft honom i ca 9 månader. För ca 3 veckor sedan red jag ut själv (som jag ofta gör). Han var lugn och fin och vi började trava. Han försökte direkt sticka (vilket han inte gjort förut) och jag försökte dra i säkerhetsbromsen. Han fick ned huvudet och började bocka som en rodeohäst. Jag flög av under fjärde bocken och slog mig ordentligt. Pga axelskadan som jag fick har jag inte kunnat rida på tre veckor och han har gått i hage dygnet om med sina hästkompisar.

Idag skulle en kompis låna honom för en kort skrittur med en annan kompis (hon är mycket van). Hon ringde nu och sa att han börjat tokbocka så fort hon satt upp. Hon tog av sadel och longerade honom för att få ut eventuell överskottsenergi. Hon sadlade sedan igen och satt upp men han var värre än innan - han hade alla fyra i luften samtidigt. Bockade och försökte sticka inne i paddocken. Hon lyckades stoppa honom mot staketet och hoppade av. Hon var rätt skakad och jag är förtvivlad.

Jag var ute hos honom tidigare idag och borstade etc och då verkade han helt som vanligt. Har kontaktat min veterinär för att be henne kolla honom. Har inte ändrat foder eller något.

Vad tror ni om detta? Tack!
 
Passar sadeln? Kolla sadeln noga så det inte är något som är trasigt - bommen tex eller något på undersidan .

Kan hästen ha gjort sig illa i hagen - tex vurpat omkull och sträckt något, så det gör ont när ryttaren sätter sig på ?
 
Låter som hästen försöker tala om att något inte är som det ska är min första tanke. Nog inte fel att kolla med veterinär och även gå över utrustningen om den fortfarande ligger/sitter som det ska, så det inte klämmer någonstans osv.
 
Tack för svar!

Hade en sadelprovare ute för ca 3 månader sedan och köpte sen en helt ny sadel. Får nog dubbelkolla att allt är som det ska.

Han kan ha vurpat ute men svårt att säga. Han ser ut att röra sig normalt. Rullar sig etc.
 
Sadeltvång?
Något med sadel/sadelgjord?
Fungerar han att longera med sadel eller händer det bara med ryttare?
Överskottsenergi?
 
Tack alla!

veterinären kommer på onsdag. Skall be henne kolla sadel också. Skall prova med att longera med sadel imorgon för att se vad som händer. Han verkar liksom inte superpigg så tvivlar på att det är överskottsenergi. Skall kolla upp det här med älgflugor - hästen är i Frankrike och jag har inte hört talas om älgflugor men det finns säkert här också.

Jag har även kontaktat förra ägaren för att höra om detta hänt tidigare.

Man blir så orolig när sånt här händer :(
 
Hej,

jag har en 12-årig irish cob. Har haft honom i ca 9 månader. För ca 3 veckor sedan red jag ut själv (som jag ofta gör). Han var lugn och fin och vi började trava. Han försökte direkt sticka (vilket han inte gjort förut) och jag försökte dra i säkerhetsbromsen. Han fick ned huvudet och började bocka som en rodeohäst. Jag flög av under fjärde bocken och slog mig ordentligt. Pga axelskadan som jag fick har jag inte kunnat rida på tre veckor och han har gått i hage dygnet om med sina hästkompisar.

Idag skulle en kompis låna honom för en kort skrittur med en annan kompis (hon är mycket van). Hon ringde nu och sa att han börjat tokbocka så fort hon satt upp. Hon tog av sadel och longerade honom för att få ut eventuell överskottsenergi. Hon sadlade sedan igen och satt upp men han var värre än innan - han hade alla fyra i luften samtidigt. Bockade och försökte sticka inne i paddocken. Hon lyckades stoppa honom mot staketet och hoppade av. Hon var rätt skakad och jag är förtvivlad.

Jag var ute hos honom tidigare idag och borstade etc och då verkade han helt som vanligt. Har kontaktat min veterinär för att be henne kolla honom. Har inte ändrat foder eller något.

Vad tror ni om detta? Tack!

Min förra häst reagerade väldigt såhär på senhöst, fick alltid ihop det till att han satt vinterpäls...Jag trodde han hade sadeltvång, men nu i efterhand så har det visat sig att han har KS. Jag ägde honom från han var 10 månader till 4 år, och han var ju så pass ung när jag sålde (pga småbarn) så jag trodde ju som sagt att det var sadeltvång/ovana bara.
 
Veterinären kom imorse. Hon kände först igenom honom och hittade inget anmärkningsvärt. Hon sa dock att det ibland är svårt att riktigt känna ryggen på de grövre raserna. Jag longerade honom först utan sadel och han rörde sig fint i alla gångarter. Vi la sedan på sadel och han började bocka som en galning. Jag lät röntga ryggen och den såg fin ut. Inga anmärkningar alls. Så nu går vi vidare med osteopat och sadelprovare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp