Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

E

Empa80

Den senaste månaden har min hästapålle blivit enormt kliig på mulen. De senaste två dagarna har det inte gått att rida honom. Antingen vill han bara dra mulen i marken eller så slår han nåt fruktansvärt med hela huvudet. I boxen sen lugnar han ner sig men vill gärna stå så att han kan klia sig på mulen. Det syns ingenting på mulen. Min hund har tidigare haft nåt kvalster i näsan-kan det komma nåt sånt på hästar också? Till historien måste också tilläggas att en annan häst blev likadan förra året. Fick sluta rida henne och har nu betäckt henne-för det har inte blivit bättre. Hjälp...
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Troligtvis pollenallergi! Torka rent näsan, köp nosnät,låt hästen stå inne några timmar innan ridning.
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Låter som headshaking syndrome! :eek: Sök på buke och på internet. rekommenderar starkt köp av nosnät så fort som möjligt. Länkar finns i en ganska färsk HS-tråd här.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Å tack! Ska kolla upp det här-verkligen ingenting jag har tänkt på tidigare- TACK!
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Nu har det gått ett halvår och hästen har blivit bättre. Den sista månaden har han varit helt bra faktiskt-inget skakande alls. Han har blivit behandlad av en osteopat flera gånger. Osteopaten hittade låsningar i den andra halskotan och det kan vara så att han har blivit frisk nu pga att han inte längre har några låsningar där. :banana: Men jag vågar inte hoppas allt för mycket ännu. Headshaking syndrome verkar ju komma tillbaka på vår och sommar så jag får se hur det går.
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Du får nog vänta till nästa vår/sommar för att få klarhet i om hästen är frisk eller inte. HS är, som du skrev, ofta säsongsbetonat.
Hoppas kliandet/skakandet inte återkommer!!
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

hmm...min e lika!! i somras var den 3:dje sommaren med symptom och de har blivit kraftigt värre för varje år. Så jag har ridit med näsluva i sommar och på hösten avtog dessa HS symptom.

MEN nu har de kommit tillbaka med ryckningar i huvet o ökad mängd frustningar och massor av klia mule....i synnerhet när hon blir borstad...märker inget i hage och bara lite vid ridning.

Efter en utredning på klinik av annan anledning, togs även blodprov för allergi. OCH veterinären på kliniken meddelade mig i veckan att hästen är allergiskt mot kvalster o insekter...:confused:
Så nu ska vi in på kliniken för fortsatt utredning i morgon....

Antagligen ska hon sprutas med lite "insekt" dagligen under LÅNG tid, för att hon ska bli immun...mer vet jag i morgonkväll....
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Hur har det gått? Ska du behandla henne så att hon blir immun mot kvalster och insekter?

För egen del vågar jag inte riktigt hoppas på det bästa än. Får ju som sagt vänta ett halvår eller så först. Han får väl bli en trevlig kille att rida på vinterhalvåret annars... hmm... för så här års är det ju så roligt att ta sig ut...

Ville ändå mest tipsa om det där med en osteopat och låsning i andra halskotan. Jag har hört talas om det på ett par ställen och det kan ju vara en lösning. Min pålle hade ju faktiskt en låsning just där och har blivit bättre efter behandling.
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Jodå, vi kollade halsen och den va rätt irriterad, så därför inleder vi nu denna allergibehandling med en kortisonkur.
Immunterapi ska inledas, medicinen är beställd men tar ca 6 veckor att få...därefter ska det bli spännande att se om det blir nån bättring till sommaren. Med tanke på hur pass mkt sämre hon blir år för år, så törs jag knappt tänka på hur nästa sommar blir....

Hästen i fråga är nu strax 12 år och ända sedan jag red in henne, så har jag reflekterat över hur larvig hon varit när det gäller mygg mm.
Ett par myggor o hon har blivit snudd på hysterisk, men jag har ju inte alls kopplat detta till HS-symptomen som kommit de senaste 3 åren. Dessutom är hon mer tolerant nu, om det beror på uppfostran eller toleras har jag ingen aning om.

Däremot är det första gången som hon visar symptom inomhus och den här årstiden, främst när jag borstar henne, men även ibland när hon äter. Men det är mkt SMÅ tecken hon visar i detta läge.

När det gäller halskotan så har jag chiropraktor till henne ett par ggr/år och det händer att det finns en låsning där, men inte varje gång...senast var han ut för 14 dar sen...å då var det bara bogen som trasslade...

Vill gärna veta prognosen på denna immunterai, för jag har inte hört talas om detta på häst förut, inte heller hittar jag nån info på nätet...men nån kanske har tråkigt och kan tänka sig att hjälpa mig att leta lite??? :angel:

Förresten har Tinnes dressyrhäst Solos Carex nån allergi, nån som vet mot vad???
 
Sv: Hjälp-hästen är tokigt kliig på mulen!

Lycka till!
Vet inte vad det är för allergi Solos Carex har... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp