Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Asa_S

Trådstartare
Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande:

Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på hästens öga, som varade rejält. Behandling sattes in, men på torsdag kväll fann vi för gott att dra in hästen till stationen och där beslutade de behålla henne för intensivbehandling med ögondroppar och observation. När detta redan var bestämt skulle hon av någon anledning sederas, och detta gick inte. Hon ställde sig på bakbenen med öronen slickade längs halsen och slog efter veterinären, först bara eftertryckligt och sedan med riktigt allvar bakom. Vet kom åt att sticka dit nålen men kunde inte komma i närheten sedan, hästen släppte till mig så pass att jag kunde rycka ut den igen så att den inte skulle hamna i boxspånet, samma procedur upprepades sedan på andra sidan. Jag kunde hålla i hästen och dra ner den men jag kunde inte hindra den från att resa sig, inte heller från att sparka efter vet, hade faktiskt bara bogar och framknän i mitt synfält. Jaha, sa vet, då blir det tvångsspilta. Till saken hör att hästen också är extremt svårlastad, och jag sade också att jag trodde det skulle bli minst lika svårt att få in den i tvångsspiltan som att sedera, och med tanke på uppträdandet kändes det inte otänkbart att hästen skulle försöka ta sig ur till vilket pris som helst och därmed slå sig sönder och samman, och kanske andra också. Veterinären envisades inte, utan efter att vi misslyckats också med att ge pasta oralt, sker nu all medicinering via foder. Hästen stod kvar till lö em, ögat ser mycket bättre ut och hästen har också fått tillbaka synen, även om det ju är svårt att säga hur mycket. Hon har under den tiden inte ätit eller druckit ordentligt pga sin stress.

Nu vill de att jag ska komma tillbaka på återbesök för att deras ögonkunnige vet ska kunna titta på ögat, för att, som jag förstod det, kunna se om hornhinnan lagt sig dubbel, isåfall måste hästen läggas omkull och ögat skrapas.

Jag är, med tanke på hur stressad hästen var vid hämtning (hon reste sig då vid sista droppningen, något det inte fanns några tendenser till alls när jag lämnade henne på torsdagen efter ett dygns droppning hemma, väldigt tveksam till om det kommer att gå att titta på ögat utan sedering. Om man kommer fram till att ögat måste skrapas, kommer vi att vara tvungna att transportera hästen till en annan klinik eftersom de inte har möjlighet att lägga omkull hästen. Detta innebär alltså ännu en lastning och ännu en, förmodligen traumatisk sedering innan detta är gjort.

Hästen har sedan tidigare en oerhört djup misstro mot människor, det tog 7 månader (av tid, inte av jobb) innan hon började följa oss med blicken i stallet, före dess ville hon öht inte veta av någon kontakt. Hon tolererade det bara nätt och jämt. Nu är hon världens goaste häst med ett riktigt hjärta av guld, och jag vet inte alls hur jag ska göra. Vilken som helst av de andra hade jag aldrig tvekat att göra precis som vet säger, men denna vill jag verkligen inte utsätta för mer än absolut nödvändigt. För detta får jag lite eller ingen förståelse och ännu värre i sammanhanget är att det smugit sig in en liten känsla av att företagsklimatet på denna klinik innebär att man gör alla undersökningar man kan komma på, kanske för att de flesta där tydligen är relativt nyutexade om man ska tro på vad som sägs, och därigenom saknar den rutin som skulle behövas.

Jag vill ha en häst som fortfarande går att hantera, jag vill inte att vare sig hon eller någon människa - eller utrustning för den delen - ska bli skadade och jag värderar psyket hos den här hästen högre än synen. Däremot har jag förstått att om man inte kan häva infektionen kan den vandra vidare upp i hjärnan och då dör hästen. Jag har kommit fram till lite olika alternativ:

1) Jag åker in med hästen, den är lugn och går att kolla och allt är bra - jag åker hem och fortsätter medicineringen. Bästa möjliga scenario - behöver jag säga att det känns som önsketänkande?

2) Samma som 1:an men hästen måste läggas och vi måste då byta klinik, sederas etc.

3) Jag åker istället med hästen direkt till den klinik som isåfall kommer att lägga omkull hästen och de får sedera och göra "alltiett". Kräver att hela teamet står berett att ev operera och sedan blir utan göra om det inte blir op, men hästen behöver bara transporteras och sederas en gång. Hon har heller inte några negativa upplevelser runt en ny (?) klinik (jag vet ju inte om hon varit där tidigare), och det kanske går enklare att sedera då? Vet inte riktigt vad som skulle krävas för att det skulle gå att genomföra, behövs godkännande från behandlande vet? Och hur villig är en vet att överta en redan inledd behandling?

4) Jag åker inte alls nu utan avvaktar och ser om det hjälper med bara medicinering, gör det inte det får jag ta mig en funderare igen, ev med följd att hästen inte klarar sig.

Just nu överväger jag seriöst alt 4, så illa är det. Alt 1 vore ju bra, men kan lika gärna bli 2:an, och backar jag ur där, så är ju den undersökningen helt i onödan. Vad ska jag göra? Finns det något mer alternativ som jag inte tänkt på? Finns det följder av de olika alternativen som jag inte är medveten om? Jag behöver all hjälp jag kan få, jag får inte tillräckligt mycket objektiv info av behandlande vet, de blir bara irriterade när jag frågar. SNÄLLA hjälp mig.
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Vet ju inte hur det fungerar, men kan inte den ögonkunnige åka ut till dig och titta på ögat, eller behövs specialutrustning? Om du verkligen förklarar varför du vill slippa åka in i onödan.

Du kan ju kanske vara beredd att betala lite mer (om du har råd) om det nu är lite företagsklimat...
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Tack för ditt svar. Utrustningen kan tydligen bara användas på plats, om det har med strömförsörjning eller andra förutsättningar vet jag inte, men jag måste tyvärr in med hästen för att de ska kunna kolla den. Annars hade det nog varit en helt annan sak, tror det går att göra mycket mer med hästen på hemmaplan där den inte stressar upp sig.
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Kan du inte ge lugnande till hästen INNAN du åker hemifrån? Så slipper den sin ångest under transport och vid ankomst, sen får man förmodligen "plussa på"lugnande medel.
Det kan vara en bra inkörsport, så kanske hästen lär sig att det inte är så hemskt i allafall.
Den behöver verkligen ångestdämpande, för både sin egen och er skull.
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Kunde kanske vara något! En kompis pratade om någon sirap, men det kanske inte fungerar om den behöver läggas sedan? Då ska det väl vara fastande, eller?
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Asa_S skrev:
Kunde kanske vara något! En kompis pratade om någon sirap, men det kanske inte fungerar om den behöver läggas sedan? Då ska det väl vara fastande, eller?

Jag sederar de vildaste galningar i mitt stall med några ml plegicilsirap gm munnen som de begärligt suger i sig från en spruta alt att man droppar det sakta innanför läppen om den är så hanterbar så man fått på en grimma redan. Efter 30-40 min kan jag ensam göra vad som helst med hästen. Däremot har jag ingen erfarenhet av att åka transport med pleg i kroppen (hästens kropp alltså) kanske blir den farligt lealös? Dessa ml spelar ingen roll för narkosen.

Nu finns inte po pleg kvar (har ett gammalt lager!) men såvitt jag vet finns ngn synonym eller liknande prep. Men det måste väl vet veta, det ska ju passa ihop med det tilltänkta narkosmedlet också.
Om Peter Lundin hoppar in här kanske han kan tala om varför man drog in plegicil och vad som används peroralt istället? HH
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Det där låter väldigt hoppfullt, tycker jag! :bow: :bow:

In i transporten kommer vi på ett sätt eller ett annat, bara vi är två lugna som lastar, och hon åker lugnt, men det är just den här enorma stressreaktionen hon får när hon blir rädd för vad som ska göras med henne som jag vill undvika "till varje pris" nästan. Konstigt att det inte togs upp som alternativ alls, det känns nästan som om det gått prestige i att hästen visst går att undersökas på det sätt de vill... Men nu får jag nytt hopp, då går det ju att göra på ett lugnt sätt :banana: även vid framtida behandlingar. Oj, vad lättad jag känner mig! TACK!
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Rekomenderar INTE att man åker transport med en sederad häst..

Var med om att en "försederad" häst gick omkull i transporten och var livlös vid framkomsten...

Och vi hade inte bromsat eller gjort någon hastig sidvärtrörelse medans vi körde..

Som tur var så kvicknade hästen till när den dragits ur transporten...men den hade ingen kännbar puls i bakbenen vid framkomsten till kliniken, så det blev lite kaotiskt en stund....
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

palle skrev:
Rekomenderar INTE att man åker transport med en sederad häst..

Var med om att en "försederad" häst gick omkull i transporten och var livlös vid framkomsten...

Och vi hade inte bromsat eller gjort någon hastig sidvärtrörelse medans vi körde..

Som tur var så kvicknade hästen till när den dragits ur transporten...men den hade ingen kännbar puls i bakbenen vid framkomsten till kliniken, så det blev lite kaotiskt en stund....

Lugnande medel kan också betyda homeopatiska "räddningsdroppar",
som jag använde i början till en ny häst vi fick hem med total transportskräck.
Han hade varit ute för en otäck transportolycka.
Där hjälpte inga ledarskapsövningar i världen.
Efter ett par gånger med dom i kroppen, kom han på att det nog förmodligen GICK att åka transport.
Steg 2 Var att åka utan dem, men bli sjösvett.
Steg 3 Blev slutligen att åka transport på normalt sätt utan att svettas med kompis.
Steg 4 slutligen att våga åka ensam.

Men man bör ta reda på om dessa droppar kan kombineras med vanliga läkemedel, som kanske kommer att användas när man kommer fram till klinik, som det här fallet handlade om.
Jag ska försöka ta reda på det.
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Vetranquil granulat, licenspreparat, innehåller samma substans som pleg. Vanligaste orsaken till att veterinärpreparat tas bort från marknaden är att de inte täcker sina kostnader ffa för registrering o marknadsföring.
PL
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Räddningsdroppar är väl inte homeopatiska utan ngn slags blomsteressenser.
PL
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

peter_lundin skrev:
Räddningsdroppar är väl inte homeopatiska utan ngn slags blomsteressenser.
PL

Vet du hur det ligger till, kan man kombinera dessa med ankomst till tex djursjukhus, där andra preparat används?
Vad anser vanliga djurkliniker om dessa?
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Eftersom den här typen av preparat inte har ngn riktig dokumentation går det inte att uttala sig om hur de fungerar med andra preparat.
PL
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

peter_lundin skrev:
Eftersom den här typen av preparat inte har ngn riktig dokumentation går det inte att uttala sig om hur de fungerar med andra preparat.
PL

Ska försöka kolla med en bekant som både är läkarutbildad och naturläkare. I och för sig på människa, men någon ledtråd torde ju finnas..
I framtiden hoppas jag på nära samarbete mellan vanlig skolmedicin och naturläkarvård och motsvarande kombination expertis vad gäller djur, så man kan utnyttja alla resurser optimalt.
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

peter_lundin skrev:
Eftersom den här typen av preparat inte har ngn riktig dokumentation går det inte att uttala sig om hur de fungerar med andra preparat.
PL

Kan man möjligen försiktigt få fråga om du möjligen är veterinär =(resurs?)
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Efter koll med mina "källor", verkar det inte vara nån fara att blanda dessa räddningsdroppar med vanliga läkemedel. Nån annan som har en uppfattning?
Bra med många åsikter...
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

hej!
fölåt om jag snor tråden lite, men jag har ett någorlunda liknande problem med min ardenner, fast gällande hovslagaren. goliat hat hovbölder och sprickor, han MÅSTE verkligen verkas upp och fixas till enligt vet(och mig med för den delen!) problemet är att goliat är av en helt annan uppfattning. han diggar inte hovslagare det minsta, och blir helt galen bara det kommer en och tittar på honom! han är hur cool som helst med folk och vet, men en hovis! nej hu vad hemskt!! till saken hör att han är ardenner, och jag har fått veta att dom inte är så populära hos hovslagarna, eftersom dom är "tungarbetade". min fråga är nu om dessa droppar eller preparat är något för mig? man måste ju kunna lyfta upp hans ben, och han måste ju kunna hålla balansen...
väldigt tacksam för svar, det där med verkningsstol lät inte så kul..
//karin
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Det tycker jag verkligen du ska prova, tala gärna med en duktig person på området för allmänna råd om verkningsgrad och dos för en såpass stor häst, så det blir rätt.
Du kan säkert få tips på en utbildad människa på området av den du köper preparatet av.
Man kan söka på nätet efter detta.
Prova dig fram.
Vill gärna höra andra med erfarenhet av användning av detta preparat, om det finns positiva och/eller negativa erfarenheter.
Själv har jag haft mycket nytta av dessa.
Men jag använder dem ytterst sällan, och aldrig i onödan.
Hästen blev lugnare, men inte slö.
 
Sv: Hjälp! Hästen slåss med veterinären...

Sedalin oral gel med acepromazin finns också som licensprep, från vetoquinol.

Jag tycker det är lättare att dosera och ge än Vetranquil granulatet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 105
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp