Hjälp! Hästen vägrar stå stilla.

bigganl

Trådstartare
Min treåring har börjat med något väldigt jobbigt. När han ska longeras går han utmärkt på linan, men när han ska göra halt och jag ska fram till honom och byta varv, spänna sadelgjorden eller sätta på inspänningar eller bara går fram för att klappa honom, då när jag kommer ca 1,5 meter från honom ser jag hur hela hästen lägger sin vikt mot mig och sedan faller han mot mig.(fram till dess står han helt stilla) Har försökt träna honom på att stå stilla. Försökt att göra halt (som han gör utan problem) sedan gå fram till honom, klappa honom och gå tillbaka igen. Men det blir bara värre. När han leds och jag stannar är det inga problem om han har grimma, har han sadel och träns/kapson på sig "ramlar" han mot mig genast. På stallgången står han också stilla, det är bara i samband med longeringen han krånglar. Om jag ska gå framför honom till andra sidan lägger han snabbt vikten mot mig och när han inte kan hålla balansen längre ramlar han nästan i knät på mig. Finns det några bra ideer på hur jag ska träna bort detta?? Alla råd mottages med stor tacksamhet. Har försökt flytta tillbaka benen direkt när han går men jag hinner inte med för flyttar jag ett ben tillbaka går han med två andra. Hjälp!!
 
Prova att "lura" honom genom att inte gå ända fram till honom. På så sätt ser du till att han aldrig kan vara säker på om du kommer eller ej, och då kan du fördröja den tidpunkt vid vilken han bestämmer sig för att börja förflytta vikten. Alltså, variera hur långt du går framåt och omväxla därifrån mellan att driva honom på mindre volt och backa tillbaka till utgångsläget (utan att han följer med innåt). Allt som gör att han inte kan vara säker på vad som kommer härnäst kommer att öka hans lydnad, så länge han förstår vad du vill att han ska göra./Å
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
870
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 259
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp