Hjälp! Han springer under staketet på banan!

Ajabaja

Trådstartare
Har en underbar shettis som vi tog med till Täby för ett par dagar sen. En liten tjej som jag känner skulle rida honom. Voltträningen (den innan man rider in på banan) gick jätte bra & han gick runt på tygeln jätte fint. Sen skulle han springa! Sprang om en b-ponny & satte efter d eller c ponny. Men på upploppet de sista hundra meterna började han gira utåt för att till sist stanna sänka huvudet & försöka gå under staketet! Vi fick bort honom till "startplatsen" men et varv till gick inte för han ville fortfarande ut. Han var då bara anfådd, inte svettig & hade tyckt att det var jätte kul!

Frågan är nu: Vad ska jag göra åt det? Kanske hjälper det att vi låter bli voltträningen & bara värmer upp själva & sen får han springa med de andra? (Han hade kanske tröttnat på allt trams innan?) Finns det nått bett man kan sätta på honom så han får svårare att gira? Visst skulle jag kunna sätta ett spö i handen på ryttaren men eftersom han är spörädd vill hon helst inte det. (Han skulle då sluta gira) Men spö får man ju inte ha när man tävlar så det blir ju bara jobbigt sen. Tänkte att jag kanske kan sätta upp min andra ponnys skötare så får hon rida förbi den biten & säga åt honom att han inte får göra så där! Hon är så pass stor så jag vet att hon kan få bort honom därifrån utan problem! (Hon har ridit honom förut) Det största problemet där är att han inte orkar ett helt varv med henne så därför måste hon sätta sig på honom just där problemen börjar.

Hm!

Har ni några tips?!
Vad ska jag göra?!?!?! :confused:
Han kan göra så har på andra ställen oxå när han inte ser staketet! Måste han sluta ridas & tävlas bara för en sån sak? Han tycker ju att det är jätte kul att springa det vet jag!!!!!!!

Snälla hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :cry:
 
Hej!
Ja inte för att jag kan något om just galopp, men det är väl egentligen inte det det handlar om här! Som jag ser det så verkar det som om din lilla shettis vet precis vem som bestämmer, och att han kan - närhelst han vill - springa ifrån arbetet.

Skulle jag vara du skulle jag - som du redan nämnt sätta en tuff och större ryttare på honom. Varför inte ta det lugnt första delen av banan då, och öka på innan där han brukar svänga av. Ni kanske kan be om sällskap att de andra också rider lugnare. Då borde han väl orka?

Bara ett tips från mig :-)
 
Vi åkte dit idag igen. Men"stora" tjejen kunde inte komma. Allt gick bra tills han fick syn på en annan shettis & blev då hingstig. Den lilla gruppen bestämde sig för att värma upp & efter att vi inte sett dem på en stund gick vi & börja leta. Vi mötte dem ledande med hästarna. Vad hade hänt?! Jo min lilla gris hade fått av sin ryttare! Sadeln hade åkt runt när han kastade sig åt sidan för att bli av med ryttaren! (Jag ska byta sadel!)
Så jag satte upp på min lilla skit & red längs staketet & utgången. OJ vad han bocka! :devil: Men efter en stund gick han snällt överallt! Så vi började gå mot banan.
Han taktar ivrigt & är jättepigg. Så ska de börja rida & travar en bit tills man ser att min skit börjar bocka & kasta sig, dra mot staketet. Så glider sadeln & ryttaren tappar balansen & åker i backen. Hästen kutar full fart mot utgången där jag i sista sekund fångar honom. Så får vi upp ryttaren igen & vi börjar gå längs staketet runt banan. Joggar lite (förskylda jag!) & han vill i början bara kasta sig & sen efter en stund så ska det bara gå fort! Så kommer vi till upploppet & jag går på utsidan & släpper hästen. Vi gör lite halter & ryggningar när det går för fort & sista hundra meterna springer han med mig mot utgången mitt i spåret. (Vi var själva på banan nu) Ryttaren fick tillbaka självförtroendet & blir kaxig & säger åt honom på skarpen jätte bra när han inte kan skritta till transporterna.

Så vad ska jag göra nu då? Kommer han att sköta sig bra nästa gång?

Jag har fått en liten idè. Säg vad ni tycker!
Jag tänkte att jag drar dit mitt töntiga nervvrak till andra ponny & travar runt banan med shettisen som handhäst. (om jag nu kan hantera tönten! Behövdes sist två man för att hålla i honom! :crazy: Men det var ju tre år sedan. ) Sen rider jag med ett varv till & på upploppet så får min mamma hålla i shettisen & jag rider till mål. Sen släpps shettisen & tänker då bara på min ponny (hans idol! :smirk:) & springer dit inte under staketet. & väl framme får han massor av beröm & godis! (Obs han är inte itresserad av maten utanför!)
Vad tror ni? Går det?

Tänkte tävla honom nästa helg......

Snälla hjälp mig jag måste verkligen fixa honom till en bra ponny! Annars kan det gå risit till i hans framtid!

Massor av tack! :bump:
 
Synd att jag är liiite för stor för shettisar annars hade jag gärna hjälpt dig :D är ganska van vid att hjälpa folk med hästar som har fått övertaget... :rofl:

Det är nog bra om shettisens lilla ryttare får mycket beröm när hon tuffar till sig! Så hon vågar mer! Så om du ska ge godis till hästen i slutet, glöm inte då ge ännu mer till hans ryttare! ;)
 
Jag tror att det kan vara så att du kräver för mycket av honom.
Dirttracken kan vara ganska tungsprungen, och vissa hästar visar sin ovilja genom att visa att dom inte vill vara på banan.
Värm honom innan ni går ut på banan och rid inte jobb på mer än max tävlingsdistansen. (är den 400 m?)
 
Jo jag är ju oxå lite för tung (för hans marginaler, han vill max ha 40kg) annars hade jag ridit runt honom själv då jag är van vid "problem" ponnyer, men jag kan inte säga vad HON ska göra riktigt.

Hans kondis är på topp & han springer ett varv där utan att knappt bli anfådd.
Problemet är nu inte bara att han vill under staketet (som han inte ser) utan att han oxå börjar kasta sig åt sidan när han inte lyckas.

Han är en ponny som bara älskar att springa & ibland går det ju lite för fort (har aldrig skenat), men så kommer shettisen krypande ur den vackre dressyr/galopphästen & han vill göra såna där "typiska shettis saker".

Det är rätt uppenbart att han vill bestämma & med mig på ryggen har han ingen chans, men jag kan ju inte rida honom! Han är alltid jätte trevlig att hantera från marken & så.

Jag tycker oxå att det skulle vara en bra idé om han bara fick springa de 400 m som han ska tävla, men man får ju inte gå emot "strömmen".

Får se om min ponny går att hantera där, i så fall kanske min idé funkar.

Allt blir bara rörigare för varje gång! Suck.... :(
 
Vadå gå mot strömmen, hur tränas ponnyerna egentligen?
Det finns nog inte ett fullblod som går snabbt, (jag menar snabbt) på mer än 900 meter, och de tävlar sällan under 1100 meter.
Det är skillnad när de cantras, då rider man längre.
 
Mot strömmen menar jag att jag inte kan ta & traska i högervarv till den sträcka han ska springa sen. (Sträckan är precis på upploppet) Utan jag måste då gå ett helt varv & sen får han springa de sista 400meterna. & det är ju inte meningen att han ska kuta i full fart runt hela banan, men där är det ju "ponny". De är inte så där jätte lätta att hålla 1300 med andra hästar störtande förbi en. & att korta ner en sån kort sträcka som 400m är ganska onödigt.

Hoppas du förstod!

Kram på er!
 
Men jag menar ju att hästen blir överambitiös av att gå så mycket!
Kan du inte gå in på banan i upploppskurvan och bara gå snabbt upp till mål?
Det svåra med att träna galoppörer är inte att få dom att orka springa, utan att vilja springa, utan att få snurr i kolan, och där verkar ju din ponny ha sina problem.
Ta tag i psyket först, och träna mindre/kortare när du är på banan är mitt råd.
 
Det verkar ha löst sig!

Jag måste bara få berätta!

Jag plockade med min ponny (vilket på sätt & vis var ett misstag!). Han blev jättenervös så vi skrittade bara runt (fast han blev dyngsur ändå). Så bad vi ryttaren på min shettis att prova ett varv själv. Shettisen ville inte gå så "mammorna" (hennes & min) följde med. Jag möte ett par som skulle rida runt & bad dem plocka upp min lilla skit. De gjorde det & jag ställde mig vid målet ungefär & väntade. Sen ser man dem komma & min lille skjuter ifrån & kommer fram till oss. (han sprang med en d-ponny) Där lyckades vi stärka självförtroendet hos ryttaren. (yes!)

Så idag så åkte vi till tävlingen & var där långt innan. Shettisen var pigg men blev väl lite trött på att bara gå & vänta. Sen när vi gick in på banan visste han precis vad han skulle göra. Men jag visste ju inte så jag var inte beredd utan släpte honom försent, men han satte av & gick snyggt & fint rakt fram! :rofl: :bump: :D!!!!!!!!!!!!! Kom i mål som typ 6 eller nått sånt, men man är ju så glad att han gick åt rätt håll! & han tyckte det var kul!

På träningarna har allt verkat omöjligt. Varenda idé vi kommit med har inte "gått" att genomföra, men en lyckades ju!

Blev bara så glad!

(Nu återstår bara problemet med stora ponnyn. Han blev lite knölig av det där.... suck.. Men det går nog!)

Tack för alla tips & har ni fler så är det jätte välkommet. Som tex nått vi ska tänka på vid start & så! :bump:

Kramar på er!
 
Glöm inte att du måste ha övergjord just för att sadeln INTE skall åka runt.

När vi taävlade galopp så träffade vå några där med exakt samma problem. Deras shettis brukade krypa under staketet efter ungeför halva upploppet, dvs där där man går in på banan när man rider själva loppet. Detta fick lov att bomma igen så gott det gick.

Det bästa tror jag är om du får upp en TUFF Ryttare som har koll på hästan och sätter honom på plats ordentligt.
 
Jo vi har ju övergjord men det funkar inte. Grejen är ju att han springer framåt & kastar sig åt sidan så ryttaren åker snett framåt & sadeln med. Det som fattas är nog svanskappan! Men eftersom ryttaren nu är livrädd för den sadeln så fick hon rida med en vanlig sadel. (6kg!) Så hon & all annan utrustning +sadel vägde 42kg...! Men vi fick ju starta ändå.

Så nu är vi bara på jakt efter en begagnad (&billig) galoppsadel. Så att de väger lite mindre.

Han går ju nu rakt fram utan problem så det oroar vi oss inte över längre! :rofl:

Sen så har vi kommit med massor av idér för att lösa det förrra problemet men den vi pratat med tyckte inte att vi skulle få göra något av dem! Utan hon tyckte det var bättre att vi satte pessoabett på honom så han inte blev så het. (Het får han gärna vara där. Problemet var ju att han gick ut inte att han skenade! Suck...)

Det är svårt att hitta tuffa, duktiga & små ryttare & den vi har nu är faktiskt både och!!!! :)

Så är det nog bara ett "problem" kvar! Att få honom startsnabb! Min andra ponny har ju lärt sig ett speciellt ord som gör att han far iväg som en blixt.
Problemet med att lära shettisen det är att det går ju inte att köra honom & lära honom det. Utan han måste ju ridas... Men ryttaren som tävlar honom har ju en egen att ta hand om så hon har inte tid.
Har ni något tips????

Tusen tack!!!!!!!!!!

Kram på er! :bump:
 
Jag tror att de BLIR startsnabba av att start ett par löp. Då tycker de att det är kul och de vet precis vad som gäller i volten. Vår ponny som vi hade hon blev bättre och bättre i starten för varje start. Jag vet inte hur det är nu, men jisses så mycket tjyvstarter det var då. Vi som höll våra till flaggan sänktes hade ju inte mycket chans :(
 
Det där med stå tuffa duktiga ruttare har jag oxå problem med. har en shetlands hingst på 8 år. han är bara 95 cm och VÄLDIGT smäcker. Den ryttaren jag har nu har blivit för lång och gammal.. så hon får inte tävla någe mer med honom..
Jag rider visserligen på shettisen men jag är alldeles förlång. :cry:

VART ÄR NI DUKTIGA SMÅRYTTARE
 
Försök hitta en liten ryttare som kan göra mer än att bara sitta och åka, som väger max 25 kg!! :crazy:
I princip omöjligt.
 
Varför inte rida med sällskap, då kan ju den andra ponnyn, eller för den delen hästen, gå på utsidan (det var på utsidan han stack ut, va?) och "tränga in" shettisen mot innerspår hela varvet runt; på så vis kan han inte komma ut mot railen i ytterspår. Jag var med om ett fullblod som stack ut vid öppningen vid 600 på Täby och henne fick de "stänga in" med en annan häst, samt ha en medhjälpare stående vid öppningen med sand i nävarna. Om hon bröt ut mot öppningen skulle medhjälparen kasta sanden på henne (drastiskt?) och "skrämma" henne till att sluta bryta ut. Men det räckte tydligen med att en annan häst gick i spåret utanför, hon skärpte sig.

Och om grinden till upploppskurvan är stängd så ni inte kommer upp dit direkt från parkeringen... varför kan du inte då trava från 1600-kurvan upp till typ 1000 meter och sedan cantra vidare lugnt och sansat till 600, öka lite och gå snabbt från typ 400 eller vart nu starten går i shettislöpen? Om han är i bra kondis som du säger och verkligen orkar med dirten, då borde det inte vara några problem. En sån runda borde väl till och med vara lagom träning för en kväll. Om man nödvändigtvis vill ha mer träning kan man ju alltid gå av banan några minuter och låta ponnyn pusta, sen göra om samma sak en gång till, kanske korta ner upploppssträckan lite.

Många glömmer bort traven på Täby har jag märkt, de tänker bara på att träna galoppen, men försök få ner ponnyn på tygeln i trav med ryttaren i fällsits genom järnvägskurvan och på bortre långsidan, så får han den träningen också i samma veva. Väldigt bra uppvärmning också, att trava inne på planen eller ringen eller vart man nu vill och sedan gå ut på dirten det sista man gör.
 
jag skulle ha gjort vad som helst när jag var 7 år för att få tävla galopp, men mina föräldrar ville inte, dom tycker inte om galoppsporten , varför vet jag inte :confused:
men det är bara att leta
 
Galopp är en farlig sport, särskilt för små barn på busiga ponnyer. Jag förstår om föräldrar inte vill att deras barn ska rida galopp, särskilt inte på andras hästar/ponnyer. Men sen finns det ju dem som är precis tvärtom!
 
Nu...

Jo nu är problemet med att han tar staketet löst. Jag drog dit min c-ponny (vilket jag inte borde gjort om man tänkte på den ponnyns psyke) & tänkte att jag skulle rida runte med henne. Haha det gick inte! Min ponny blev helt galen! Han mådde skit, svettades & gick på bakbenen runt banan. Stackarn! Men vi ställde honom vid ut & ingången & lät shettisen ta ett varv till. Då var hans ögon bara på c-ponnyn vid grinden.

I våras bytte vi ryttare till en tjej på 9 år som väger ca 36 med all utrustning. Han har gått bra med henne, men försökte en gång i början av sommaren ta staketet igen. Som tur var hade vi banan helt för oss själva så jag satt upp & red tillbaka 200meter & red honom sedan i mål. Jag lovar, så snabbt har han aldrig någonsin sprungit! Då ska man väl tänka på att jag med utrustning nog vägde uppåt 55kg & hade fötterna vid hans ben! Men faan vad ska man göra?! ´Önskar han sprang lika bra med alla andra ryttare, men han ger bara allt med sin älsklingsmatte på ryggen :D (vågar väl inte annat)

Nu till hösten har vi bara tränat en gång. Tyvärr med fel sadel så ryttaren åkte av & blev rädd & vill inte träna mer men gärna tävla. Träningarna betyder egentligen inte så jätte mycket.. (Vi tränar hemma istället)

Tyvärr har ett annat problem dykt upp. (Vi har haft det hela tiden, men inte märkt det lika mycket.) Han ger upp ca 50-100meter före mål!!!! I helgen fick han en jättefin start & låg först hela loppet & konkurransen har han slagit tidigare. Men han kom 3:a en bra bit efter 1:an & 2:an! Hur? Han har alltid gjort så här.. Han tycker väl att han är klar när han nästan är framme vid mål & saktar av. SKIT! Det spelar ingen roll vad ryttaren gör. Jag har aldrig upplevt detta när jag ridit honom, men det är vanligt att han gör så med andra ryttare även på hemmaplan. Inte heller min lillasyster lider av detta. Med henne eller mig så går han som en klocka! Så nu i vår ska hon få börja tävla honom! Hoppas han fortsätter att sköta sig då! Turen är ju oxå att hon bara väger 20kg & har blivit jätteduktig & tuff! Rider enkelt, men bestämt. Precis vad denna ponny behöver.

Det finns två saker som hindrar mig från att lösa alla problem! 1. Jag kan inte rida honom själv på banan. 2. jag har ingen häst att rida med på runt banan. (Då jag inte vill låta c-ponnyn göra det med hans dåliga psyke.)

Kram & tack för allt!

Har ni fler tips så blir jag jätteglad! :D
 
Re: Nu...

Jag kanske kan hjälpa dig rida runt banan? Jag har ingen häst som är i superkondis just nu, men om ett par veckor kanske. Måndagen den 29:e på Täby? Skicka ett PM om du är intresserad, min häst nehöver ändå sparringpartner för att hålla humöret uppe. ;)

Att han ger upp; är det för att han är trött, för att ryttaren är trött eller för att konkurrenterna är trötta och ger upp? Vill han ha slagsmål ända in över mållinjen, kanske? Finns hästar som är så. Om ryttaren blir trött och slutar hjälpa hästen framåt, kan all vikt hamna på frambenen och det kan vara väldigt jobbigt för ponnyer och små hästar, särskilt om de är byggda så från början.

Kolla på hans aktion i slutskedet av loppet; ser han flack ut med bakdelen på upploppet? Tappar han bakbensstyrka sista biten, eller saktar han bara av? Oftast är ju upploppet den svåraste biten, på grund av syreskulden och för att just upploppet brukar vara så söndertrampat från tidigare löp. (Även om banan är harvad så kan sanden vara extra lös under.) Ett tips, om ni inte redan gör det, kan vara att filma löpen och studera dem i efterhand. Diskutera med ryttaren hur ponnyn kändes bit för bit. Kan vara svårt med barn, men de flesta hajar vad man menar ändå. :D

Personligen tränar jag mina hästar lite hårdare ände behöver på tävling. Hade jag en ponny i träning för ett 400-meterslopp skulle jag träna den att springa fort 500-600 meter, men också startsnabbheten på 75-100 meter. Det tar lite tid, men efter ett tag blir de så snabba och starka att de orkar hålla fullt tempo även efter målgång. :banana:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 580
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp