HJÄLP HAR MIN VALP BLIVIT FÖRGIFTAD ELLER STUCKEN?

DiesElvis

Trådstartare
Hej.
Min valp är 4 veckor (och är hos uppfödaren fortfarande såklart) sedan i går har den haft ryckningar i huvudet och samtidigt kommer det skum från munnen. Igår så va han väldigt medtagen mellan gångerna och det va inte alltid det kom skum ur munnen men ryckningar va där. Sen blev det bättre efter ett par timmar senare på natten. Jag kom hit vid 13.30 så hade han ryckningar igen med skummet och han hade haft en gång till tidigare idag enligt uppfödaren. Jag observerade att han hade ryckningar utan skum däremellan också. Sen busade han till det med de andra valparna och gick å la sig. Ryckningarna för mig känns som om nåt har satt sig på nån nervdel i hjärnan, eller att han försöker rycka bort nåt ur öronen, men dom har ju nyss börjat öppna sig.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd här 😬
 
Hej.
Min valp är 4 veckor (och är hos uppfödaren fortfarande såklart) sedan i går har den haft ryckningar i huvudet och samtidigt kommer det skum från munnen. Igår så va han väldigt medtagen mellan gångerna och det va inte alltid det kom skum ur munnen men ryckningar va där. Sen blev det bättre efter ett par timmar senare på natten. Jag kom hit vid 13.30 så hade han ryckningar igen med skummet och han hade haft en gång till tidigare idag enligt uppfödaren. Jag observerade att han hade ryckningar utan skum däremellan också. Sen busade han till det med de andra valparna och gick å la sig. Ryckningarna för mig känns som om nåt har satt sig på nån nervdel i hjärnan, eller att han försöker rycka bort nåt ur öronen, men dom har ju nyss börjat öppna sig.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd här 😬
Vad säger uppfödaren? Är veterinär tillfrågad?
 
Det skulle kunna röra sig om krampanfall, eftersom de många hundar tuggar fradga (”skummar från munnen”) vid ett sådant. Med tanke på valpens ålder bådar det väl inte jättegott för framtiden tyvärr.
Uppfödaren är väl den som äger valpen och ska höra av sig till veterinär?
 
All rådgivning online kostar., så jag försöktw teckna en försäkring på min valpen på agria för fri rådgivning MEN TYVÄRR måste valpen vara 6 veckor innan man får teckna nån. Å jag tänkte att eftersom uppfödaren INTE ännu åkt till veterinär och tycker att "allt är bra" bara för att han är "normal" emellanåt.. 😠😭 valpen är fortfarande hos uppfödaren (som jag skrev när jag skapade tråden) och valpen är min för eftersom vi kommit överens och jag har lagt handpenning så försöker jag forska I detta.
 
All rådgivning online kostar., så jag försöktw teckna en försäkring på min valpen på agria för fri rådgivning MEN TYVÄRR måste valpen vara 6 veckor innan man får teckna nån. Å jag tänkte att eftersom uppfödaren INTE ännu åkt till veterinär och tycker att "allt är bra" bara för att han är "normal" emellanåt.. 😠😭 valpen är fortfarande hos uppfödaren (som jag skrev när jag skapade tråden) och valpen är min för eftersom vi kommit överens och jag har lagt handpenning så försöker jag forska I detta.
Fast handpenning innebär inte att valpen är din, den är fortfarande uppfödarens ansvar. Är valpen inte frisk bör du ju kunna få någon annan ur kullen alt. få tillbaka handpenningen.
 
Men vad är detta?
Det är uppenbarligen problem med valpen men uppfödaren tar den inte till veterinär? Det är man skyldig att göra!

Jag skulle inte köpa valp därifrån. Ordnar man inte vård åt ett sjukt djur kan man bara undra vad människan har för djursyn och vad mer som görs på ett tvivelaktigt sätt.
 
All rådgivning online kostar., så jag försöktw teckna en försäkring på min valpen på agria för fri rådgivning MEN TYVÄRR måste valpen vara 6 veckor innan man får teckna nån. Å jag tänkte att eftersom uppfödaren INTE ännu åkt till veterinär och tycker att "allt är bra" bara för att han är "normal" emellanåt.. 😠😭 valpen är fortfarande hos uppfödaren (som jag skrev när jag skapade tråden) och valpen är min för eftersom vi kommit överens och jag har lagt handpenning så försöker jag forska I detta.
Låter som en väldigt oseriös uppfödare tycker jag, dessutom så betyder inte handpenningen att hunden är köpt, det betyder bara att du har tingat den.

Hade nog dragit mig ur det köpet och sedan inte köpt från den uppfödaren igen.

För övrigt tycker jag det låter som någon form av epilepsi eller liknande, som kramper..eller nåt.
 
All rådgivning online kostar., så jag försöktw teckna en försäkring på min valpen på agria för fri rådgivning MEN TYVÄRR måste valpen vara 6 veckor innan man får teckna nån. Å jag tänkte att eftersom uppfödaren INTE ännu åkt till veterinär och tycker att "allt är bra" bara för att han är "normal" emellanåt.. 😠😭 valpen är fortfarande hos uppfödaren (som jag skrev när jag skapade tråden) och valpen är min för eftersom vi kommit överens och jag har lagt handpenning så försöker jag forska I detta.

Är det en skk-ansluten uppfödare?
 
Hej.
Min valp är 4 veckor (och är hos uppfödaren fortfarande såklart) sedan i går har den haft ryckningar i huvudet och samtidigt kommer det skum från munnen. Igår så va han väldigt medtagen mellan gångerna och det va inte alltid det kom skum ur munnen men ryckningar va där. Sen blev det bättre efter ett par timmar senare på natten. Jag kom hit vid 13.30 så hade han ryckningar igen med skummet och han hade haft en gång till tidigare idag enligt uppfödaren. Jag observerade att han hade ryckningar utan skum däremellan också. Sen busade han till det med de andra valparna och gick å la sig. Ryckningarna för mig känns som om nåt har satt sig på nån nervdel i hjärnan, eller att han försöker rycka bort nåt ur öronen, men dom har ju nyss börjat öppna sig.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd här 😬
Om det här inte är ett försök till att trolla så ska du upplysa "uppfödaren" om att hen behöver ta valpen till veterinären och sedan dra dig ur köpet.
 
Uppfödaren måste ta valpen till veterinär. Det går under djurskyddslagen att sjuka djur ska ha vård!

Är det en seriös uppfödare så har den försäkrat valpkullen. Det finns gott om avelsförsäkringar som täcker från valpen föds. Bla har Agria detta.

Handpenning ska enligt kennelklubbens regler återbetalas om du vill dra dig ur, vilket jag råder dig att göra.

Mvh fd uppfödare
 
Kräv tillbaka handpenningen och ring Länsstyrelsen om uppfödaren inte kontaktar veterinär under dagen. Om uppfödaren inte har någon försäkring så är det ett tecken på oseriös uppfödning. Såna ställen håvar in massiv vinst på varje såld valp så de har ingen anledning att sluta föda upp oseriöst förrän folk slutar köpa av dem.
 
Hej.
Min valp är 4 veckor (och är hos uppfödaren fortfarande såklart) sedan i går har den haft ryckningar i huvudet och samtidigt kommer det skum från munnen. Igår så va han väldigt medtagen mellan gångerna och det va inte alltid det kom skum ur munnen men ryckningar va där. Sen blev det bättre efter ett par timmar senare på natten. Jag kom hit vid 13.30 så hade han ryckningar igen med skummet och han hade haft en gång till tidigare idag enligt uppfödaren. Jag observerade att han hade ryckningar utan skum däremellan också. Sen busade han till det med de andra valparna och gick å la sig. Ryckningarna för mig känns som om nåt har satt sig på nån nervdel i hjärnan, eller att han försöker rycka bort nåt ur öronen, men dom har ju nyss börjat öppna sig.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd här 😬
En annan sak som slår mig när jag läser inlägget igen.

Du skriver att valpens ögon nyss börjat öppna sig.
En valps ögon öppnar sig vid ca 2 veckor. Det går snabbt. På bara några dagar.
Vid 4 veckor ser de utmärkt sen en vecka tillbaka.
Allt runt den här valpen låter så fel så fel. Dra dig ur för ditt eget bästa.
 
Hej.
Min valp är 4 veckor (och är hos uppfödaren fortfarande såklart) sedan i går har den haft ryckningar i huvudet och samtidigt kommer det skum från munnen. Igår så va han väldigt medtagen mellan gångerna och det va inte alltid det kom skum ur munnen men ryckningar va där. Sen blev det bättre efter ett par timmar senare på natten. Jag kom hit vid 13.30 så hade han ryckningar igen med skummet och han hade haft en gång till tidigare idag enligt uppfödaren. Jag observerade att han hade ryckningar utan skum däremellan också. Sen busade han till det med de andra valparna och gick å la sig. Ryckningarna för mig känns som om nåt har satt sig på nån nervdel i hjärnan, eller att han försöker rycka bort nåt ur öronen, men dom har ju nyss börjat öppna sig.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd här 😬
När var du på besök hos uppfödaren?
Det låter som en sjuk valp som kanske inte ens kommer att överleva till leveransdagen och varför har inte uppfödaren tagit valpen till veterinär den är ju uppenbarligen sjuk.
Du ska ha tillbaka din handpenning och är det så att uppfödaren inte tagit valpen till veterinär köper man ingen valp och anmäler uppfödaren till länsstyrelsen ögonaböj.
 
En annan sak som slår mig när jag läser inlägget igen.

Du skriver att valpens ögon nyss börjat öppna sig.
En valps ögon öppnar sig vid ca 2 veckor. Det går snabbt. På bara några dagar.
Vid 4 veckor ser de utmärkt sen en vecka tillbaka.
Allt runt den här valpen låter så fel så fel. Dra dig ur för ditt eget bästa.
Står i och för sig öronen. Men de öppnar sig väl typ samtidigt som ögonen.
 
Om uppfödaren inte tycker att detta är något att oroa sig för, så tycker jag att du bokar av valpen eftersom du ändå inte vill ha en sjuk valp. Huruvida du får tillbaka handpenningen vet jag ej, men varför skulle du vilja ha en sjuk valp?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 706
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 873
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Behöver lite Buke-maffia-tänk. Labbetik, två år. Är med här på vårt kontor på dagarna. Känd uppfödare, ägarnas tredje labbe från samma...
2
Svar
25
· Visningar
2 751
Senast: Gnist
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp