HJÄLP HAR MIN VALP BLIVIT FÖRGIFTAD ELLER STUCKEN?

Låter som en sjuk valp, kräv att uppfödaren tar valpen till veterinär så ni får veta vad som är fel. Köp inte en sjuk valp om man inte vet varför valpen är sjuk.
 
All rådgivning online kostar., så jag försöktw teckna en försäkring på min valpen på agria för fri rådgivning MEN TYVÄRR måste valpen vara 6 veckor innan man får teckna nån. Å jag tänkte att eftersom uppfödaren INTE ännu åkt till veterinär och tycker att "allt är bra" bara för att han är "normal" emellanåt.. 😠😭 valpen är fortfarande hos uppfödaren (som jag skrev när jag skapade tråden) och valpen är min för eftersom vi kommit överens och jag har lagt handpenning så försöker jag forska I detta.

Bara för kännedom - troligen så täcker inte en försäkring problem som redan finns när du tecknar försäkringen.
Så om du tror att du kan få hjälp via en försäkring på en valp som redan är sjuk vid försäkringens tecknande, så tror du nog fel. Ytterligare en anledning till att avstå köp. Köper man en valp så ska man få ett besiktningsintyg på den som är utan anmärkningar och man ska kunna försäkra in sin hund utan eventuella reservationer.

Betr din redan lagda handpenning - om det är något fel på valpen så ska du kunna avstå ditt köp och få handpenningen tillbaka.
 
Om man ska vara petig så ja. Jag menade nog mer under samma tidsera. Inte veckor efteråt. En valp vid 4 v ålder har utvecklad syn och hörsel om den inte är missbildad eller sjuk.
Naturligtvis förstår jag också att en 4 veckors valp hör och ser (jag vore nog en ganska ointresserad uppfödare om jag inte visste det), men nu svarade jag bara på påståendet om att ögon och öron öppnas samtidigt, för det gör de inte. Det kan vara en vecka mellan. Mina valpar brukar öppna ögonen någonstans runt dygn 10-14 och hörseln kommer ofta strax innan tre veckors ålder.
 
Naturligtvis förstår jag också att en 4 veckors valp hör och ser (jag vore nog en ganska ointresserad uppfödare om jag inte visste det), men nu svarade jag bara på påståendet om att ögon och öron öppnas samtidigt, för det gör de inte. Det kan vara en vecka mellan. Mina valpar brukar öppna ögonen någonstans runt dygn 10-14 och hörseln kommer ofta strax innan tre veckors ålder.
Jag tror du förstår vad poängen med det hela verkligen var men om det nu är så viktigt för dig så fick iaf jag lära mig på SKKs uppfödarutbildning att från dag 14 kan öronen öppna sig.
För säkerhets skull så googlade jag på SKKs sida innan jag postade inlägget och såg att den infon fortfarande stod kvar.
Att vissa är senare gör inte att det jag skriver är fel.
Normal sett så ja, hörseln kommer kort effter syn men det är rätt oviktigt i sammanhanget som tråden handlar om.
 
Hej.
Min valp är 4 veckor (och är hos uppfödaren fortfarande såklart) sedan i går har den haft ryckningar i huvudet och samtidigt kommer det skum från munnen. Igår så va han väldigt medtagen mellan gångerna och det va inte alltid det kom skum ur munnen men ryckningar va där. Sen blev det bättre efter ett par timmar senare på natten. Jag kom hit vid 13.30 så hade han ryckningar igen med skummet och han hade haft en gång till tidigare idag enligt uppfödaren. Jag observerade att han hade ryckningar utan skum däremellan också. Sen busade han till det med de andra valparna och gick å la sig. Ryckningarna för mig känns som om nåt har satt sig på nån nervdel i hjärnan, eller att han försöker rycka bort nåt ur öronen, men dom har ju nyss börjat öppna sig.

Jag vet inte om jag gör mig förstådd här 😬
Det här låter helt galet. Valpen har antagligen nån form av epilepsi och att uppfödaren sen menar att den är "normal däremellan" får en ju att ta sig för pannan. Vad slags "uppfödare" är detta? Som inte ens kontaktat veterinär? Vilken ras är valpen - är den renrasig?

Jag blir helt matt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 684
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 838
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Behöver lite Buke-maffia-tänk. Labbetik, två år. Är med här på vårt kontor på dagarna. Känd uppfödare, ägarnas tredje labbe från samma...
2
Svar
25
· Visningar
2 751
Senast: Gnist
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp