Hjälp!- hårproblem

NightRain

Trådstartare
jag blir galen på mitt hår... de på huvudet alltså:P

de är så att jag har rätt långt hår liten snutt nedanför bh-bandet på ryggen..
problemet är de att vad jag än gör.. ute.. inne.. var som hellst så blir underhåret i nacken jätte tovigt.. de blir som en stor hård boll.. å de är både svårt å väldigt smärtsamt att borsta ur de.. + att man tappar ju massa hår då på köpet..

nån som har nåt tips på vad jag kan göra? eller produkter man kan använda?.. för efter 5 minuter på stan så är de en stor boll inte så snyggt.. å vill helst inte ha uppsatt hår då jag anser att jag inte passar i de alls.. de har jag endast i stallet..

nån som har samma problem? eller nån som har nåt råd att ge mig?
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Jag har samma problem - i alla fall under vinterhalvåret - men mycket mindre nu än för 2-3 år sedan. Där var en period som jag inte kunde ha på mig en halsduk eller något plagg med lite högre krage i 10 minuter utan att det skulle vara totalt kaos i nacken. Jag kunde alltså gå omkring hemma i en mysig hoodtröja för att 10 minuter senare ha världens tova i underhåret. Fruktansvärt irriterande!

Nu upplever jag dock att det har blivit bättre, och jag inbillar mig att det är mycket tack vare min hårinpackning (Aussie Long Locks Love Potion) som jag är noga med att ha i en gång i veckan. Shampot Garnier Fructis Nordic Hair Care fungerar också bra på mitt hår. Skippar heller aldrig balsam längre när jag tvättar håret, vilket jag kunde slarva lite med förut. Jag har även blivit mer noga med att verkligen gå till frisören innan håret känns superslitet så håller det sig mer fräscht och hanterbart tycker jag, även om det fortfarande är lååångt.

Jag frågade min frisör om detta när jag var där senast, men hon skakade mest på huvudet och sa att det inte är mycket att göra åt. Att inte slarva med balsamet och att köpa en flaska spray-balsam att spraya på när man skulle reda ut tovorna för att minska slitaget var de bästa råd hon kunde ge mig.

Jag lider med dig, men lycka till och säg till om du kommer på någon mirakellösning! ;)
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Använd alltid rikligt med balsam. Ibland kanske skippa schampoot och tvätta med bara balsam?
Använda balsamspray när du ska trassla ut det?
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Jag har exakt samma problem, det har blivit mycket bättre sedan jag började med Balsammetoden för några år sen.

Och ha håret uppsatt oftare i fläta så att du inte sliter på det i onödan.
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Har samma problem - det tovar ihop sig lätt. Tvättar enbart enligt balsammetoden sedan cirka ett år tillbaka, och håret har blivit betydligt bättre.

Har i princip aldrig helt utsläppt hår dock, utan använder fläta, tofs, eller hårklämma - inget av det tar över tjugo sek att fixa. :)
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Använd någon produkt som gör att håret blir glattare och inte så trasselbenäget. Moroccan Oil slår jag gärna ett slag för; det har hjälpt mitt frissiga hår att bli glatt och lättkammat.
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Jag hade precis samma problem tidigare, stora knutar i nacken så fort jag haft på mig halsduk eller liknande en liten stund.
Nu kör jag med balsammetoden och har inte haft en enda knut på hela vintern :up:
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Tack alla:-)
Har funderat på balsam metoden ett tag nu. Men blir inte håret fett typ jämt? Jag har problem med de sen innan.

Hur gör ni?hur ska jag börja? Vilka balsam använder ni?
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Jag har alltid haft fett hår, håller sig fint en dag ungefär, så jag tvättar håret varje dag. När jag använde shampoo vart håret jätteslitet och risigt av att tvättas så ofta. Med balsammetoden kan jag tvätta håret hur ofta som helst utan att det nöts, men fett blir det fortfarande lika fort :crazy:

Jag använder:
Sista-shampoo: Naturelle (tror jag använder colour protection)
Tvättbalsam: Coop balsam
Vårdande: Garnier Respons Avocado Oil & Shea Butter

Här finns en tråd om just balsammetoden som är aktiv just nu: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1186820
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Det som kan fungera är att ha en jacka som är blank i tyget så att håret fastnar på kragen varje gång du vrider på huvudet.
Det enda som hjälper på mig är att klippa mig. Alla kan inte ha så långt hår. Just nu har jag kortare i nacken (axellångt) än där fram, så det ser ändå långt ut.
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

Tack alla:-)
Har funderat på balsam metoden ett tag nu. Men blir inte håret fett typ jämt? Jag har problem med de sen innan.

Hur gör ni?hur ska jag börja? Vilka balsam använder ni?

Jag hade fett hår innan jag började med balsammetoden. Nu har jag det aldrig. Jag tvättade håret varje dag förut..vilket jag gör nu med.

Det finns en bra forum för det hela. Där finns alla svar du behöver veta. Googla "balsammetoden" så hittar du rätt.

Sista-schampoo: Coops Änglamarsschampoo.
Tvättbalsam: Har haft Garnier Respons Avovado Oil & Shea Butter men gått över till Garant Så klart från Willys.
Vårdande: Används inte alls.
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

För mig fungerade inte balsammetoden. Mitt hår blev fett, elektriskt och tovigt på samma gång. Jag använder bra produkter i stället schampo och hårinpackning samt balsam. Dessutom brukar jag föna håret efteråt och har då i någon produkt innan samt har i hårolja. Det fungerar för mig tovan i nacken är borta.
 
Sv: Hjälp!- hårproblem

kl

kan jag göra eget balsamspray? är de typ bara att blanda balsam med vatten i en sprayflaska?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Alltså, jag har ett sjukt irriterande problem med min långhåriga hund:meh:. Har aldrig funderat på sånt här innan då jag varit begåvad...
Svar
8
· Visningar
1 740
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
15 407
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp